Nekromanti BRP - Bra eller anus

Rob_UBBT

Warrior
Troberg said:
Fast jag betraktar GURPS som BRP, även om man använder en normalfördelad tärningskombination.
Jag skulle absolut inte räkna GURPS till BRP det har några små likheter med BRP men det har D&D också.

Arfert

Facit
Troberg said:
Arfert said:
Det beror på. D6 ibland. Savage World ibland. GURPS ibland. Till exempel men inte alltid och hela tiden, där vinner BRP.
Fast jag betraktar GURPS som BRP, även om man använder en normalfördelad tärningskombination.
Tycker de är för olika, och har olika ursprung. Kusiner kan man säga kanske, inte mer. Gurps anfader är ju Steve Jacksons The Fantasy Trip som är äldre än RQ. När det kom fanns i stort sett bara D&D och T&T.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Ond bråd död said:
Troberg said:
Det är det sämsta tänkbara systemet, bortsett från de andra.
This. Visst är en del gamla varianter så som gamla Mutant riktigt kassa, men systemet som sådant behöver inte vara dåligt. Finns det någon som har ett förslag på ett system som är bättre? Och då menar jag Tradspel.
http://www.voltsystem.net

Systemet som ligger till grund för More than Human. Löser samma problem, men är mycket bättre. Tycker jag.

Arfert

Facit
krank said:
Ond bråd död said:
Troberg said:
Det är det sämsta tänkbara systemet, bortsett från de andra.
This. Visst är en del gamla varianter så som gamla Mutant riktigt kassa, men systemet som sådant behöver inte vara dåligt. Finns det någon som har ett förslag på ett system som är bättre? Och då menar jag Tradspel.
http://www.voltsystem.net

Systemet som ligger till grund för More than Human. Löser samma problem, men är mycket bättre. Tycker jag.
Hur är det bättre? Varför? Har inget grepp om det.

krank

Arfert said:
Hur är det bättre? Varför? Har inget grepp om det.
Jag tycker att det är enklare och att det känns mer både spelbart och realistiskt. Det är ganska enkelt att modda, även om man precis som med BRP får vara medveten om att saker händer med balansen då.

Grundsystemet är: Du har ett värde från en egenskap (inga grundegenskaper eller färdigheter; "egenskaper" är typ både och). Rulla 2t20, men lägg inte ihop dem. Högsta resultatet under värdet är ditt resultat. Högre lyckat är bättre än lägre lyckat. Högst lyckat vinner i tävlingar.

Vapenskador har exakt samma slag: rulla högt under skadevärdet med 2t20 som inte adderas. Lägg till 20 om du kan, i de (sällsynta) fall där skadan är >20.

Skador: Om du får Skada 7, markera ruta 7 i skadetabellen. Är 7 redan tagen, markera uppåt. Bredvid vissa rutor står det avdrag. Ditt avdrag är det högsta som kryssats.

I grund är det väldigt dödligt; få strider håller på mer än 2-4 stridsrundor, framför allt om man inte förflyttar sig, håller sig undan, utnyttjar terrängen och så vidare.

Det är naturligtvis mer än så, men det där är grunddragen. Det tillkommer t.ex. att man rullar mot olika värden beroende på om man gör ett "slängskott", skjuter med vapnet redan riktat eller har siktat hela förra rundan (värdena står på formuläret). I strid kan "spannet" som räknas som lyckat bli mindre genom att man måste slå över motståndarens försvar (närstrid) eller avståndet till motståndaren (avståndsstrid).

Det jag tycker är bättre är väl mest att det känns som lite mindre pill än BRP, men med ökad realism (som man sedan kan modda efter behov) och så. Mer konsekvent i hur man slår tärning (ett sorts slag till ALLT). Snabbare att skapa rollperson pga färre värden som är inblandade (tror det bara är ett värde som är "härlett" numera).

Arfert

Facit
Grundsystemet är: Du har ett värde från en egenskap (inga grundegenskaper eller färdigheter; "egenskaper" är typ både och). Rulla 2t20, men lägg inte ihop dem. Högsta resultatet under värdet är ditt resultat. Högre lyckat är bättre än lägre lyckat. Högst lyckat vinner i tävlingar.
Varför slå två tärningar? Vad är tanken med det om bara den ena räknas? Har jag missat nåt?

krank

Arfert said:
Varför slå två tärningar? Vad är tanken med det om bara den ena räknas? Har jag missat nåt?
Det påverkar sannolikhetskurvan, framför allt. Jag har inte designat systemet, så jag har inte benkoll på de exakta matematiska resonemangen bakom. Det håller också nere värdena - har man 10 så har man rätt stor chans att lyckas; att ha 10 är att vara proffsig och kompetent. 20 har man inte i en egenskap som människa, generellt. Man behöver inte hantera så stora siffror.

(Och ja, det betyder att om man tycker att det är viktigt att ha benkoll på de matematiska resonemangen i ett system så har BRP fördel framför Volt där. Jag bryr mig sällan om sådant, så för mig är det en ickefråga)

Demodog

Veteran
Jag tänkte spela igenom de första DoD äventyren med mina barn men kan inte bestämma mig om jag ska köra 2.1 eller expert (T100 eller T20).

Tycker det känns smidigt i 2 versionen att bara kunna flytta över GE värdena som grundchanser i FV, men det gjorde man väl i expert med? typ man delar GE med 4 eller 5 och sätter ut i respektive grundfärdighet?

Jag behöver nog också hitta ett system för att dela ut färdigheter till rollpersonerna, där gillar jag nog 2:ans system bättre med att bara dela ut några expert/normal värden, tror ungarna tröttnar om man ska hålla på med BP.

Nån som har nåt smidigt husreglat system för karaktärsskapande? Jag försökte hitta den där eldkvast sidan där någon hade moddat Expert men den finns inte längre?

Krille

Super Moderator
Demohund said:
Jag tänkte spela igenom de första DoD äventyren med mina barn men kan inte bestämma mig om jag ska köra 2.1 eller expert (T100 eller T20).
När jag återvände till DoD senast så var det version 2. Det lämnar en hel del att önska med stridsdynamiken, men å andra sidan så gäller det för senare versioner också. Så med DoD2 fick man kass stridsdynamik till ett billigt pris, istället för kass stridsdynamik till priset av en massa meck.

Eksem

Champion
Ja, typ så. Lägger man på ett lager av positioneringsmekanik (eller dylikt) åtgärdar man delvis att stridsmekaniken är så stel och tam, utan att påverka resten av systemet. Så DoD2 skulle jag välja, och efter en session eller två när man blivit varm i kläderna lägga till någon typ av krydda på stridsmekaniken.

Arfert

Facit
Själv föredrar jag nog DoD2 eller kanske DoD1 framför senare versioner. Mindre krångel och mer charm helt enkelt. Jag skulle vilja att nån gjorde en modern version av "DoD 1,5, typ". Lätt moderniserat och uppdaterat, men inte så mycket så man förstör enkelheten och charmen. (Gillar språket i de tidiga versionerna också.)

Demodog

Veteran
Ja det får nog bli en hemmagjord 1.5 version, kul att så många gillar det gamla originalet, trodde alla var för Expert.

Jag kan inte minnas att jag tyckte stridsystemet var stelt, många klagar på ping-pong effekten men det märkte jag aldrig av. Kan man försöka dela upp fienden så att man är två RP mot en NPC så kan han ju bara parera mot en av dem och då gör man ned honom rätt snabbt :gremwink: Tror aldrig vi körde med nån dodgefunktion..

Jag har nog aldrig riktigt läst igenom version 1, vad från den versionen är det du gillar och saknar i 2:an?

Recca

Femme Fatale
unfair said:
Dåligt:
Jag ogillar strider, i alla system typ. Och BRP strider dubbelt upp, det är rena pingisen. Så då jag spelleder med ganska lite strider så fungerar BRP utan sin största flaw.

Saker så som att man har olika critical hit chans på alla slag är också rätt löjligt, för det är onödig matte att ta skill/20 varje gång. Husregler ftw!
Det här är ju jättebra. Hur svårt är det att hålla i huvudet att 1-3 är critical om nån har 31+ i färdighet? Hur svårt är det att anteckna?

Det jag ogillar med BRP är från Drakar och Demoner; det är lättare att bli bättre ju bättre du blir eftersom man får erfarenhetspoäng om man lyckas. Och eftersom det är lättare att få perfekt där ju bättre man blir, ju fler erfarenhetspoäng får man.

Jag har husreglat det så att det man använder antecknar man att man har använt och sedan får man bara en summa erfarenhetspoäng på slutet av äventyret/sessionen som man kan placera på grejer man använt (lyckat eller misslyckat). Jag har satt en cap på att max 3 exp kan placeras på en färdighet också så att folk inte kan lägga allt i sitt svärd direkt.

Jag har inte läst igenom hela tråden så kan hända att jag missat något. Oavsett vilket vill jag passa på att slänga in min åsikt om ämnet.

I grunden tycker jag om systemet: det är lätt att hålla koll på diverse saker, och lätt att justera efter tycke.

Jag måste dock medge att jag i slutändan har något begränsad erfarenhet av det. Det är mest i Mutant: Undergångens Arvtagare och RuneQuest 6 som jag kommit i kontakt med det eller någon variant av det. För det mesta fungerade saker bra i M:UA, fast saker började bli lite wonky när vi närmade oss "endgame"-nivåer. I slutändan tror jag det var mer en fråga om halvdan implementering av BRP-reglerna för Mutant än någon inneboende svaghet i grundreglerna.

RuneQuest-spelen är, såvitt jag vet, en slags sido-utveckling av BRP, och min erfarenhet av RuneQuest 6 är att reglerna däri fungerar väldigt bra. Striderna i BRP (och i många andra spel) beskrivs ju som pingismatcher, medan de i RQ6 är faktiskt riktigt intressanta och engagerande. Det beror nog inte enbart på ett välgjort stridssystem, utan även på att karaktärer har begränsat med kropppoäng/hälsopoäng och att en strid därför oftas avslutas rätt snabbt.

I slutändan skulle jag påstå att BRP nog är så bra eller så dåligt som det implementeras.

Krille

Super Moderator
Recca said:
Det jag ogillar med BRP är från Drakar och Demoner; det är lättare att bli bättre ju bättre du blir eftersom man får erfarenhetspoäng om man lyckas. Och eftersom det är lättare att få perfekt där ju bättre man blir, ju fler erfarenhetspoäng får man.
Å andra sidan ökade kostnaden progressivt också.

I ur-BRP fick man kryssa en färdighet om man använde den (i några implementationer skulle man lyckas med den också, men inte i alla).

Efter spelmötet fick man slå ett slag mot kryssade färdigheter: om slaget "misslyckades" (dvs blev högre än färdigheten) så ökade den.

De två takterna tog ut varandra rätt fint.

Recca said:
Jag har husreglat det så att det man använder antecknar man att man har använt och sedan får man bara en summa erfarenhetspoäng på slutet av äventyret/sessionen som man kan placera på grejer man använt (lyckat eller misslyckat). Jag har satt en cap på att max 3 exp kan placeras på en färdighet också så att folk inte kan lägga allt i sitt svärd direkt.
Funkar det med.

Arfert

Facit
Demohund said:
Ja det får nog bli en hemmagjord 1.5 version, kul att så många gillar det gamla originalet, trodde alla var för Expert.

Jag kan inte minnas att jag tyckte stridsystemet var stelt, många klagar på ping-pong effekten men det märkte jag aldrig av. Kan man försöka dela upp fienden så att man är två RP mot en NPC så kan han ju bara parera mot en av dem och då gör man ned honom rätt snabbt :gremwink: Tror aldrig vi körde med nån dodgefunktion..

Jag har nog aldrig riktigt läst igenom version 1, vad från den versionen är det du gillar och saknar i 2:an?
Ja det tjatas mycket om pingpong, men precis som vid OSR-spel gäller "your abstract combat-fu must be strong". Och DoD 1.5 är ju i princip old school. Pingpong är ett ickeproblem för mig.

Eksem

Champion
Mitt problem är när det händer för lite. Så att man slår en massa tärningar utan att läget förändras. Det är det som är ping-pong för mig. Det händer inte i samma utsträckning i DnD.

Ond bråd död

Swashbuckler
Att man slår för parader är ett pingpongminus i min bok. DnD har ju ett fast värde istället. Det är rätt dumt att slå igen för att negate:a det man just rullat fram.

Sen fanns det lite få alternativ till att anfalla i tidigare varianter.

Demodog

Veteran
Recca said:
unfair said:
Dåligt:
Jag ogillar strider, i alla system typ. Och BRP strider dubbelt upp, det är rena pingisen. Så då jag spelleder med ganska lite strider så fungerar BRP utan sin största flaw.

Saker så som att man har olika critical hit chans på alla slag är också rätt löjligt, för det är onödig matte att ta skill/20 varje gång. Husregler ftw!
Det här är ju jättebra. Hur svårt är det att hålla i huvudet att 1-3 är critical om nån har 31+ i färdighet? Hur svårt är det att anteckna?

Ja jag tror du kanske missat att man måste slå över färdighetsvärdet för att få öka det, med andra ord så blir det definitivt svårare att öka färdigheter ju bättre man blir, så funkar det i DoD 2, osäker på hur det är i Expert/Chronopia.