Jag skulle absolut inte räkna GURPS till BRP det har några små likheter med BRP men det har D&D också.Troberg said:Fast jag betraktar GURPS som BRP, även om man använder en normalfördelad tärningskombination.
Jag skulle absolut inte räkna GURPS till BRP det har några små likheter med BRP men det har D&D också.Troberg said:Fast jag betraktar GURPS som BRP, även om man använder en normalfördelad tärningskombination.
Tycker de är för olika, och har olika ursprung. Kusiner kan man säga kanske, inte mer. Gurps anfader är ju Steve Jacksons The Fantasy Trip som är äldre än RQ. När det kom fanns i stort sett bara D&D och T&T.Troberg said:Fast jag betraktar GURPS som BRP, även om man använder en normalfördelad tärningskombination.Arfert said:Det beror på. D6 ibland. Savage World ibland. GURPS ibland. Till exempel men inte alltid och hela tiden, där vinner BRP.
http://www.voltsystem.netOnd bråd död said:This. Visst är en del gamla varianter så som gamla Mutant riktigt kassa, men systemet som sådant behöver inte vara dåligt. Finns det någon som har ett förslag på ett system som är bättre? Och då menar jag Tradspel.Troberg said:Det är det sämsta tänkbara systemet, bortsett från de andra.
Hur är det bättre? Varför? Har inget grepp om det.krank said:http://www.voltsystem.netOnd bråd död said:This. Visst är en del gamla varianter så som gamla Mutant riktigt kassa, men systemet som sådant behöver inte vara dåligt. Finns det någon som har ett förslag på ett system som är bättre? Och då menar jag Tradspel.Troberg said:Det är det sämsta tänkbara systemet, bortsett från de andra.
Systemet som ligger till grund för More than Human. Löser samma problem, men är mycket bättre. Tycker jag.
Jag tycker att det är enklare och att det känns mer både spelbart och realistiskt. Det är ganska enkelt att modda, även om man precis som med BRP får vara medveten om att saker händer med balansen då.Arfert said:Hur är det bättre? Varför? Har inget grepp om det.
Varför slå två tärningar? Vad är tanken med det om bara den ena räknas? Har jag missat nåt?Grundsystemet är: Du har ett värde från en egenskap (inga grundegenskaper eller färdigheter; "egenskaper" är typ både och). Rulla 2t20, men lägg inte ihop dem. Högsta resultatet under värdet är ditt resultat. Högre lyckat är bättre än lägre lyckat. Högst lyckat vinner i tävlingar.
Det påverkar sannolikhetskurvan, framför allt. Jag har inte designat systemet, så jag har inte benkoll på de exakta matematiska resonemangen bakom. Det håller också nere värdena - har man 10 så har man rätt stor chans att lyckas; att ha 10 är att vara proffsig och kompetent. 20 har man inte i en egenskap som människa, generellt. Man behöver inte hantera så stora siffror.Arfert said:Varför slå två tärningar? Vad är tanken med det om bara den ena räknas? Har jag missat nåt?
När jag återvände till DoD senast så var det version 2. Det lämnar en hel del att önska med stridsdynamiken, men å andra sidan så gäller det för senare versioner också. Så med DoD2 fick man kass stridsdynamik till ett billigt pris, istället för kass stridsdynamik till priset av en massa meck.Demohund said:Jag tänkte spela igenom de första DoD äventyren med mina barn men kan inte bestämma mig om jag ska köra 2.1 eller expert (T100 eller T20).
Det här är ju jättebra. Hur svårt är det att hålla i huvudet att 1-3 är critical om nån har 31+ i färdighet? Hur svårt är det att anteckna?unfair said:Dåligt:
Jag ogillar strider, i alla system typ. Och BRP strider dubbelt upp, det är rena pingisen. Så då jag spelleder med ganska lite strider så fungerar BRP utan sin största flaw.
Saker så som att man har olika critical hit chans på alla slag är också rätt löjligt, för det är onödig matte att ta skill/20 varje gång. Husregler ftw!
Å andra sidan ökade kostnaden progressivt också.Recca said:Det jag ogillar med BRP är från Drakar och Demoner; det är lättare att bli bättre ju bättre du blir eftersom man får erfarenhetspoäng om man lyckas. Och eftersom det är lättare att få perfekt där ju bättre man blir, ju fler erfarenhetspoäng får man.
Funkar det med.Recca said:Jag har husreglat det så att det man använder antecknar man att man har använt och sedan får man bara en summa erfarenhetspoäng på slutet av äventyret/sessionen som man kan placera på grejer man använt (lyckat eller misslyckat). Jag har satt en cap på att max 3 exp kan placeras på en färdighet också så att folk inte kan lägga allt i sitt svärd direkt.
Ja det tjatas mycket om pingpong, men precis som vid OSR-spel gäller "your abstract combat-fu must be strong". Och DoD 1.5 är ju i princip old school. Pingpong är ett ickeproblem för mig.Demohund said:Ja det får nog bli en hemmagjord 1.5 version, kul att så många gillar det gamla originalet, trodde alla var för Expert.
Jag kan inte minnas att jag tyckte stridsystemet var stelt, många klagar på ping-pong effekten men det märkte jag aldrig av. Kan man försöka dela upp fienden så att man är två RP mot en NPC så kan han ju bara parera mot en av dem och då gör man ned honom rätt snabbt Tror aldrig vi körde med nån dodgefunktion..
Jag har nog aldrig riktigt läst igenom version 1, vad från den versionen är det du gillar och saknar i 2:an?
Ja jag tror du kanske missat att man måste slå över färdighetsvärdet för att få öka det, med andra ord så blir det definitivt svårare att öka färdigheter ju bättre man blir, så funkar det i DoD 2, osäker på hur det är i Expert/Chronopia.Recca said:Det här är ju jättebra. Hur svårt är det att hålla i huvudet att 1-3 är critical om nån har 31+ i färdighet? Hur svårt är det att anteckna?unfair said:Dåligt:
Jag ogillar strider, i alla system typ. Och BRP strider dubbelt upp, det är rena pingisen. Så då jag spelleder med ganska lite strider så fungerar BRP utan sin största flaw.
Saker så som att man har olika critical hit chans på alla slag är också rätt löjligt, för det är onödig matte att ta skill/20 varje gång. Husregler ftw!
Det jag ogillar med BRP är från Drakar och Demoner; det är lättare att bli bättre ju bättre du blir eftersom man får erfarenhetspoäng om man lyckas. Och eftersom det är lättare att få perfekt där ju bättre man blir, ju fler erfarenhetspoäng får man.