Jag har funderat på det några gånger, men varken som engelsklärare eller programmeringslärare har jag hittat något bra sätt.
För mig har det stora hindret varit klasstorlekar i kombination med effektivitet. En normal kurs landar jag kanske kring 80 klocktimmar som ska räcka till att lära eleverna exakt allt de behöver kunna för att nå kunskapsmålen. Rollspel är ur inlärningssynpunkt oerhört ineffektivt – det krävs tid för förberedelser, lära sig hur man spelar, hur man spelleder, och sedan är själva spelandet också normalt sett väldigt tidsineffektivt.
Jag försöker alltid optimera mina elevers lärande – maximal inlärning för maximalt antal elever på den tid vi har tillsammans. Allt annat känns egentligen respektlöst. Ibland betyder det att jag paradoxalt nog plockar bort specifika grejer som "inte behövs". (Mitt favoritexempel som alltid får en del programmerare och programmeringslärare att gnissla tänder är att jag inte går igenom andra loopar än "while" till en början. Man kan göra allt med en while; bättre att de lär sig while ordentligt och hur loopar funkar generellt än att de utantillär sig while, for, foreach, do-while och alla de andra utan att egentligen förstå hur de funkar. Jag går heller inte igenom mer hårdvara än jag absolut måste. Överlag: jag lär dem mindre, för att de ska få mer djupförståelse på begränsad tid).
Så… Jag ser inte riktigt hur det skulle kunna göras när man har de förutsättningarna. 80 klocktimmar, 32-33 elever per klass.
Det närmaste jag kommit är nog när vi "lajvade internet" när jag undervisade webbutveckling, och eleverna fick anta roller av olika servrar på internet. En del var DNS-servrar, andra var webbservrar, och så agerade jag och ett par elever "klienter" som ville få data från en specifik webbserver som vi inte visste IP-numret på… Uppskattat, roligt, men tog också en hel lektion i princip. Trots att det var ett synnerligen enkelt "lajv".