Det här är ju verkligen också en fråga om vad för typ av modernt spel du vill spela? Är det varulvar och vampyrer i Paris kloaker? Spioner och höga insatser a la James Bond? Är det Kult, där illusionen sakta rämnar framför spelarnas ögon? Är det vår värld PLUS fantasy! "Goblins driver omkring i tunnelbanan!". Vilket leder vidare till frågan: vad vill man uppnå/göra i spelet? Är det kul med mysterier/spionage/infiltration, hack'n'slash, att skapa starka dramatiska scener och helst en hel kampanj eller nåt annat?
Det jag har kommit att gilla är Modern d20. Reglerna är utdaterade, men går att hitta för den som verkligen vill (tex på olika internetbokhandlar, googla lite). Det som jag tycker gör Modern d20 så oerhört bra är:
– Enkel och funktionell regelmekanik: d20 + modifikation över target number. Saving throws för att emulera andra risker. Hit points med massive damage threshold, vilket gör spelet realistiskt, dramatiskt och dödligt.
– Den där regelmekaniken går snabbt, en strid tar inte lång tid att spela genom samtidigt som det finns lagom många taktiska val inom striden. För mig funkar det perfekt: det blir en lagom blandning av färdighetsanvändande, rollspelande och action.
– Lagom många skills som täcker in det mesta man kan vilja göra som spelare.
– Feats som ger rollpersonen något "extra" samtidigt som det stimulerar den som gillar gejmism och att få "bygga en gubbe".
– Rollpersonen är uppbyggd efter den egenskap du vill ska vara i centrum. Är du stark, tålig, snabb, smart, vis eller karismatisk?
– Det finns flera olika regelsupplement som gör att spelet går att spela i olika miljöer som Urban Arcana (fantasy i nutid) och framförallt science fiction-miljöer med alla tänkbara typer av framtidsteknologi: d20 Future. Jättebra bok även om du vill använda andra regler pga sin lexikon-karaktär.
Vad är dåligt då? Många saknar något extra med spelet, andra tycker att spelarna får för lite resurser att använda, levelsystemet är avtändnade för många, eldstriderna upplevs av vissa som orealistiska, vissa specialregler stör andra som att en rollperson som har specialiserat sig på kampsport kan göra mer skada än ett handeldvapen.
----
Okej, för att förekomma Rasmus och Genesis (och andra som vurmar för icke-traditionella spel) så skulle jag vilja tillägga att det finns en uppsjö sådana. Apocalypse World är ju den kanske mest kända produkten, men efter att ha spelat både det och Järn på ett AW-sätt skulle jag vilja rekommendera andra spel också. Problemet med AW-mekaniken (som jag ser det) är att det balanserar ut alla ball input på nåt märkligt sätt. Det är som att alla händelser/scener ändå ska sluta på +/-0: jag spelar en kaxig snubbe som muckar med kaxig slp i bar. Jag vinner konflikt. Då kommer kaxig slp i bars chef och ny konflikt inleds. Tillbaka på ruta ett.
Som jag ser det är AW ett inte helt lyckat försök att skapa en hybrid mellan mer traditionella spel och friform. Jag föreslår, om du är sugen på mer friformigt spel, att du kollar in Genesis "Svart av kval, vit av lust". Jag har bara spelat det litegrann, men det fungerar oerhört bra och är som jag vill tolka det nog rätt enkelt att hacka till andra kampanjmiljöer.
Överhuvudtaget tycker jag att Genesis olika regler är värda att titta på om man är sugen på friform. Skulle jag köra nån sorts jeepform (googla!) i nutid skulle jag nog bygga ihop regler+värld tillsammans med spelarna. Då kan Genesis olika regelidéer vara en bra början!