Nekromanti Bra modernt system?

frulling

Veteran
Joined
4 Sep 2006
Messages
123
Location
Falun
Hej, har ni några bra moderna system att rekommendera. Är lite sugen på något nutida/framtida efter massor med dnd och eon. Det närmaste jag hittat hittills är shadowrun men det känns som ett stort system om man bara vill spela 5-10 möten. Jag tänker mig något liknade Sones of anarcy/Dread(den nya)/a-team(inte för jag sett den men ett gäng som åker runt på uppdrag). Systemet får gärna ha lite spelvärld också(där skjutvapen och mobiltelefonene(eller motsvarande) finns)
Ge förslag gärna med lite beskrivning.
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,050
Location
Carapalea
New World of Darkness, eller Chronicles of Darkness som den nyligen bytte namn till.

Annars finns Bortom, Skuggornas mästare och om några månader kommer Tenebris, mitt nästa rollspel som utspelar sig i nutid.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,154
Location
Tindalos
Jag brukar ju tjata om svenska Classified Information. Men tyvärr har sidan lagts ner och därmed kan inte spelet hämtas längre. Det låg öppet att hämta gratis. Men känner man någon snäll spelare som har PDF-filen så kan man ju alltid fråga om en kopia.

SagaGames Action! kanske är något att testa.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,258
Location
Rissne
Tja... Null State? Man spelar agenter i typ-nutid-med-lite-scifi-tech, tänk Bourne eller James Bond eller - helst - Warren Ellis' Global Frequency. Extremt lätt regelsystem, spelet är byggt för att kunna spelas på 90 minuter inklusive SL-förberedelser och rollpersonsskapande. Men man kan såklart spela längre grejer också.

http://www.urverkspel.com/vara-spel/null-state
 

frulling

Veteran
Joined
4 Sep 2006
Messages
123
Location
Falun
Classified Information var mycket intressant, dock var den del länkar brutna möjligen att ordna dessa? Systemet verkar väldigt nära det jag sökte. Kan även sägas att detta är en produkt jag gärna köpt.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
10,015
Location
Stockholm
Apocalypse World är imltho den starkast lysande stjärnan på de traditionella rollspelens himmel och har så varit de senaste åren. Det finns en mängd varianter av systemet riktade mot olika settings och spelstilar. Det sätt spelet löser regler och är så jävla elegant och för mig och många med mig som har i alla fall lite regelkärlek så är det jävligt inspirerande att skapa en rollperson då de val en får göra är så jäkla distinkta och kraftfulla i genomslag.

Även om det kanske dyker upp lite okända termer samt att settingen är "fel" mot vad du önskar så går det att få en liten aning om systemets känsla från de playbooks som spelarna använder som bas för sina rollpersoner:

http://apocalypse-world.com/AW-basicplaybooks-legal.pdf
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,592
Location
Göteborg
RasmusL;n135460 said:
Apocalypse World är imltho den starkast lysande stjärnan på de traditionella rollspelens himmel och har så varit de senaste åren. Det finns en mängd varianter av systemet riktade mot olika settings och spelstilar. Det sätt spelet löser regler och är så jävla elegant och för mig och många med mig som har i alla fall lite regelkärlek så är det jävligt inspirerande att skapa en rollperson då de val en får göra är så jäkla distinkta och kraftfulla i genomslag.
Jag kan också rekommendera en titt på AW eller några av dess derivat, även om jag anser att rollpersonsskapandet är bland det sämsta med spelet och lider av att vara fruktansvärt oinspirerande. Men spelar man lite längre (mer än 3 sessioner) så kan man börja få lite djup i rollpersonerna och då är spelet väldigt bra. Det är också möjligt att vissa av derivaten har ordnat upp problemen med rollpersonsskapandet i originalspelet; jag har inte spelat dem. Monsterhearts utspelar sig väl i nutid, även om tonårsdrama kanske inte är vad OP är ute efter?
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,451
Location
Malmö
Är inte det här med att karaktären skall utvecklas under spel en del av AW.? Man väljer en playbook, några moves sen bygger man värld och sen får man se vem ens karaktär blir i den. Play to find out.

För övrigt absolut kör AW det är annorlunda från trad men ett coolt spel
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
9,513
Det här är ju verkligen också en fråga om vad för typ av modernt spel du vill spela? Är det varulvar och vampyrer i Paris kloaker? Spioner och höga insatser a la James Bond? Är det Kult, där illusionen sakta rämnar framför spelarnas ögon? Är det vår värld PLUS fantasy! "Goblins driver omkring i tunnelbanan!". Vilket leder vidare till frågan: vad vill man uppnå/göra i spelet? Är det kul med mysterier/spionage/infiltration, hack'n'slash, att skapa starka dramatiska scener och helst en hel kampanj eller nåt annat?

Det jag har kommit att gilla är Modern d20. Reglerna är utdaterade, men går att hitta för den som verkligen vill (tex på olika internetbokhandlar, googla lite). Det som jag tycker gör Modern d20 så oerhört bra är:

– Enkel och funktionell regelmekanik: d20 + modifikation över target number. Saving throws för att emulera andra risker. Hit points med massive damage threshold, vilket gör spelet realistiskt, dramatiskt och dödligt.

– Den där regelmekaniken går snabbt, en strid tar inte lång tid att spela genom samtidigt som det finns lagom många taktiska val inom striden. För mig funkar det perfekt: det blir en lagom blandning av färdighetsanvändande, rollspelande och action.

– Lagom många skills som täcker in det mesta man kan vilja göra som spelare.

– Feats som ger rollpersonen något "extra" samtidigt som det stimulerar den som gillar gejmism och att få "bygga en gubbe".

– Rollpersonen är uppbyggd efter den egenskap du vill ska vara i centrum. Är du stark, tålig, snabb, smart, vis eller karismatisk?

– Det finns flera olika regelsupplement som gör att spelet går att spela i olika miljöer som Urban Arcana (fantasy i nutid) och framförallt science fiction-miljöer med alla tänkbara typer av framtidsteknologi: d20 Future. Jättebra bok även om du vill använda andra regler pga sin lexikon-karaktär.

Vad är dåligt då? Många saknar något extra med spelet, andra tycker att spelarna får för lite resurser att använda, levelsystemet är avtändnade för många, eldstriderna upplevs av vissa som orealistiska, vissa specialregler stör andra som att en rollperson som har specialiserat sig på kampsport kan göra mer skada än ett handeldvapen.

----

Okej, för att förekomma Rasmus och Genesis (och andra som vurmar för icke-traditionella spel) så skulle jag vilja tillägga att det finns en uppsjö sådana. Apocalypse World är ju den kanske mest kända produkten, men efter att ha spelat både det och Järn på ett AW-sätt skulle jag vilja rekommendera andra spel också. Problemet med AW-mekaniken (som jag ser det) är att det balanserar ut alla ball input på nåt märkligt sätt. Det är som att alla händelser/scener ändå ska sluta på +/-0: jag spelar en kaxig snubbe som muckar med kaxig slp i bar. Jag vinner konflikt. Då kommer kaxig slp i bars chef och ny konflikt inleds. Tillbaka på ruta ett.

Som jag ser det är AW ett inte helt lyckat försök att skapa en hybrid mellan mer traditionella spel och friform. Jag föreslår, om du är sugen på mer friformigt spel, att du kollar in Genesis "Svart av kval, vit av lust". Jag har bara spelat det litegrann, men det fungerar oerhört bra och är som jag vill tolka det nog rätt enkelt att hacka till andra kampanjmiljöer.

Överhuvudtaget tycker jag att Genesis olika regler är värda att titta på om man är sugen på friform. Skulle jag köra nån sorts jeepform (googla!) i nutid skulle jag nog bygga ihop regler+värld tillsammans med spelarna. Då kan Genesis olika regelidéer vara en bra början!
 

frulling

Veteran
Joined
4 Sep 2006
Messages
123
Location
Falun
Jag tackar för all respons, jag har tittat in några av allternativen. Då jag tros att tycka att shadowrun är lite regeltung är jag nog inte beredd att gå hela vägen till AW, får kanske prova med rätt spelledare någon gång och bli frälst. Jag vill verkligen tacka för tipset Classified Information som passade mycket bra på min tanke. Jag kommer även titta lite mer på d20 modern då jag sedan tidigare är ganska inbiten dnd spelare och det underlättare ju med d20 system. Ni som känner er överhoppade gör inte det, hade jag haft rätt omständigheter kan både Nulstate/svenska kulter med flera blivit aktuellt.

Kan även noteras att på frågan vad som ska spelas är min nuvarande arbetsinspiration: jag tänker mig något liknade Sones of anarcy/Dread(den nya)/a-team(inte för jag sett den men ett gäng som åker runt på uppdrag). Systemet får gärna ha lite spelvärld också(där skjutvapen och mobiltelefonene(eller motsvarande) finns) se orgnialposten.
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,050
Location
Carapalea
frulling;n135499 said:
Jag tackar för all respons, jag har tittat in några av allternativen. Då jag tros att tycka att shadowrun är lite regeltung är jag nog inte beredd att gå hela vägen till AW, får kanske prova med rätt spelledare någon gång och bli frälst. Jag vill verkligen tacka för tipset Classified Information som passade mycket bra på min tanke. Jag kommer även titta lite mer på d20 modern då jag sedan tidigare är ganska inbiten dnd spelare och det underlättare ju med d20 system. Ni som känner er överhoppade gör inte det, hade jag haft rätt omständigheter kan både Nulstate/svenska kulter med flera blivit aktuellt.

.
Jag glömde länka till gratisversionen av Tenebris som finns ute, Fälthandbok.
https://tenebrisrpg.wordpress.com/2015/04/09/falthandbok-for-nedladdning/

Den är inte så jättesnyggt layoutad just nu, men fullt spelbar om du vill ha ett gratis spel.
 

Jocke

Man med skägg
Joined
19 May 2000
Messages
4,131
Location
Sthlm

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,300
Location
Göteborg
nyvinter;n135525 said:
Har för mig att det kommer i två versioner: ett BRP-kompatibelt och ett gumshoe.
Ja. Fast Gumshoe-varianten utspelar sig på 60-talet. Det är den jag backat för - inte för att jag är något stort fan av Gumshoe, utan för att settingen är mer groovy. ;)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Om man bara vill spela 5-10 möten så funkar Apocalypse World nog bra. Dock har jag hört att det inte är bra för längre kampanjer, att det lätt blir repetetivt och inte är det bästa systemet för karaktärsbyggnad. Det beror på vad man är ute efter.

Fast nuförtiden orkar folk sällan köra långa kampanjer, vilket kan förklara AWs rykte som "det bästa spelet".
 

Harry S

Swordsman
Joined
27 Sep 2015
Messages
682
Arfert;n135531 said:
Fast nuförtiden orkar folk sällan köra långa kampanjer, vilket kan förklara AWs rykte som "det bästa spelet".
När jag var ung så spelade vi långa kampanjer som pågick i flera månader ibland flera år. Those were the days.
 
Top