Nekromanti Buffy Season Six [SPOILER, season 1-6]

Saxifrage

Hero
Ok, Buffys sjätte säsong har precis rullat klar i Femman och det borde finnas tillräckligt med buffs här på forumet för att motivera en diskussionstråd. Reflektioner? Reaktioner? Hur står sig säsongen jämfört med tidigare?

Först en pointer: jag har inte sett season 7 än, om någon spoilar den så nitar jag er! (och anmäler er till Piratbyrån, försök inte inbilla mig att ni sett avsnitten på köp-DVD). Det sagt...

Enligt mig, så var säsongen riktigt trevlig. Man har lyckats få tillbaka humorn och klacksparksmentaliteten som fanns i tidigare säsonger, till skillnad från i säsong 5 där det mesta gick ut på dystopi och ångest. Dawn har blivit en regular, vilket passar bra och balanserar lite av Buffys vuxenhet. Spike funkar rätt bra som mysko halvfigur. Och musikalavsnittet är ju helgrymt!

På minussidan kan man väl säga att säsongen saknade en rejäl skurk. Warren och nördarna är ett kul inpass, men är lite för världsliga för att funka lika bra som tex Övervampyren eller Borgmästaren (bäst hittills?). Att sedan Willow får ta rollen som überskurk i sista avsnittet känns liksom... fel. Dock gillar jag att Xander räddar världen till slut (allt som höjer Xander är ballt). Spikes fladdriga polare är också rätt onödig.

Överlag tycker jag iaf att säsongen var bra, och en riktig uppryckning från Säsong 5 som jag inte gillade alls. Andra åsikter?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Rebuff

Det fanns en del höjdpunkter i säsong 6, men de var lite för få för min smak. Efter musikalavsnittet gick den på tomgång ända fram till slutet. Willow som superskurk funkade sådär; det hade funkat bättre om de markerat tydligare att det var magin som gjorde henne galen snarare än Taras död. Nu kändes det som ejn extrem överreaktion. De riktigt minnesvärda avsnitten var för få. Och så saknar jag Giles.

DEn bästa säsongen är fortfarande säsong två, med femman tätt i häl. De har haft de bästa avsnitten och den intrig som gett känslan att mest stått på spel. I båda de säsongerna har slutskurken varit ute efter Buffy själv eller någon i hennes familj, medan skurkarna i andra säsonger bara varit en generellt ond typ, vilket gjort sluten mindre intensiva.

/tobias

Man Mountainman

Storsvagåret
Säsong 6 är, tillsammans med tvåan, min favorit. Några av skälen till detta:

- Vid säsong 6 så hade jag lärt känna huvudpersonerna väldigt bra och graden av inlevelse blev därför större än i någon föregående säsong. Mot slutet av säsongen, vid Taras död och när Xander räddar världen genom att förklara sin kärlek till Willow, så grät jag hejdlöst.

- säsongen lägger mycket fokus på de små vardagliga sakerna, de minutiösa detaljerna i huvudpersonernas liv. Sånt gillar jag. Säsongen är ganska down to earth och inte så omvälvande apokalyptisk (utom på slutet) och jag gillar att man kan få fördjupa sig i scooby-gängets något... annorlunda... vardag.

- Romansen mellan Buffy och Spike är helt klart den starkaste och sexigaste kärlekshistorien hittills i serien. Angel känns rätt blek, och Riley torr som fnöske vid sidan av Spike. Dessutom är ju Spike i sig en jävligt cool karaktär, även om han är lite för gnällig för min smak. :gremsmirk:

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Personligen anser jag att säsong sex är en rätt svag säsong. Jag gillade absolut femman mer då den hade bättre drama, en mycket bättre skurk och därmed en bättre ståry. Karaktärerna funkade bättre i säsong 5 tycker jag.

Och förresten. Om du inte gillar dystopi? Har du betänkt på att alla blir rejält fuckade någon gång under säsong 6? :gremwink: Visst, Buffys mamma dör i femman och hon saknar himmlen. Men i säsong sex så dör Tara, Xander lämnar Tara på altaret, Anya blir lämnad på altaret, Willow får Tara sliten ifrån sig, Spike är driven tokig av kärlek, Buffy har ångest över Spike och blir nästan våldtagen av honom, Willow knarkar magi. Det är väl typ bara Dawn som inte blir svårt förrådd av någon nära vän (inte vad jag kan minnas på rak arm i alla fall).

Skurkarna i sösong sex skulle passat skitbra som bikaraktärer. Att försöka göra dom till en Big Bad funkade dock inte. Vad beträffar Darth Rosenberg så kom hon in alldeles för sent för att bli etablerad som en bra skurk (dom sista avsnitten 2-3 avsnitten är på tok för lite. Jämför med Glory som kom in vid så andra eller tredje avsnittet i säsong fem). Dessutom är Darth Rosenberg alldeles för kass för att bli en bra skurk, även om hon skulle etableras i förväg. Karaktären haltar helt enkelt.

Höjdpunkter i säsong sex är dock musikalavsnittet ( :gremsmile: ! ) som troligtvis är ett av seriens bästa avsnitt. Därtill så är kärlekshistorien mellan Buffy och Spike bra drama (jag gillar Spike), och deras sexscen i det rasande huset (avsnittet Smashed) är faktiskt riktigt ball! :gremsmile:

Jag ger säsongen ett halvsvagt betyg. Bättre än säsong fyra (Riley. Usch. Bort) men knappt.

/Naug, buffyfan :gremsmile:

Troberg

Sinister eater
Buffy har ångest över Spike
Syftar du på scenen där de pippade ett hus i småbitar (mer eller mindre bokstavligt) så var det väl en rätt så ömsesidig våldtäkt?

Bättre än säsong fyra (Riley. Usch. Bort) men knappt.
Ska jag vara ärlig så var seriens höjdpunkt säsong 4 & 5 (men jag håller med om ditt omdöme om Riley). Sedan gick det utför och sista säsongen känns förvirrad och dåligt genomtänkt.

Tacka vet jag Angel, där började man OK, redan efter en halv säsong var den bra och sedan blev den bara starkare och starkare. Hade man bara kunnat avsluta den ordentligt också så hade jag varit helt nöjd...

Saxifrage

Hero
Dystopin [spoiler season 1-6]

Japp, samtliga rollfigurer tar ett par smällar. Ändå håller säsong 6 tempot och bevarar den "buffiga" stämningen från de tidiga säsongerna, till skillnad från femman som mest kändes som en lång "götterdämmerung" fram mot slutet. Det är det jag menar med att dystopin var mycket mer påtaglig i säsong 5. Ok att skurken (Glory) i femman är helcool, och uppbyggnaden mot slutkonfrontationen är rätt mäktig, men jag tycker ändå att man slår över i mer dysterhet än vad som känns riktigt nödvändigt. Jag gillar inte heller att Giles besegrar Glory genom att mörda Ben (som faktiskt var oskyldig). Och varför skulle Joyce dö? Till råga på allt helt utan någon "demonisk" inblandning? Taras död passar ju in mycket bättre i plotten och i samspelet med skurkarna.

Även om mörkret fanns med även i säsong 6 tycker jag serien i s5 tappade tempot så mycket mer. Därför gillade jag inte femman. Såpor finns det fler av, men äkta buffighet är sällsynt.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Livets totala meningslöshet

Och varför skulle Joyce dö? Till råga på allt helt utan någon "demonisk" inblandning? Taras död passar ju in mycket bättre i plotten och i samspelet med skurkarna.
Jag tycker att det är just när saker inte passar in i plotten som de blir intressanta. Joyce död hade inget syfte, det var bara något som hände. Utan sådant skulle Buffy vara lika förutsägbar och tråkig som många andra tv-serier.

/tobias

Duddmannen

Hero
Giles kontra Buffy

Jag gillar inte heller att Giles besegrar Glory genom att mörda Ben (som faktiskt var oskyldig).
Oops! Där missar du poängen totalt, min vän!
1) Ben var inte HELT oskyldig - hans existens var helt förknippad med Glory. Visst, från början var han helt omedveten om henne, men när hon bröt sig loss mer och mer VISSTE Ben vad hon var och vad hon gjorde. Ben hade inte existerat om inte Glory behövt spärras in i en mänsklig kropp. Sedan, när Ben inser att han inte kommer att kunna finnas kvar om Glory stoppas, väljer han att istället HJÄLPA henne. Med tanke på vad denna hjälp skulle innebära (Dawns död och världens undergång) kan man inte säga att han var oskyldig.

2) Giles var den enda som KUNDE besegra Glory genom Ben. Glory vägrade att slåss mot Buffy utan växlade istället form till Ben. Ben var, på alla praktiska sätt, en människa och Buffy får inte döda en människa. För Giles var detta självklart - han har dödat förut (även om vi inte SETT så mycket av detta i serien) och då han svurit att skydda världen TILL VARJE PRIS var det i alla fall för honom ett enkelt val. Han skulle faktiskt kunnat döda Dawn också om detta krävts (även om det förmdligen varit rätt jävelsvårt med Buffy i vägen).

För mig kändes det helt rätt.

Saxifrage

Hero
Skarpsint!

Hmm, du har naturligtvis rätt. Ben svängde ju över till "the dark side" när han börjar samarbeta med Glory och släpar iväg Dawn. Onekligen rätt praktiskt eftersom det gör Giles dödande mer ursäktligt (men mindre moraliskt intressant, å andra sidan var det ju den typen av moraliska dilemman som jag nyss vände mig mot, så jag säger väl inte mer om det).

Hade Ben inte existerat om det inte varit för Glory? Jag fick intrycket att Glory helt enkelt "snodde" en nyfödd kropp för sina ändamål, men jag kanske minns fel. Min bild av det hela var iaf att Ben helt enkelt var en kille med otur, vilket ju inte är något ovanligt bland småskurkar.

Duddmannen

Hero
Bens lott i livet

Hade Ben inte existerat om det inte varit för Glory? Jag fick intrycket att Glory helt enkelt "snodde" en nyfödd kropp för sina ändamål, men jag kanske minns fel.
I ett av de sista avsnitten säsong 5, diskuterar en av Glorys minions med Ben och säger där i korta ordalag: "Du hade inte existerat om det inte varit för henne [Glory]." I sista avsnittet, precis innan Ben går över till "mörka sidan" snackar han och Glory varpå hon först säger ungefär samma sak - Ben är ett skapat fängelse, en vanlig man för att fängsla en gudomlig kvinna. Sedan frestar hon Ben med ett nytt liv "Tror du inte att en gud skulle kunna visa tacksamhet, Ben? Du behöver inte försvinna..." varpå Ben nappar och släpar Dawn tillbaka till Glory.

På sätt och vis kan man förstå detta handlande (och Dawn kanske gör det bättre än någon annan trots allt). Ben var alltså en skapelse vars existens som människa inte betydde något. Dawn var ju också skapad på samma sätt - en energi som givits mänsklig skepnad. Dawn blev ganska lack när hon insåg hur det stod till och var ganska trotsig ett tag efteråt. Bens reaktion är ungefär densamma - om han inte är en riktig människa, varför skulle han då bry sig om andra människor?

Buffy är djupare än man tror... :gremlaugh:

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Tacka vet jag Angel, där började man OK, redan efter en halv säsong var den bra och sedan blev den bara starkare och starkare. Hade man bara kunnat avsluta den ordentligt också så hade jag varit helt nöjd...
Bah... Angel slutade alldeles utmärkt! Inga halvmesyrer som hos Buffy. :gremlaugh:

GrottrolletNaug

Swashbuckler
"Syftar du på scenen där de pippade ett hus i småbitar (mer eller mindre bokstavligt) så var det väl en rätt så ömsesidig våldtäkt?"

Nej. Jag syfter på när Spike slänger ner Buffy på golvet i badrummet och försöker slita av henne kläderna. Sista eller näst sista avsnittet i säsongen.

"Tacka vet jag Angel, där började man OK, redan efter en halv säsong var den bra och sedan blev den bara starkare och starkare. Hade man bara kunnat avsluta den ordentligt också så hade jag varit helt nöjd..."

Angel är ett mycket bättre hantverke än Buffy, men jag gillar mer stämningen dom försöker uppnå i Buffy. Det betyder inte att jag ogillar Angel. Tvärtom :gremsmile: Det är en mycket bra serie och alla som sett Buffy borde även se Angel.

/Naug, tror att Wesley är hans favoritkaraktär i hela buffyversat

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Re: Dystopin [spoiler season 1-6]

"men jag tycker ändå att man slår över i mer dysterhet än vad som känns riktigt nödvändigt."

Naturligtvis är det inte nödvändigt per se. Men jag anser att det dels faktiskt blev väldigt bra drama av de "angstiga" förvecklingarna i säsong fem (Taras galenskap och Joyce död) och dels att skådisarna faktiskt fick visa vad dom gick för. Dom två avsnitten vid Joyce död är faktiskt riktigt rörande. Men det finns thékoppar i alla storlekar och former antar jag. Och jag har en känsla av att min thékopp inte är din thékopp.

"Jag gillar inte heller att Giles besegrar Glory genom att mörda Ben (som faktiskt var oskyldig). "

Giles är innerst inne en pragmatiker av största mått. Nu var Ben måhända inte så där helt snövit som du framlägger det, men även om han var det så tror jag att Giles skulle ta kvävt honom ändå. Giles har helt enkelt en mild grymhet i sig som troligtivs kommer från hans gamla Ripper-dagar. Och om han så är tvungen att döda en civilist eller två för att rädda 6 miljarder människor så kommer han att göra det.

"Och varför skulle Joyce dö?"

Återigen, det gav bra drama. Gott drama äger nästintill självberättigande enligt mig, eftersom man alltid kan återkoppla till det senare i serien vilket därmed ger karaktärerna djup. Detta gör man också mycket riktigt i en hel del avsnitt.

/Naug

chrull

Stockholm Kartell
arr! oooh!

(och anmäler er till Piratbyrån, försök inte inbilla mig att ni sett avsnitten på köp-DVD)

För det första är det än så länge lagligt att ladda ned film och musik i sverige, det är bara olagligt att sälja det sen. Eller att dela med sig utav det på annat sätt.

För det andra så är det ganska viktigt att skilja på de som kämpar för en fri kultur (www.piratbyran.org) och storbolagens maffiaorganisation (www.antipiratbyran.com).

I övrigt så gillar jag nog säsong 6 bättre (av det lilla jag sett av den) än tidigare (av det lilla jag sett av dem). Men jag är å andra sidan enbart intresserad av buffy för att alysson hannigan är med.

chrull

Troberg

Sinister eater
Re: Dystopin [spoiler season 1-6]

Och varför skulle Joyce dö? Till råga på allt helt utan någon "demonisk" inblandning?
Havererad löneförhandling?

Taras död passar ju in mycket bättre i plotten och i samspelet med skurkarna.
Jag älskar den eleganta förbigående slumpmässigheten i den scenen. En helt inkompentent skurk kommer in för att skjuta Buffy, klämmer av några skott i hennes huvudsakliga riktning och missar det mesta, medan det sista slumpskottet som inte ens är åt rätt håll helt oavsiktligt råkar träffa en bystander.

Man fick lite samma känsla som i slutscenen i Easy Rider, lite "What the fuck?!?!?!".

Troberg

Sinister eater
Bah... Angel slutade alldeles utmärkt! Inga halvmesyrer som hos Buffy.
Jag fick i alla fall en känsla av att Angel också var planerad till sju säsonger, men att man var tvungen att klippa den kort ganska abrupt. Det är väldigt många trådar som blev hängande lösa.

Saxifrage

Hero
Oheliga allianser

För det andra så är det ganska viktigt att skilja på de som kämpar för en fri kultur (www.piratbyran.org) och storbolagens maffiaorganisation (www.antipiratbyran.com).

Må så vara, men när det gäller att nita dem som spoilar Buffy är jag beredd att gå hand i hand med vilken maffiaorganisation som helst... :gremsmile:

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Spoiler för såväl Buffy som Angel

Och vad fann du hängande då? Gentemot Buffy som hade sju säsonger så känns Angel helt klappat och klart. Man var rätt beredd på att den skulle vara nedlagd efter femte säsongen (det var en stor kamp om att ens få en femte säsong - thank god for syndication :gremsmile: ).

Just slutet med Angels kommentar "Lets go to work" är briljant och offrar inget sliskigt halvtaskigt slut som får känslorna att känna sig tillfredsställd som i Buffy, men lämnar oss intellektuellt otillfredsställda med alla missade lägen.

Dessutom har Whedon själv sagt att han alltid planerat säsongerna som den sista så att den skall kunna kännas avslutad. Enda undantaget han gjort det var i Buffys sjätte säsong och Angels tredje - så jag tvivlar starkt på att det fanns så pass mycket uttänkt att det skulle bli sju säsonger.

Hellzon

Långsamma Vargen
Lite spoiler på det som gått på TV av sjuan.

Men jag är å andra sidan enbart intresserad av buffy för att alysson hannigan är med.
Yeah! Mer rödhåriga nördflickor. :gremwink:
Lite mer seriöst:
<ul type="square">
[*]Det var bättre förr. Gillar återgången till den inte så angst-fyllda mentaliteten hos de tidigare säsongerna i säsong sju (första två avsnitten iallafall, sen har det ju gått utför igen)
[*]När alla "säsongskurkarna" svepte förbi i slutet på förstra avsnittet slog det mig hur ohyggligt cheesy Mästaren är egentligen. Liksom, svart gummirock? Buffy (serien, inte karaktären) har blivit något seriösare med tiden. Med undantag för Adam i säsong 4 (?) då. Den säsongen var inte direkt den bästa.
[*]För övrigt anser jag att Angel bör gå på bättre sändningstid.
[/list]

Troberg

Sinister eater
Re: Spoiler för såväl Buffy som Angel

Och vad fann du hängande då?
Tja, tex biten att Fred blivet en blåfärgad übervarelse? Dessutom var det många trådar som klipptes lite väl abrupt i slutscenen, trådar som hade stått pall för en hel del mer nystande.