Borde man spela bordsrollspel i skolan?

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
2,399
Location
Örebro
Beroende på form och utförande kan rollspel fylla följande syften:

- Turtagning, du kan lära barn och unga turtagning med hjälp av rollspel.
- Problemlösning, spelar du tillsammans med barn och unga kan du träna problemlösning.
- Empatiskförmåga, du kan träna barn och unga att se saker ur andras perspektiv vilket är bra träning då det kommer till förståelsen.
- Samberättande, som träning i att skapa en berättelse tillsammans och även stärka förmågan att skapa med andra.

Det är väl några tillfällen där bordsrollspel kan fylla en funktion, frågan är dock om det inte redan finns bättre verktyg för det. Beror ju helt på vilket bordsrollspel det är jag kikar på, men generellt finns det andra pedagogiska rollspel som löser ovanstående bättre i mitt tycke. Så jag ställer mig tveksam, eventuellt som kul inslag på elevensval eller som aktivitet för att skapa relation med ungarna. :gremsmile:
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,666
Nu har jag ingen koppling till skolan alls förutom egna erfarenheter och att mina barn går där. Men det enkla svaret är väl att det är upp till läraren. Finns det ett bra syfte utifrån undervisningen så kör, annars inte.

Sen hade det väl varit trevligt om skolornas understödjande av sociala aktiviteter utanför undervisningen hade haft en bredare repertoar än idrott och musik (och det är lite på den fronten också). Min erfarenhet av fritids är att det är rätt ensidigt, men där är rollspel i gott sällskap med många andra hobbys.
 

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,906
Jag arbetar som lärare. Men jag är inte helt säker på hur du menar? Menar du att vi lärare ska anordna sessioner under lektionstid? Jag har funderat på det ibland och tänker att det om det görs på rätt sätt skulle kunna fylla en pedagogisk funktion. Det har dock inte blivit av då jag inte kommit runt problemen att det tar mycket tid och förberedelse i anspråk samt är svårt att styra upp i en klass på trettio elever. Eller menar du att elever borde ges möjlighet till att spela rollspel på raster och håltimmar. Jag tycker det är bra om det går att ordna. På vår skola brukar en grupp elever sitta i biblioteket och spela på rasten ibland. Just nu får dock inga elever vara inne på rasten i och med corona.
 

Conan

انتفاضة
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,164
Jag har inte tänkt så lång eller något särskilt med det, men hörde det diskuteras i nån podd
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,299
Som del av undervisningen menar du?
Nej, jag tror inte det. Inte i normala fall åtminstone.
Anledningen är att även om rollspel kan användas för att lära ut en del saker så finns det oftast andra sätt att lära ut dessa som fungerar minst lika bra, och det finns helt enkelt inte tid till att göra allt som man skulle kunna tänka sig att göra i skolan.
Enskilda lärare skulle väl kunna använda det om de har en bra idé om hur det skulle användas för någon särskild del av undervisningen, och där läraren anser sig ha tid och energi nog att hantera det hela.

Som frivillig aktivitet vid sidan av ordinarie undervisning, så ja varför inte om det går att ordna rent praktiskt.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
2,399
Location
Örebro
Tänker mig att det skulle kunna ersätta onödiga saker som träslöjd och att rita och måla
Um... jag hoppas du skriver detta för att provocera? Slöjdarterna och estetiska ämnen fyller en väldigt viktig funktion i skolan. Jag ska förövrigt inte skriva mer, jag känner mig dock väldigt provocerad å mina kollegors vägnar när jag läser ett sådant här utlåtande.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,181
Location
Rissne
Jag har funderat på det några gånger, men varken som engelsklärare eller programmeringslärare har jag hittat något bra sätt.

För mig har det stora hindret varit klasstorlekar i kombination med effektivitet. En normal kurs landar jag kanske kring 80 klocktimmar som ska räcka till att lära eleverna exakt allt de behöver kunna för att nå kunskapsmålen. Rollspel är ur inlärningssynpunkt oerhört ineffektivt – det krävs tid för förberedelser, lära sig hur man spelar, hur man spelleder, och sedan är själva spelandet också normalt sett väldigt tidsineffektivt.

Jag försöker alltid optimera mina elevers lärande – maximal inlärning för maximalt antal elever på den tid vi har tillsammans. Allt annat känns egentligen respektlöst. Ibland betyder det att jag paradoxalt nog plockar bort specifika grejer som "inte behövs". (Mitt favoritexempel som alltid får en del programmerare och programmeringslärare att gnissla tänder är att jag inte går igenom andra loopar än "while" till en början. Man kan göra allt med en while; bättre att de lär sig while ordentligt och hur loopar funkar generellt än att de utantillär sig while, for, foreach, do-while och alla de andra utan att egentligen förstå hur de funkar. Jag går heller inte igenom mer hårdvara än jag absolut måste. Överlag: jag lär dem mindre, för att de ska få mer djupförståelse på begränsad tid).

Så… Jag ser inte riktigt hur det skulle kunna göras när man har de förutsättningarna. 80 klocktimmar, 32-33 elever per klass.

Det närmaste jag kommit är nog när vi "lajvade internet" när jag undervisade webbutveckling, och eleverna fick anta roller av olika servrar på internet. En del var DNS-servrar, andra var webbservrar, och så agerade jag och ett par elever "klienter" som ville få data från en specifik webbserver som vi inte visste IP-numret på… Uppskattat, roligt, men tog också en hel lektion i princip. Trots att det var ett synnerligen enkelt "lajv".
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
2,399
Location
Örebro
Jag måste stämma in med vad flera andra sagt i tråden. Som lärare, i SO-ämnen för min del, handlar det om tid och att få med allt eleverna ska tänkas få med samtidigt som de ska få möjlighet att utveckla förmågor som inte alla gånger är helt lätt att behärska i åk 6-9. Pedagogiska rollspel absolut, det kan bli effektivt och resultera i en bättre förståelse. Bordsrollspel skulle ta för mycket tid för samma effekt och därför skulle jag välja bort det, jag kan inte rättfärdiga det som lärare utifrån mitt uppdrag gentemot mina elever.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,171
Det här svarar inte på frågan men är relaterat.

När jag vikarierade på en lågstadieskola, lät en kollega sina tredjeklassare skriva berättelser i form av soloäventyr i svenskan. Jag kan inte riktigt sätta fingret på den pedagogiska vinsten här och nu, men det känns spontant som en ganska härlig övning.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,181
Location
Rissne
När jag vikarierade på en lågstadieskola, lät en kollega sina tredjeklassare skriva berättelser i form av soloäventyr i svenskan.Jag kan inte riktigt sätta fingret på den pedagogiska vinsten här och nu, men det känns spontant som en ganska härlig övning.
Mina elever programmerar liknande grejer – interaktiva berättelser, frågesporter etc – i början av Programmering 1. Det funkar jäkligt bra!

Det här är hur jag tänker: Mitt jobb som programmeringslärare är att skapa en inre motivation hos eleverna att lära sig programmera. Motivationsforskningen säger att inre motivation är enormt mycket mer effektiv än yttre (betyg, förväntningar, hot, belöningar). Mitt sätt att göra det är att få eleverna att skapa saker de vill visa för sina vänner. Att göra ett spel, eller en interaktiv berättelse, eller ett soloäventyr, som man är stolt över och vill att andra ska spela är en helt annan grej än att skriva ett program eller en uppsats för att få ett bra betyg.

Så jag tror absolut att soloäventyr och liknande kan funka asbra. Räknar man in digitala rollspel och CRPG-mekaniker, eller digitala berättelser, så gör ju mina elever sånt hela tiden – inventory-system, levelsystem, fighter med stridsrundor etc.

Men de sitter ju inte och spelar brodsrollspel.

(Eller jo, det gör en del också. men inte på lektionstid, utan som "klubbaktivitet" utanför skolan)
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
707
Location
Malmö
Jag tänker att rollspel kan va ett pedagogiskt verktyg, exempelvis som i FN-rollspel. Således är svaret på frågan ja, men bara när det realiserar den pedagogiska ambitionen. Det finns alltså inget mål i sig att skolelever ska bekanta sig med D&D eller andra bordsrollspel av underhållningskaraktär. Möjligen skulle jag kunna se ett annat värde av att spela bordsrollspel i specialkurser som berör spelkonstruktion eller liknande (vilket jag antar vissa gymnasieskolor erbjuder).

Edit: Inom samhällskunskap finns i min mening en legitim användning av rollspel och det är för att simulera politiska debatter. Dels för att det lätt blir känsligt om eleverna debatterar sina egna åsikter, dels för att det finns pedagogiska vinningar i att eleverna lär sig att anta och argumentera utifrån en åsikt de inte själva har.

Generellt finns en politisk benägenhet att betrakta som skolan som en svart låda som dels är bottenlös, dels på ett magiskt sätt ska lösa allt fler samhällsproblem utan så väl ytterligare resurser som fler timmar på dygnet. Att addera att lära ut om bordsrollspel skulle bara va sten på börda.
 
Last edited:

Conan

انتفاضة
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,164
Um... jag hoppas du skriver detta för att provocera? Slöjdarterna och estetiska ämnen fyller en väldigt viktig funktion i skolan. Jag ska förövrigt inte skriva mer, jag känner mig dock väldigt provocerad å mina kollegors vägnar när jag läser ett sådant här utlåtande.
Dem fyller säkert en funktion, men jag tänker mig att spela rollspel kanske kan fylla lika mycket av en funktion som dessa ämnen.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
2,399
Location
Örebro
Dem fyller säkert en funktion, men jag tänker mig att spela rollspel kanske kan fylla lika mycket av en funktion som dessa ämnen.
Jag tänker säga att dels så hjälper estetiska ämnen och slöjdarterna med fingerfärdigheten och motoriken. Slöjdarterna, det du lär dig i dessa ämnen, är även till hjälp när det kommer till yrken som kräver fingerfärdighet såsom visa läkargrupper. Denna träning får du inte genom rollspel. Sen så är kursplanen i båda ämnen tämligen packad med andra saker som handlar om planering, dokumentation och medvetenhet om hållbar utveckling. Så jag tänker nog hävda att utifrån kursplanerna och ämnens funktion fyller de ett mycket större värde än rollspel oavsett hur mycket jag än älskar hobbyn privat.
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
707
Location
Malmö
Dem fyller säkert en funktion, men jag tänker mig att spela rollspel kanske kan fylla lika mycket av en funktion som dessa ämnen.
Estetiska ämnen lär ut central kroppslig koordination, kreativitet och omsätter på bredden kulturhistoria i praktik (eller, har i alla fall den potentialen). Dessutom tillgängliggör dessa ämnen en stor mängd verktyg för att uttrycka sitt eget tänkande och egna erfarenheter. I jämförelse är bordsrollspel lika relevant att lära ut som amatörradio. Ja, amatörradio lär dig uttrycka dig på ett nytt sätt, men som för alla som inte ändå skulle ägnat sig åt amatörradio är det allt för obskyrt och nischat för att va motiverat. Att kunna uttrycka sig grundläggande visuellt och ha grundläggande kunskap om hur verktyg funkar har en jämförelsevis mycket bred applikation. (Jag skriver av egen erfarenhet, jag hade amatörradio som elevens val i sjuan. Det var fullkomligt meningslöst. Jag skrev även ett rollspel som specialarbete i gymnasiet).
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,850
Ser inte riktigt det pedagogiska syftet.

Det intressanta är ju problemen som uppstår, speciellt om det är av etisk situation. Dock är det ju mer värt att diskutera dem problemen specifikt.

Tex
"Så elever, idag ska vi diskutera hur ni skulle reagera om ni såg eran kompis bli mobbad i skolan"

Vs

"Ni sitter på ett värdshus, en man kommer fram till er..."
1.5h timme senare
"Ni ser en alv bli mobbad av två dvärgar"
"Jag rusar in och hoppar imellan"
Slå en tärning!
Du misslyckas!


Sen finns det ett socialt värde såklart, så fritidsgårdar osv absolut.
Sen tror jag inte average lärare är en bra spelledare, av enkla anledningen att average spelledare är inte alltid en bra spelledare :p
 
Top