Craygh said:
Även om färdighetssystemet och hela regelsystemet bygger på ungefär samma behandling av skada och samma OBT6-system så betyder ju inte det att färdighetsvärdena är jämbördiga. I EON är FV13 en liten aning bättre än en genomsnittlig yrkesutövare (12 i FV) och det låter inte så konstigt att en vanlig soldat har en viss chans att misslyckas med ett anfall.
Det bör vara nära varandra iaf, eftersom grundchansen är typ samma (alltid 5 i neo medan det kan avra lite mer i eon).
Det tar lika lång tid att bli bättre i dem båda.
De färdigheter som är "likadana" (slagsmål, hoppa, klättra) fungera på samma sätt och har samma svårighetsgrader. (Slagsmål är lite olika i dem två spelen, men tillräckligt nära
)
Och ja, självklart kan alla missa en attack i strid, men det jag menade var att om en normal människa skulle anfalla med t.ex. en kniv eller valfritt annat tillhygge så skulle chansen att träffa vara väldigt låg. En människa som aldrig har använt sig utav vapen har fv 5-6 och det händer ju ofta att man slår under det med ob3t6
Jag skulle vara väldigt försiktig ifall någon försäkte hoppa på mig med kniv, men i eon/neotech så är det "rätt lugnt", eftersom risken att bli träffad är väldigt låg och om det nu skulle bli en träff så är chansen väldigt stor att det blir en "skråma" i armen, t+1 s+1 bt+1.
Jag kan dock tänka mig att en träff i armen av en kniv bör göra ondare än detta. Inget jag tänker testa irl dock
Visst in-game så försöker man ju spela efter hur det skulle vara i en verklig situation, men vill gärna att situationen ska simulera hur det kunde vara i verkligheten (något som det står på många ställen i eonböckerna...)
Och visst, i strid rör man sig och försvarar sig (något som jag anser att undvika/blockera ska vara till) och detta simuleras rätt bra utav att de flesta träffar tar i armarna. Problemet är ju att träffa med eonreglerna när man har låg fv...
Och sedan så om det nu är så att motiveringen till att det ska vara så svårt att träffa i närstrid är att motståndaren rör sig och försvarar sig så bör det ju vara lättare att träffa någon vid överaskningsanfall och när man har smygit sig på någon bakifrån.
Och enligt eonreglerna så är det lika svårt som i normal närstrid.