Jag ger inte någon sorts direkta metabonusar för rollspelande av tre anledningar.
Det tvingar det mig att göra arbiträra omdömen av hur bra folk spelar, vilket dels ökar mitt arbete som SL och dels kommer att leda till problem eftersom jag vet att alla inte ser "gott rollspelande" på samma sätt.
Det riskerar att införa ett metatänkande, vilket jag både ogillar för att det försvårar immersionen och för att jag inte vill att spelarna ska tänka för mycket i poängtermer (vilket iofs kanske är samma sak, men ändå).
Jag både anser och upplever att gott rollspelande belönar sig själv, och eftersom mina spelare också uppskattar det skulle det med belöningar för gott rollspelande kännas som att jag säger att jag inte tror att de gör sitt bästa för att främja gott rollspelande, utan måste mutas med metabelöningar.
Däremot ger jag gärna in-game-bonusar till spelare som gör ett gediget arbete; skriver de bra och utvecklade bakgrunder och kontakter kan de använda sina kontakter som de skapat och får mer fokus på sina karaktärer eftersom jag får inspiration och material att arbeta med från deras bakgrunder.
Det tvingar det mig att göra arbiträra omdömen av hur bra folk spelar, vilket dels ökar mitt arbete som SL och dels kommer att leda till problem eftersom jag vet att alla inte ser "gott rollspelande" på samma sätt.
Det riskerar att införa ett metatänkande, vilket jag både ogillar för att det försvårar immersionen och för att jag inte vill att spelarna ska tänka för mycket i poängtermer (vilket iofs kanske är samma sak, men ändå).
Jag både anser och upplever att gott rollspelande belönar sig själv, och eftersom mina spelare också uppskattar det skulle det med belöningar för gott rollspelande kännas som att jag säger att jag inte tror att de gör sitt bästa för att främja gott rollspelande, utan måste mutas med metabelöningar.
Däremot ger jag gärna in-game-bonusar till spelare som gör ett gediget arbete; skriver de bra och utvecklade bakgrunder och kontakter kan de använda sina kontakter som de skapat och får mer fokus på sina karaktärer eftersom jag får inspiration och material att arbeta med från deras bakgrunder.