clarence redd
FrostByte Books
Grundlådan hade varit kul att kika på.
Coolt! Du får gärna berätta vad du tycker när du har kommit en bit. Och priset är inte så illa som jag trodde.Idag hämtade jag mitt exemplar av Mothership-boxen hos Alphaspel i Örnsberg. Fina grejer! De fick in leveransen från USA igår och det mesta ser ut att ha sålts direkt. Några exemplar finns dock, åtminstone när jag skriver detta, fortfarande kvar i butikslagret.
Mothership RPG: Deluxe Set (1e, First Edition) - Alphaspel
Spelbutik med ett av Nordens bredaste sortiment inom brädspel, figurspel, kortspel och rollspelalphaspel.se
Den billigare Core Set-versionen av spelet tycks vara på väg in till Speljätten. När det sker har jag dock ingen aning om. Av någon anledning har det åtminstone fram till nu varit omöjligt att få tag i Mothership 1e i svenska butiker.
Ja, jag funderar på att (i en ny tråd förstås) skriva en recension där jag kopplar ett samlat grepp på allt i lådan. Det är ju en hel del. Av det jag har hunnit kika på hittills gillar jag särskilt Warden’s Manual. Tror inte att jag har sett bättre SL-råd i något annat rollspel. Det är väldigt konkret och användbart.Coolt! Du får gärna berätta vad du tycker när du har kommit en bit. Och priset är inte så illa som jag trodde.
SL-boken är absolut i en klass för sig, men även spelarboken är extremt tydlig med vad spelarna förväntas göra och hur det är tänkt att det går till.Av det jag har hunnit kika på hittills gillar jag särskilt Warden’s Manual. Tror inte att jag har sett bättre SL-råd i något annat rollspel.
Ja, verkligen. Det går ju att göra mycket med bara spelarboken. Den är bra (och nu dessutom uppdaterad), men SL-boken tillför mycket nytt på ett ovanligt kärnfullt vis.SL-boken är absolut i en klass för sig, men även spelarboken är extremt tydlig med vad spelarna förväntas göra och hur det är tänkt att det går till.
Det ser coolt ut! Men jag blir lite tveksam när jag läser faktarutan.För att nu fortsätta tipsa om Mothership-prylar, så ser det här lockande ut:
Mothership: WAGES OF SIN
A hardcover toolkit for building your own bounty hunting campaign in the Mothership Sci-Fi Horror RPG.www.backerkit.com
Det blir den första större modulen som Tuesday Knight Games själva ger ut till spelet. Över 200 sidor om bountyhunters.
Jag vet inte vad de här formuleringarna innebär i praktiken. Men Mothership är ju ett minimalistiskt rollspel i OSR-stil, så det är säkert, som du skriver, någon typ av frön. Sådana kan dock göras mer eller mindre bra.Det ser coolt ut! Men jag blir lite tveksam när jag läser faktarutan.
View attachment 21233
Nu kommer jag att låta tvär, men 200 sidor med 100 äventyr blir väldigt korta äventyr. Jag gillar visserligen one-pagers, men ofta är de mer äventyrsfrön än faktiska scenarion.
Vad innebär ”interactive NPCs”? Har Mothership ett system med olika typer av NPC:er?
Sant, OSR har kompaktare äventyr. Det känns rimligt. Och ju mer material som publiceras för Mothership desto bättre, så länge de håller kvaliteten uppe.Jag vet inte vad de här formuleringarna innebär i praktiken. Men Mothership är ju ett minimalistiskt rollspel i OSR-stil, så det är säkert, som du skriver, någon typ av frön. Sådana kan dock göras mer eller mindre bra.
SL-boken i grundlådan innehåller ett antal olika generatorer. De ger en hel del intressanta uppslag, men jag tycker att dessa ofta blir för vaga och skissartade. Även med hjälp av tabeller går det att åstadkomma tydligare och mer utförliga saker.
Eftersom den här modulen handlar om bountyhunters antar jag att ett scenario vanligtvis handlar om att jaga en viss brottsling och övervinna några hinder på vägen. Det kanske kan göras mer schematisk med tabeller för olika hinder, överraskningar och lösningar? De 100 korta äventyren kan då handla om det specifika, sådant som inte passar in i den annars givna ramen. Så hade jag nog löst det hela.
Det som gör att jag ändå blir nyfiken på det här supplementet är grundreglerna. De är så kompakt skrivna att skaparna får plats med oerhört mycket på relativt få sidor. Tror inte att jag har sett några andra spelskapare skriva så effektivt.
För mig som alltid skriver för långt så är Mothership lite av ett föredöme, en målbild. Jag skulle vilja ta modellen från Gradient Descent t.ex. och göra ett mysterielösar-äventyr. Då skulle det ju rentav bli görbart att skapa enblads-äventyr… =)Jag får ofta höra att mina spel är effektivt kortfattade, men Mothership är strået vassare : )
Det är svårt att skriva både kort och innehållsrikt. Just frön av olika slag - och jag tänker då inte främst på Mothership - kan lätt bli för skissartade och intetsägande. Samtidigt är det också ett sätt för skaparen att (hinna) göra något av sådant som kanske annars inte hade blivit mer än en idé.Sant, OSR har kompaktare äventyr. Det känns rimligt. Och ju mer material som publiceras för Mothership desto bättre, så länge de håller kvaliteten uppe.
Jag får ofta höra att mina spel är effektivt kortfattade, men Mothership är strået vassare : )
Jag har samma problem, trots att jag är kortfattad : ) Allt måste stämma, alla trådar följas upp, NPC:er ska vara trovärdiga osv. Och innan jag ens börjat skriva har jag ramlat ner i flera roliga kaninhål. Vi borde kanske starta en tråd om att skriva lagom mycket.För mig som alltid skriver för långt så är Mothership lite av ett föredöme, en målbild. Jag skulle vilja ta modellen från Gradient Descent t.ex. och göra ett mysterielösar-äventyr. Då skulle det ju rentav bli görbart att skapa enblads-äventyr… =)
Men exakt! Att skriva kort och få fram både tillräckligt med fakta och stämning är svårt. Jag försöker hitta de där formuleringarna - ibland bara ett ord - som triggar läsarens associationer i rätt riktning, men det tar tid.Det är svårt att skriva både kort och innehållsrikt. Just frön av olika slag - och jag tänker då inte främst på Mothership - kan lätt bli för skissartade och intetsägande. Samtidigt är det också ett sätt för skaparen att (hinna) göra något av sådant som kanske annars inte hade blivit mer än en idé.
Ja, jag är mycket mer förtjust i Motherships estetik och äventyr och struktur än jag är i rollformulär och, egentligen, regelsystem…Mothership... Får panik bara jag ser det plottriga rollformulärets snåriga pilar mellan alla olika färdigheter, subsystem, derivatregler etc. (springer och gömmer mig).
Jag tror att många tilltalas av just det, men det handlar ju också om den rätt specifika trad- och OSR-nisch som Mothership placerar sig i. Den är inte för alla. De olika häftena som ligger i lådan - i de luxe-versionen ingår även flera äventyr - är rätt olika varandra. Jag tycker bäst om SL-häftet samt äventyren och häftet om rymdskepp. Bestiariet har jag fått kämpa mer med, förmodligen för att det är så spretigt (många författare).Mothership... Får panik bara jag ser det plottriga rollformulärets snåriga pilar mellan alla olika färdigheter, subsystem, derivatregler etc. (springer och gömmer mig).
Ja. Det är tidskrävande men när man inte skriver långa löpande texter (som jag är van vid) utan mer punkter och listor blir processen en annan. Jag har inte så stor erfarenhet av att skriva på detta sätt ännu, men har börjat så smått i min anteckningsbok. Märker att det är lättare att stryka saker och stoppa in nytt, så då lägger jag mer tid på tid på det - istället för att bearbeta långa textstycken.Men exakt! Att skriva kort och få fram både tillräckligt med fakta och stämning är svårt. Jag försöker hitta de där formuleringarna - ibland bara ett ord - som triggar läsarens associationer i rätt riktning, men det tar tid.
Tror det jag tycker är bäst med det kortfattade är att det överlåter mer åt spelgruppen, som i de flesta fallen kring rollspel ändå har med sig en hel del värderingar och idéer in i spelandet. Så ju mindre de har att förhålla sig till, ju mer kan de få ut av spelet (många gånger). Som rent kåserande tror jag det är en stor anledning varför minimalistiska spel blivit så populära--det går att ta med sig sin egna idé om vad ett spel ska vara, och dessa idéer kommer oftast inte behöva krocka mot någonting. Det spelar ingen roll om jag och min grupp spelar Mothership likadant som du och din grupp, vi kan ändå säga att vi spelar det.Det är svårt att skriva både kort och innehållsrikt. Just frön av olika slag - och jag tänker då inte främst på Mothership - kan lätt bli för skissartade och intetsägande. Samtidigt är det också ett sätt för skaparen att (hinna) göra något av sådant som kanske annars inte hade blivit mer än en idé.
Rollformuläret är ett flödesschema som ger dig allt du behöver för att skapa din karaktär direkt på pappret, i den ordning du behöver göra det.Mothership... Får panik bara jag ser det plottriga rollformulärets snåriga pilar mellan alla olika färdigheter, subsystem, derivatregler etc. (springer och gömmer mig).