Nekromanti Bra spel / system för att introducera nybörjaren

Arfert

Facit
Re: Bra spel / system för att introducera nybörja

Mutant är ju såklart ett bra val.. men det gäller ju att sno sig på att hitta de böcker man behöver, sen är man hänvisad till begagnatmarknaden.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Egen trumma

Vi har snart en hel kompsektion här i tråden...

Mitt tips är Höstdimma, lätta och bra regler, en spelvärld som de flesta greppar direkt och dessutom följer det med två helt enastående bra äventyr.

Äventyren är nybörjarvänliga och har färdiga rollpersoner, ni slipper sitta och kasta bort tid på att fylla i obskyra siffror på papper, spelet kan starta direkt! (Nuförtiden finns rollpersonerna att ladda ner på hemsidan, fritt att skriva ut, så slipper du klippa sönder din fina bok.)

Big Marco

Läskig
Re: Egen trumma

Jag vill också vara med och säga mitt spel!

Du skall inte välja Noir. Det är inte nybörjarvänligt och kan te sig skrämmande för de som inte är vana vid rollspel. Så välj något annat.

Arfert

Facit

Marco Behrmann said:
Jag vill också vara med och säga mitt spel!

Du skall inte välja Noir. Det är inte nybörjarvänligt och kan te sig skrämmande för de som inte är vana vid rollspel. Så välj något annat.
Ha ha, sjukt kul!

hakanlo

Hero

Det är inte nybörjarvänligt och kan te sig skrämmande för de som inte är vana vid rollspel.
Denna kommentar kan nog få en hel del nybörjare att bli intresserade av just Noir... jag tror inte nybörjare har sån himla lust att identifiera sig alltför mycket med den titeln...

Arfert

Facit

Det kan ju ligga nåt i det.. när jag var nybörjare (in the dim and distant past)så lockade komplexa grejer... Det var först när jag var van rollspelare som jag började föredra mer enkla system.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.

Det kan ju ligga nåt i det.. när jag var nybörjare (in the dim and distant past)så lockade komplexa grejer... Det var först när jag var van rollspelare som jag började föredra mer enkla system.
Dito. Jag var regelpillare in absurdum som nybörjare. Det var först efter ca tio år som rollspelare jag såg finessen med ett enkelt och helt övergripande system typ BRP.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

Mekanurg said:
Dito. Jag var regelpillare in absurdum som nybörjare. Det var först efter ca tio år som rollspelare jag såg finessen med ett enkelt och helt övergripande system typ BRP.
Dito. Jag var regelpillare och gillade detaljerade regelsystem a' BRP som nybörjare. Det var först efter typ fem åt eller så jag började uppskatta och aktivt leta efter/skapa enklare system =)

Nabu

Warrior

krank said:
Dito. Jag var regelpillare och gillade detaljerade regelsystem a' BRP som nybörjare. Det var först efter typ fem åt eller så jag började uppskatta och aktivt leta efter/skapa enklare system =)
Dito, fast i mitt fall började det med Eon, och jag är inte lika extrem när det kommer till enkelhet som jag har uppfattat dig som (extrem här används i referens till mig själv).

~Nabu, som dock som sagt började spela först 6.5 år sedan.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.

Att gilla regeldetaljer tror jag inte är något speciellt för nybörjare, möjligen för unga killar (som råkar vara nybörjare). Jag har visat rollspel för "vuxna" människor på och efter universitetet, och de har trots att de varit nybörjare inte visat någon större önskan att få mer detaljerade/realistiska regler.

Arfert

Facit

Där har du en poäng... i en VISS ÅLDER så har man en tendens att gilla många regler... Och ofta är det i den åldern (sena tonåren och några år framåt) man börjar lira, som du säger...

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Det finns iofs mest två grejer man behöver bry sig om, som jag ser det:

1. Vad kan du få spelarna att vilja spela? Här handlar det oftast mest om världsgrejer - vad man spelar, vad man gör, vilken sorts upplevelser man har.

2. Vilken typ av spelare vill du ha? Själv vill jag gärna ha spelare med fokus på inlevelse i rollen, så när jag introducerar helt gröna spelare brukar jag åtminstone försöka köra friform eller med helt dolda regler från början, för att de ganska tidigt ska få känna på det jag ser som det roliga/viktiga i rollspel. Det är rent egoistiskt; jag saknar spelare av den typen, alltså testar jag. jag kan alltid dra fram regler i efterhand om det skulle vara så.

Botulf

Hero
De flesta svenska traditionella rollspel verkar vara en god utgångspunkt för nybörjarspelare: oavsett version så är ju Mutant och DoD definitivt riktigt bra inkörsportar till rollspel.

Jag håller även fast vid att D&D (Mentzer/Rules Cyclopedia/classic) är bland de bästa inkörsportarna till hur man lär sig SPELA rollspel. Introduktionsdelen till D&D(Mentzer) är skitbra för dem som aldrig spelat ett rollspel förut och vill fatta vad man gör. Drakar och Demoner version 3(hur man nu räknar) hade också ett väldigt bra introduktionskapitel för hur rollspelande gick till med soloäventyr.

Ska vi prata om om spel som ligger på marknaden så har ju Mutant:UA, Saga och Bortom redan nämnts. Call of Cthulhu borde också vara ett bra spel att börja med om man gillar genren. Drakar och Demoner Trudvang, Coriolis och Götterdämerung verkar också vara ganska ok som nybörjarspel bara man lägger ner lite själ i det och tänker på rollgestaltande, historia osv som det primära framför regler. Det finns nog andra spel också som kan funka lika bra. Som det framhållits så är nog genre det viktigaste när det kommer till nybörjarspel. Man tycker ju oftast det är roligare att spela något med tema på något man är intresserad av. Folk som älskar sådant som Arkiv X lär ju också gilla exempelvis Delta Green oavsett reglerna.

Efter att ha varit med en testomgång av reglerna till Mindless Gamings kommande spel Tysta Stadens Hjältar måste jag nog säga att det lär bli ett riktigt kul tabletop fantasy rollspel med speliga och lättanvända regler. Kommer säkert bli ett bra spel för både nybörjare och erfarna spelare när det kommer.

hakanlo

Hero
Om man nu värdesätter enkla regler, bör man sats på TWERPS (The World's Easisest Role Playing System)... :)

Nja, allvarligt talat får väl det spelet (som är en parodi) tjäna till ett exempel på att det krävs viss "erfarenhet" för att uppskatta enkelhet.

(För den som inte vet, man har en (1) egenskap, Strength, med ett värde mellan 1 och 6. När man gör slår man 1t6 mot det värdet. Det var det hela).

Arfert

Facit
.. det fanns ett svenskt spel som hade samma stuk; BRA ROLLSPEL... det hade bara ett värde... BRA. Och man slog under det med en 20-sidig tärning. På rollformuläret fanns e liten ruta, man kunde ha så mycket utrustning (som inte påverkade spelet det minsta mer än som flavour) som man fick plats med att skriva i rutan. :gremgrin:

Blev man skadad gick man ner ett steg i BRA, och när man kom ner på noll dog man.

solvebring

Superhero
Varför inte något äldre Drakar & Demoner?
Jag själv rekommenderar då varmast DoD Expert eller varför inte Drakar & Demoner från -87, som är lagom utbrett men ändå så enkelt.

... Fast som jag tror andra redan påpekat (bara ögnat igenom tråden) så är Mutant UA riktigt schysst och enkelt.

Arfert

Facit
solvebring said:
Jag själv rekommenderar då varmast DoD Expert eller varför inte Drakar & Demoner från -87, som är lagom utbrett men ändå så enkelt.

... Fast som jag tror andra redan påpekat (bara ögnat igenom tråden) så är Mutant UA riktigt schysst och enkelt.
tja, det går ju att hitta på begagnat-marknaden. Fast jag tycker nog att moderna fantasyrollspel ÄGER gamla Drakar. Köp Dragon Warriors istället, om du vill ha nåt retro-modernt.. som finns att köpa nytt.

Krille

Super Moderator
solvebring said:
För att de är fett out of print, kräver en sjuhelsickes massa jobb och stålars för att hitta på begagnatmarknaden och för att det märks att de är mer än tjugo år gamla - och jag menar inte på böckernas förslitning, utan på spelens innehåll och utformning.

Genesis

Ni dés ni maître
I min ungdom diggade jag ett system som hette G20. "Slå en T20. Högt är bra". Jäkla bra spel.