Re: [BRP] Vilka lärdomar finns från "våra" variant
Om du menar att Styrka + Fysik + Storlek tillsammans alltid är värda ungefär lika mycket som antingen Intelligens eller Smidighet var för sig, visst, då är det ingen supergrundegenskap, men jag håller inte med om det - färdighetssystemet är inte allt i BRP (som det kan vara i vissa indiespel).
Gordeg
Jag vet inte vad det "gamla tänkesättet" skulle vara i så fall. Om de tre tidigare grundegenskaperna var hyfsat balanserade och man slår ihop dem till en får man mer per poäng i det nya sammanslagna värdet än man fick per poäng i de gamla. Exempelvis skadebonus - det är billigare att få bättre skada för ett värde som utgör en sjättedel av grundegenskapsraden än för två värden som tillsammans utgör en tredjedel av grundegenskapsraden.Han said:Att du benämner den som "supergrundegenskap" beror antagligen mest på att du sitter fast i något gammalt tankesätt. Intelligens och Smidighet har ju alltid varit supergrundegenskaper, särskilt som de flesta färdigheter baseras på de andra.
Om du menar att Styrka + Fysik + Storlek tillsammans alltid är värda ungefär lika mycket som antingen Intelligens eller Smidighet var för sig, visst, då är det ingen supergrundegenskap, men jag håller inte med om det - färdighetssystemet är inte allt i BRP (som det kan vara i vissa indiespel).
Gordeg