Bifur said:
(...)Den typen av system kan ha sitt berättigande i lågteknologiska vildmarksmiljöer där varje pinal är viktig och all utrustning behöver övervägas noggrant, gärna i ett scenario där utrustningens fördelar måste vägas mot hur fort gruppen behöver röra sig. Men i de flesta andra fall överväger inte nyttan besväret det tar att hålla rätt på dem.
luddwig said:
Ni fortsätter att bekräfta vad jag grubblat på ett tag: Mitt spel behöver ett enklare system för hur mycket prylar man kan bära. Det är särskilt rimligt med tanke på att det inte är ett spel där man behöver ha exakt koll på hur mycket mat man har med sig eller hur länge till facklorna räcker. Så, till ritbordet!
I mitt egna system
är det tänkt att vara viktigt att hålla koll på sin utrustning och hur mycket mat, facklor och verktyg man har med sig eftersom det är en del av utmaningen med själva spelvärlden. Av den anledningen? tänkte jag presentera mitt system här lite kortfattat:
I grund och botten använder jag ett
Abstrakt värde som symboliserar otymplighet™, nämligen
Belastning. Det började som kilon, men sen insåg jag att många lätta föremål är betydligt otympligare än de som är lite tyngre. Nåja. Det har fortsatt ungefär på skalan för kilon, men otympliga respektive smidiga föremål ger ett steg mer eller mindre belastning. Normala föremål ligger på en skala från 1-5, men det finns ingen egentlig gräns för hur mycket något kan belasta en karaktär. Kvantifierat höftande, typ.
?På rollformuläret finns följande tabell (ja, inte något estetiskt mästerverk direkt, men ändå...):
?Varje föremål skrivs upp, dess belastning markeras med ett antal kryss i kolumnen för detta, samt samma antal kryss i rutan för bärförmåga. Alla kan bära upp till sin dubbla bärförmåga utan större problem, men man blir lite mer utmattad i längden. Bär man mer än så kommer man däcka efter några timmar på grund av utmattning.
?Hittills har detta fungerat bra. Det är lätt att höfta fram ungefär hur mycket belastning något ger (exempel finns), och det är inget som stoppar en från att bära lite mer än vad man kanske borde. Det kanske bör tilläggas att hästar, vagnar och följeslagare gör det möjligt att utöka bärförmågan avsevärt, men det är ju inte heller något unikt (vilket jag för övrigt inte på något sätt påstår att systemet ovan är). Jag har planer på att strukturera om tabellen en del, men det har inte blivit av.
Belastning medför ett element av resurshantering (vilket jag gillar), men ogillar man det är det ju givetvis fritt fram att skita i denna del av reglerna - som man ändå alltid gör om man är missnöjd.