Bra SF-rollspel?

Oscar Silferstjerna

Det här är inte rumba!
Idag hämtade jag mitt exemplar av Mothership-boxen hos Alphaspel i Örnsberg. Fina grejer! De fick in leveransen från USA igår och det mesta ser ut att ha sålts direkt. Några exemplar finns dock, åtminstone när jag skriver detta, fortfarande kvar i butikslagret.

Den billigare Core Set-versionen av spelet tycks vara på väg in till Speljätten. När det sker har jag dock ingen aning om. Av någon anledning har det åtminstone fram till nu varit omöjligt att få tag i Mothership 1e i svenska butiker.

clarence redd

FrostByte Books
Idag hämtade jag mitt exemplar av Mothership-boxen hos Alphaspel i Örnsberg. Fina grejer! De fick in leveransen från USA igår och det mesta ser ut att ha sålts direkt. Några exemplar finns dock, åtminstone när jag skriver detta, fortfarande kvar i butikslagret.

Den billigare Core Set-versionen av spelet tycks vara på väg in till Speljätten. När det sker har jag dock ingen aning om. Av någon anledning har det åtminstone fram till nu varit omöjligt att få tag i Mothership 1e i svenska butiker.

Coolt! Du får gärna berätta vad du tycker när du har kommit en bit. Och priset är inte så illa som jag trodde.

Oscar Silferstjerna

Det här är inte rumba!
Coolt! Du får gärna berätta vad du tycker när du har kommit en bit. Och priset är inte så illa som jag trodde.
Ja, jag funderar på att (i en ny tråd förstås) skriva en recension där jag kopplar ett samlat grepp på allt i lådan. Det är ju en hel del. Av det jag har hunnit kika på hittills gillar jag särskilt Warden’s Manual. Tror inte att jag har sett bättre SL-råd i något annat rollspel. Det är väldigt konkret och användbart.

Ser för övrigt att leveransen till Alphaspel nästan är slutsåld efter knappt ett dygn. Bara två ex kvar när jag skriver detta.

Oscar Silferstjerna

Det här är inte rumba!
SL-boken är absolut i en klass för sig, men även spelarboken är extremt tydlig med vad spelarna förväntas göra och hur det är tänkt att det går till.
Ja, verkligen. Det går ju att göra mycket med bara spelarboken. Den är bra (och nu dessutom uppdaterad), men SL-boken tillför mycket nytt på ett ovanligt kärnfullt vis.

Edit: Ser för övrigt nu att lådan är slutsåld hos Alphaspel. Däremot har Speljätten fått in den billigare Core Set-versionen.

Last edited:

Oscar Silferstjerna

Det här är inte rumba!
För att nu fortsätta tipsa om Mothership-prylar, så ser det här lockande ut:

Det blir den första större modulen som Tuesday Knight Games själva ger ut till spelet. Över 200 sidor om bountyhunters.

Last edited:

clarence redd

FrostByte Books
För att nu fortsätta tipsa om Mothership-prylar, så ser det här lockande ut:

Det blir den första större modulen som Tuesday Knight Games själva ger ut till spelet. Över 200 sidor om bountyhunters.
Det ser coolt ut! Men jag blir lite tveksam när jag läser faktarutan.

IMG_9912.jpeg

Nu kommer jag att låta tvär, men 200 sidor med 100 äventyr blir väldigt korta äventyr. Jag gillar visserligen one-pagers, men ofta är de mer äventyrsfrön än faktiska scenarion.

Vad innebär ”interactive NPCs”? Har Mothership ett system med olika typer av NPC:er?

Oscar Silferstjerna

Det här är inte rumba!
Det ser coolt ut! Men jag blir lite tveksam när jag läser faktarutan.

View attachment 21233

Nu kommer jag att låta tvär, men 200 sidor med 100 äventyr blir väldigt korta äventyr. Jag gillar visserligen one-pagers, men ofta är de mer äventyrsfrön än faktiska scenarion.

Vad innebär ”interactive NPCs”? Har Mothership ett system med olika typer av NPC:er?
Jag vet inte vad de här formuleringarna innebär i praktiken. Men Mothership är ju ett minimalistiskt rollspel i OSR-stil, så det är säkert, som du skriver, någon typ av frön. Sådana kan dock göras mer eller mindre bra.

SL-boken i grundlådan innehåller ett antal olika generatorer. De ger en hel del intressanta uppslag, men jag tycker att dessa ofta blir för vaga och skissartade. Även med hjälp av tabeller går det att åstadkomma tydligare och mer utförliga saker.

Eftersom den här modulen handlar om bountyhunters antar jag att ett scenario vanligtvis handlar om att jaga en viss brottsling och övervinna några hinder på vägen. Det kanske kan göras mer schematisk med tabeller för olika hinder, överraskningar och lösningar? De 100 korta äventyren kan då handla om det specifika, sådant som inte passar in i den annars givna ramen. Så hade jag nog löst det hela.

Det som gör att jag ändå blir nyfiken på det här supplementet är grundreglerna. De är så kompakt skrivna att skaparna får plats med oerhört mycket på relativt få sidor. Tror inte att jag har sett några andra spelskapare skriva så effektivt.

Last edited:

JohanL

Champion
Blue Planet: Recontact är ute nu. "Optimistisk Cyberpunk" låter som en självmotsägelse, men det fungerar eftersom Jorden är ett räddningslöst dystopiskt skithål fortfarande.

1732984040937.png

"Blöt Cyberpunk" är ett annat begrepp jag brukar använda för det.

Det här spelet har de mest bonkers karaktärsskapandealternativ jag sett i ett seriöst rollspel. Att spela intelligent delfin eller späckhuggare är inte ens konstigt - vad sägs som en upliftad och cybernetiskt förstärkt kaskelotval som i första hand använder drönare för kontakten med ytan?

Last edited:

clarence redd

FrostByte Books
Jag vet inte vad de här formuleringarna innebär i praktiken. Men Mothership är ju ett minimalistiskt rollspel i OSR-stil, så det är säkert, som du skriver, någon typ av frön. Sådana kan dock göras mer eller mindre bra.

SL-boken i grundlådan innehåller ett antal olika generatorer. De ger en hel del intressanta uppslag, men jag tycker att dessa ofta blir för vaga och skissartade. Även med hjälp av tabeller går det att åstadkomma tydligare och mer utförliga saker.

Eftersom den här modulen handlar om bountyhunters antar jag att ett scenario vanligtvis handlar om att jaga en viss brottsling och övervinna några hinder på vägen. Det kanske kan göras mer schematisk med tabeller för olika hinder, överraskningar och lösningar? De 100 korta äventyren kan då handla om det specifika, sådant som inte passar in i den annars givna ramen. Så hade jag nog löst det hela.

Det som gör att jag ändå blir nyfiken på det här supplementet är grundreglerna. De är så kompakt skrivna att skaparna får plats med oerhört mycket på relativt få sidor. Tror inte att jag har sett några andra spelskapare skriva så effektivt.
Sant, OSR har kompaktare äventyr. Det känns rimligt. Och ju mer material som publiceras för Mothership desto bättre, så länge de håller kvaliteten uppe.

Jag får ofta höra att mina spel är effektivt kortfattade, men Mothership är strået vassare : )

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag får ofta höra att mina spel är effektivt kortfattade, men Mothership är strået vassare : )
För mig som alltid skriver för långt så är Mothership lite av ett föredöme, en målbild. Jag skulle vilja ta modellen från Gradient Descent t.ex. och göra ett mysterielösar-äventyr. Då skulle det ju rentav bli görbart att skapa enblads-äventyr… =)

Oscar Silferstjerna

Det här är inte rumba!
Sant, OSR har kompaktare äventyr. Det känns rimligt. Och ju mer material som publiceras för Mothership desto bättre, så länge de håller kvaliteten uppe.

Det är svårt att skriva både kort och innehållsrikt. Just frön av olika slag - och jag tänker då inte främst på Mothership - kan lätt bli för skissartade och intetsägande. Samtidigt är det också ett sätt för skaparen att (hinna) göra något av sådant som kanske annars inte hade blivit mer än en idé.

Särskilt SL-häftet i Mothership tycker jag är effektivt skrivet. Så kanske är det så att det kommande supplementet rymmer någon ny typ av scenariostruktur? Jag tycker att det är intressant att experimentera med formatet för skrivna äventyr. Det är ofta inte självklart vad som måste ingå. De bästa OSR- och indiespelen lyckas i mina ögon renodla en kärna av väsentligheter. Inte alldeles enkelt.

Last edited:

clarence redd

FrostByte Books
För mig som alltid skriver för långt så är Mothership lite av ett föredöme, en målbild. Jag skulle vilja ta modellen från Gradient Descent t.ex. och göra ett mysterielösar-äventyr. Då skulle det ju rentav bli görbart att skapa enblads-äventyr… =)
Jag har samma problem, trots att jag är kortfattad : ) Allt måste stämma, alla trådar följas upp, NPC:er ska vara trovärdiga osv. Och innan jag ens börjat skriva har jag ramlat ner i flera roliga kaninhål. Vi borde kanske starta en tråd om att skriva lagom mycket.

Det är svårt att skriva både kort och innehållsrikt. Just frön av olika slag - och jag tänker då inte främst på Mothership - kan lätt bli för skissartade och intetsägande. Samtidigt är det också ett sätt för skaparen att (hinna) göra något av sådant som kanske annars inte hade blivit mer än en idé.
Men exakt! Att skriva kort och få fram både tillräckligt med fakta och stämning är svårt. Jag försöker hitta de där formuleringarna - ibland bara ett ord - som triggar läsarens associationer i rätt riktning, men det tar tid.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Mothership... Får panik bara jag ser det plottriga rollformulärets snåriga pilar mellan alla olika färdigheter, subsystem, derivatregler etc. 🙃 🔥🧨 (springer och gömmer mig).
Ja, jag är mycket mer förtjust i Motherships estetik och äventyr och struktur än jag är i rollformulär och, egentligen, regelsystem…

Oscar Silferstjerna

Det här är inte rumba!
Mothership... Får panik bara jag ser det plottriga rollformulärets snåriga pilar mellan alla olika färdigheter, subsystem, derivatregler etc. 🙃 🔥🧨 (springer och gömmer mig).
Jag tror att många tilltalas av just det, men det handlar ju också om den rätt specifika trad- och OSR-nisch som Mothership placerar sig i. Den är inte för alla. De olika häftena som ligger i lådan - i de luxe-versionen ingår även flera äventyr - är rätt olika varandra. Jag tycker bäst om SL-häftet samt äventyren och häftet om rymdskepp. Bestiariet har jag fått kämpa mer med, förmodligen för att det är så spretigt (många författare).

Oscar Silferstjerna

Det här är inte rumba!
Men exakt! Att skriva kort och få fram både tillräckligt med fakta och stämning är svårt. Jag försöker hitta de där formuleringarna - ibland bara ett ord - som triggar läsarens associationer i rätt riktning, men det tar tid.
Ja. Det är tidskrävande men när man inte skriver långa löpande texter (som jag är van vid) utan mer punkter och listor blir processen en annan. Jag har inte så stor erfarenhet av att skriva på detta sätt ännu, men har börjat så smått i min anteckningsbok. Märker att det är lättare att stryka saker och stoppa in nytt, så då lägger jag mer tid på tid på det - istället för att bearbeta långa textstycken.

Börjar bli off tonic nu, men jag vet inte riktigt vad ämnet skulle vara i en ny tråd.

entomophobiac

Low Prep High Play
Tror det jag tycker är bäst med det kortfattade är att det överlåter mer åt spelgruppen, som i de flesta fallen kring rollspel ändå har med sig en hel del värderingar och idéer in i spelandet. Så ju mindre de har att förhålla sig till, ju mer kan de få ut av spelet (många gånger). Som rent kåserande tror jag det är en stor anledning varför minimalistiska spel blivit så populära--det går att ta med sig sin egna idé om vad ett spel ska vara, och dessa idéer kommer oftast inte behöva krocka mot någonting. Det spelar ingen roll om jag och min grupp spelar Mothership likadant som du och din grupp, vi kan ändå säga att vi spelar det.

Men det är nästan så det blir en annan hobby än att gräva ned sig i typ 2300AD.

Rollformuläret är ett flödesschema som ger dig allt du behöver för att skapa din karaktär direkt på pappret, i den ordning du behöver göra det.
Utan att ha läst reglerna innan, bara genom att följa rollformuläret, kan nära nog vem som helst göra en karaktär till spelet på runt 5 minuter.
Vill man ha karaktärsarken utan regler finns det olika varianter alla ladda ner gratis, exempelvis här.
Pilarna mellan färdigheterna visar vilken färdighet på lägre nivå du måste välja för att kunna välja en högre, det är därför de är där.

Beroende på vad man menar med subsystem eller derivatregler så existerar de knappt (det finns inga värden i Mothership du får fram genom att räkna ihop andra värden, som i BRP, och det finns egentligen bara ett "subsystem" iom stressmekaniken, där man slår en D20 ist för D100, men det används först senare). Jag har ingen aning om vilka rollspel du spelar, men har du spelat nära nog vilket svenskt rollspel som helst så är du redan van vid betydligt mer komplicerade regler än Mothership.

Last edited: