Det är en svår fråga, främst för att den grundläggande premissen i frågeställningen är svårtolkad. Jag menar, anus kan ju också vara kul att leka med ibland...
Men, för enkelhetens skull så gör jag antagandet att det menas bra eller dåligt.
Jag ska nog gå mot strömmen här och säga att jag faktiskt tycker BRP är rätt så bra.
Varför?
* Det är överskådligt och lätt att fatta. Det har flera bra effekter:
** Lätt att spontanmodda.
** Lätt att lära ut till noobs.
** Lätt att läsa in sig på även för erfarna spelare. Det är inte ett helt nytt system, utan ett nytt spel kan i huvudet reduceras ner till BRP, fast med de här twistarna.
** Intuitivt i spel. Det är sällan man kommer långt från hur det är tänkt att funka med en gissning.
* Lagom abstraktionsnivå. Det blir inte för abstrakt, men det blir heller inte petdetaljerat.
* Snabbspelat. Man behöver i stort sett aldrig kolla regler. Se även punkten om spontanmoddning.
* Etablerat. Alla kan det, så spelarna behöver inte kunna det specifika systemet.
* Är inte så sjukt braighetseskalerande som levelsystem.
* Lätt att kombinera stuff från olika BRP-system.
* Min erfarenhet av mer specialiserade system är att de ofta är för hårt knutna till spelvärlden och dess vision. Kul om man gillar det, men för mig som går Monster Garage på alla spel så känns det otroligt begränsande. Jag vill kunna ha min egen vision, som iofs ofta är inspirerad av spelet, men några andra inspirationskällor inblandade, tex som när vi försökte köra Vampire med Highlander-immortals i, eller Babylon 5 och Gap-cycle mix.
Visst är det inte modernt i alla lägen, men det är rätt så fixningsbart:
* Grundegenskapers oviktighet. Finns flera system som löser det, tex GURPS och Generica, genom att låta dem ganska hårt påverka färdigheters startvärde.
* Binärt lyckade slag. Finns massor av lösningar på det. Pendragon har nämnts. Generica använder en Pendragonliknande variant, med tillägget att man förutom lyckat och misslyckat har "lyckat, men med problem", exempelvis träffade motståndaren, men blir greppad och fighten övergår i brottning.
* Dåligt stöd för karaktärsdrivet spel. Massor av spel har lösningar på det, tex Pendragons traits eller en massa andra spels fördelar/nackdelar.
* Låg realism i strider. Tja, det gäller de flesta spel, och det finns många system som på olika sätt försökt fixa det. Återigen så nämner jag Generica här.
* För grått/tråkigt/ospelsspecifikt. Well, en del kallar det för nackdel, jag ser det som att det håller sig ur vägen för mig som spelledare. Ska jag måla något vill jag börja på ett vitt papper, inte något slags paint-by-numbers.
Så, tl;dr-versionen: Det är det sämsta tänkbara systemet, bortsett från de andra.