Nej vi är inte på väg ner i det träsket efter som det var inte det jag var ute efter. Jag struntar exakt hur ont ett i smärta motsvarar. Det jag vill är ha regler som är roliga att spela med upptill, vilket just nu är lite knaggligt och kan göras bättre, vilket är anledningen till att jag postar det i den här tråden.
Missförstånd ifrån min sida då. Men det var nog bara en tidsfråga innan någon kom med frågan
Jag är SL, jag sätter mina egna lagar!
Nej detta är inte heller vad jag var ute efter. (Men jag är inte förvånad att jag blir missuppfattad, skriva inlägg klockan 03.00...). Tillbaka till det här med ett kryss smärta som jag snackade om tidigare, om du blir större så blir du SPELMEKANISKT inte så mycket mer smärttålig. Det märks redan på tidig nivå när det skiljer bara 2 smärtkolumner karaktärer i mellan, men för att dra det till sin extrem så ta en Wyrd. Han får svårare på sina anfall redan efter 11 poäng smärta (smärtresistens? kommer till det.) 11 poäng byggs snabbt upp med attacker som inte behöver penetrera rustning som eld, syra, blixtar osv. För att lappa ihop detta fallerade system så har dom lagt till en regel som heter smärttålighet vilket jag då tycker är helt fel och skulle vilja att det löstes på ett annat sätt. För monster iaf genom att ta bort den löjliga kolumncappen.
Inte ens en Wyrd kan hantera att få en tärning svårare utan att bli nämnvärt sämre på vad han ska ta sig för. Dvs det är för avgörande. Jag hade gärna sett att krigare kunde slåss lite längre innan dom är helt utslagna. Man blir så snabbt så dålig på att strida fast man är långt, långt borta från att vara svårt sårad. En till fri rad smärta åt folket?
Håller med om att storlek borde vara mer avgörande vad det gäller skadetålighet. Speciellt i extremfallen med wyrd och typ drakar. Men det fanns en regel om ökad skadetålighet i gamla monster och varelser som jag brukar ha som grund iallfall. Det kan ge monster iallafall upp till 15 skadekolunner.
Men vill man ha bort smärtan helt och hållet så kan man ju välja att ignorera smärtökningen under striden,vet många som gör så. Istället brukar man använda "ökningen" ifrån trauma eller ingen ökning alls under strid. (utmattning används fortfarande dock, dom som kör med det iallafall).
Ja, jag undvek ju med flit att gå in på det här med kombinera utmattningar. Men eftersom vi ändå snek in här lite kan jag ju lägga in ett exempel på det också som dök upp i ett äventyr. RP gruppen hade under en en marscherat i snabb takt då de var förföljda av ett gäng fiender. Fienden kom vid dagens slut dock ikapp dem och beslöt sig för att plocka dem på plats. Det visade sig då att bägge grupperna hade en svårighetsökning på allt med Ob3T6. Den striden blev... intressant. (Föresesten ger utmattning svårighet på ALLT? även historia och dylikt? "Jag är så trött jag vet inte ens var Daval ligger längre.")
Bra regelförlag där i slutet, det är helt klart ett steg i rätt riktning om man inte vill göra om utmattningssystemet från grunden.
Jo jag har varit med om liknande situationer flera gånger och det har blivit ganska töntigt med dom där +ob3t6 på alla handlingar så det har offtast slutat med att någon fummlar och halvdör eller att vi skiter i det.
Det var just därför jag utvecklade den där regeln, för att symbolisera att man fortfarande har en chans att strida även fast man är helt fucking slut efter dagen som vart.
Och angående det där med Daval, ja det tycker jag. du bör få plus på alla färdighetsslag. Försök marchera en hel dag, och sen direkt sätt dig och gör det där geografiprovet. Helt enkelt är man trött och slut så är allt svårare.
Antar att du inte kör med minskad förflyttning pga, smärta och utmattning då. Där är det ju -1 per rad och inte varannan om jag minns rätt. Så det finns ju redaan i systemet, varför inte utnyttja det mer och lägg mer vikt på att folk måste använda "äckligt mycket plus"-regeln.
Jo vi kör med att man får minskad förflyttning, men jag tycker inte att man ska få svårigheter vid varje nivå ifrån utmattning av den simpla anledningen, det blir bara mer att hålla koll på i striden.
Men å andra sidan, då jag som sl använder ojämna modifikationer på tärningsslag så varför inte kanske.
Satt tidigare idag när jag skrev på "hur ont 1 i smärta gör" så kan man nog om man vill använda regeln om äckligt mycket plus, fast baklänges.
Man delar antalet skadekolunner man har på 4 (4=ob1t6) och sen så får man modefikationen ifrån den enskillda smärtan
Tex
Har du 8 smärtkolunner så dividerar du 8 med 4 och får 2. Så varannan smärta du får så får du plus 1 på varje slag. får du fyra smärta så får du ob1t6 plus på slaget.
Ett till ex.
Har du 6 smärtkolunner så dividerar du 6 med 4 och får 1,5 vilket vi avrundar till 1(eon avrundar man neråt så). så varje enskillt smärtkryss är 1 plus på tärningsslagen.
Visst nu är inte det här helt korekt med nuvarande regler men det ger iallfall varje enskillt smärt/trauma/blodförlust kryss en egen regelinnebörd.
...
Så kan man ju göra om man vill, men tror jag struntar i krånglet.
/poseur skriver nästan jämt husregler på forumet tycker han