En ny version av BRP har släppts i PDF format i dagarna, den tryckta boken skeppas i månadsskiftet. BRP är uppbyggt runt en grundstomme av 7 attribut, slå d100 under färdighet, ett antal generiska färdigeter som passar alla de flesta kampanjmiljöer, ett antal generiska yrken, fasta RV:en och inga träffzoner (Hit Locations). Sedan finns det en mängd frivilliga tilläggsregler och en mängd s.k. spot rules, dvs. regler som löser ett visst specifikt problem.
Som bekant har det givits ut ett antal spel baserat på BRP här i landet. Jag funderar lite på vad man skulle kunna hämta från dessa spel och föra in i BRP och även på vad man inte ska ta efter.
I DoD 4 ändrade man t.ex. vapenskade systemet och gjorde så att skadebonuset spelade mindre roll. På ett sätt kan jag tycka att det var en bra ide - tunga vapen har ju en egen massa och det är den som främst gör skadan.
BRP har inget riktigt bra magisystem (eftersom de system som användes i RQ 1-3 inte går att använda - av olika skäl...) - är det ett alternativ att norpa DoD:s magisystem?
Vad mer för lärdomar kan man dra från BRP utvecklingen i Sverige?
Som bekant har det givits ut ett antal spel baserat på BRP här i landet. Jag funderar lite på vad man skulle kunna hämta från dessa spel och föra in i BRP och även på vad man inte ska ta efter.
I DoD 4 ändrade man t.ex. vapenskade systemet och gjorde så att skadebonuset spelade mindre roll. På ett sätt kan jag tycka att det var en bra ide - tunga vapen har ju en egen massa och det är den som främst gör skadan.
BRP har inget riktigt bra magisystem (eftersom de system som användes i RQ 1-3 inte går att använda - av olika skäl...) - är det ett alternativ att norpa DoD:s magisystem?
Vad mer för lärdomar kan man dra från BRP utvecklingen i Sverige?