Nekromanti Buggar i Eons magisystem?

Gemstone

Swordsman
Lijat said:
Först måste jag säga att jag gillade detta inlägg. (om än inte alla efekterna)

Men mer specifikt fick det mig att tänka på en sak, som nuvarande mystik och magi är skriven kan man bara ha en temporär eller provisorisk besvärjelse med samma effekt igång i samtidigt.

Vad skulle hända om man lättade på den restriktionen på något sätt, jag tror att det fortfarande är bra att det är svårare med flera av samma efekt igång samtidigt men skulle man kunna ändra det till en svårighetsökning? Tex ob26 svårare besvärjelseslag för andra efekten, ob4t6 svårare för tredje och så vidare? Skulle kunna ge viss flexibilitet för låga magnituder utan att för den delen rubba spelbalansen.
Det finns faktiskt ett dolt sätt att göra detta på, som spelledaren kan neka. Men som jag förstår så kan man bara kasta en memorerad besvärjelse en gång, sen måste man vänta på att den går ut. Om man memorerar "Liljats Magnifika Mördare" som ger +Ob3T6 huggskada, 2 ggr, kan man väva den två gånger. dock till priset av 3 extra magnituder. Det har iallafall jag alltid tillåtet.

lijat

Swordsman
Den regel jag syftar till har inget att göra med specifika besvärjelser utan endast efekter ooch restriktionen gäller bara SAMMA efekt inte en annan samtidigt. Det sagt hur skulle detta sätt fungera och vilket regelmaterial i böckerna stödjer det sig på? Eller refererar du till husregler?

Kaigon

Helmgast
Lijat said:
Först måste jag säga att jag gillade detta inlägg. (om än inte alla efekterna)

Men mer specifikt fick det mig att tänka på en sak, som nuvarande mystik och magi är skriven kan man bara ha en temporär eller provisorisk besvärjelse med samma effekt igång i samtidigt.

Vad skulle hända om man lättade på den restriktionen på något sätt, jag tror att det fortfarande är bra att det är svårare med flera av samma efekt igång samtidigt men skulle man kunna ändra det till en svårighetsökning? Tex ob26 svårare besvärjelseslag för andra efekten, ob4t6 svårare för tredje och så vidare? Skulle kunna ge viss flexibilitet för låga magnituder utan att för den delen rubba spelbalansen.
Väldigt likt detta har vi tänkt oss. Det är ingen skarp gräns på "du kan endast ha 1 besvärjelse av typ X igång" utan det handlar om att det blir gradvis svårare att väva besvärjelse X ju fler som är igång.

Poseur

Swashbuckler
Personligen, och vår spelgrupp, har aldrig tyckt om idéen att bara kunna ha en temporär eller provisorisk besvräjelse av samma typ igång samtidigt. Det känns faktiskt riktigt tråkigt måste jag erkänna. Är dock medveten om att tar man bort dessa restriktioner så blir magin väldigt mycket mer mäktig och kan nog lätt missbrukas.

/Poseur

Kaigon

Helmgast
Ett av designkriterierna har varit att man inte ska kunna leverera Svärd med provisorisk skärpa på löpande band - eller ens med temporär skärpa. Däremot kan man förtrolla en handfull svärd på temporär basis (eller provisorisk om man är fantastiskt bra).

Poseur

Swashbuckler
Men man kan inte tända två facklor efter varandra, om man inte tänder dem samtidigt med areaeffekt, vilket bränner upp allting istället.

Telephalsion

Swordsman
Jag tycker personligen att mängden besvärjelser som en magiker kan ha igång vid ett givet tillfälle snarare ska vara mängden magnituder en given magiker kan hålla igång. Detta värde ska då vara samma värde som numera anger mängden magnituder magikern kan komma ihåg, PSY+besvärjelse (dock bör det kanske vara PSY+besvärjelse/ritual, vilket som än är högst). Detta skulle betyda att en magiker med PSY 12 och 12 i besvärjelse kan vässa en dussin svärd med andra magnitudens skärpa, men då har han inte plats i huvudet att hålla fokus uppe för den där eldbollen han vill kasta.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Poseur said:
Men man kan inte tända två facklor efter varandra, om man inte tänder dem samtidigt med areaeffekt, vilket bränner upp allting istället.
Klart man kan. Man skapar en temporär eldslåga som används för att tända eld på en fackla. Därefter, när facklan är antänd och brinner på helt omagiskt vis, skapar man en ny eldslåga som används för att tända nästa fackla. Bränsle som har antänts med en temporär effekt slutar ju inte brinna för att effekten tar slut, lika lite som brännskador som kommit av en magisk låga försvinner när lågans varaktighet har löpt ut.

Poseur

Swashbuckler
Okej en annan effekt hade kanske framgått tydligare (exempelvis lojalitet) men problemet kvarstår fortfarande att det är lite tråkigt att man inte kan ha fler temporära besvärjelser av samma typ igång.

En effekt jag annars gillar är skärpa/provisorisk och en tunna med pilspetsar...

/Poseur

Ymir

Liten kantbaron
Vi kan ju börja med att konstatera att Skärpa är bruten, och att alla envisas med att använda en bruten effekt som exempel är kanske inte så konstruktivt för debatten...

Laowai

Hero
Vore en bättre nivå att sätta den på vara typ +1 eller +2 per magnitud? Fortfarande kännbart men inte fullt lika illa?

Poseur

Swashbuckler
Ymir said:
Vi kan ju börja med att konstatera att Skärpa är bruten, och att alla envisas med att använda en bruten effekt som exempel är kanske inte så konstruktivt för debatten...
Säger han som bidrar med att säga att någon kan behålla koncentration i 7000 år :gremwhistle:

Men visst ja skärpa är aningen bruten, vilket jag påpekade med "..." , men skulle nog ha förtydligat det med en smiley eller så.

Men det finns ett par effekter som tråkigt nog inte kan läggas mer än en gång åt taget. Eld är en sådan (även om man kan tända eld på saker med den. En annan är befalla vandöd, knappast så effektivt när man, om man, möter vandöda så är de knappast ensamma. Förstena är också tråkig att man inte kan ha en fin trädgård med statyer av förstenade fiender. I stort sett alla skrift/bild effekter är provisoriska om jag inte minns fel.

Det finns säkert fler, men jag förstår om det till stor del gör magiker mycket hårdare att kunna använda flera temporära/provisoriska effekter under samma gång, men som Telephalsion tänkte, att man under någon begränsning kan ha åtminstone några fler av samma effekt löpande under samma gång.

/Poseur

Gemstone

Swordsman
Ymir said:
Det har du nog faktiskt rätt i... +2 hade varit mer rimligt, för +1 är för litet för att man ska orka bry sig imo. En magnitud 4 besvärjelse för att få +Ob1T6 i skadeverkan är alldeles för dåligt imo.

Däremot en magnitud 2 för att få +Ob1T6 känns mr rimligt.

Gemstone

Swordsman
För övrigt bör "Pansar" låta kastaren sprida ut 2 poäng som han vill på en rustning ifall att effekten skärpa ändras.

Ymir

Liten kantbaron
Det finns säkert fler, men jag förstår om det till stor del gör magiker mycket hårdare att kunna använda flera temporära/provisoriska effekter under samma gång, men som Telephalsion tänkte, att man under någon begränsning kan ha åtminstone några fler av samma effekt löpande under samma gång.
Jag har personligen aldrig upplevt det här som ett problem. Dvs, jag har alltid kört med att man självklart kan ha flera temporära/provisoriska effekter igång samtidigt, och ingen har någonsin missbrukat det. Sure, det skapar eventuellt några konstigheter om man tänker på magisystemets möjligheter visavis hur världen fungerar, men så långt har jag inte grunnat på det.

Kaigon

Helmgast
Även om Alkemi inte kommer att vara en del av en grundbok så kommer det nuvarande systemet troligen att göras om helt till framtiden. När det kommer till magiska föremål så kommer vi att ta bort allt som har med färdighetsvärden att göra - man ska helt enkelt veta att ett föremål fungerar när man använder det (även om det kanske finns fler eller färre sidokonsekvenser).

Kaigon

Helmgast
Poseur said:
Vilket är en anledning till att vi har lagt till ett alternativ till areautveckling, nämligen att lägga till fler mål. Varje besvärjelse som påverkar ett enskilt mål kan därmed förbättras så att det påverkar 2, 3 eller fler mål. Svårigheten ökar självklart men man behöver däremot inte formalisera om besvärjelsen.

Kaigon

Helmgast
Telephalsion said:
Effekternas skadenivåer måste sammanföras enligt något gemensamt system.

Nu har vi Blixt som ger 1t6 trauma och 1t6 smärta, och stjärnfall som ger 1t6 krosskada.Detta betyder inte nödvändigtvis att magnitud 1 betyder ob1T6 skada eftersom vissa aspekter bör vara farligare. Det kanske är rimligt att nekrotropi kan göra mer skada än semotropi, eller?
Här har det skett en ombalansering som har lett till att termotropi, pyrotropi och nekrotropi är farligast (vilket också rimmar ganska bra med att de är jobbigare att alstra). Andra aspekter ligger dock nära inpå och i likhet med nuvarande system kommer de flesta aspekter sakna rena skadeeffekter.

Telephalsion said:
Vad klassas som magisk skada? Räcker det att det är en artefakt för att mitt svärd ska obehindrat kunna hugga en helion? Eller måste svärdet ha hugg/kross/stick/eld eller dylikt? Ska man kunna, som ovan föreslagit, ha "enchanting" som ger vapnet magisk skada rakt upp och ner?
Det kommer inte att finnas en särskild "tag" som gör att ett vapen eller en attack orsakar magisk skada. Det finns inte eld och magisk eld, utan endast eld. Om nu en Helion skulle vara immun mot H/K/S så får man hitta andra metoder att besegra den på :gremwink:

Telephalsion said:
Sen borde det bestämmas om det ska finnas "klistriga" magier. När jag slungar en eldboll är det ju rimligt att man kan hoppa undan, men när jag på magisk väg ska kränka hans själ och sänka hans mod, kommer dessa som projektiler eller som magiska manifestationer? Ska man dela upp magi i olika kategorier? Ska olika kategorier vara olika lätta/svåra.

Slungade besvärjelser borde vara lättast, men kan undvikas lättast. Förhäxningar/förtrollningar har ingen ballistisk bana men kräver viss sympatetisk magi bakom sig. Eller något sånt.
Jag tror att du kommer gilla EON IV:s valmöjligheter mellan att slunga och avståndsväva olika besvärjelser. Att slunga är märkbart enklare men löper istället risken att målet undviker.

Telephalsion said:
Metaeffekterna är för mig både bra och dåliga. Jag gillar förslaget att låta svårighetsökningar uppnå samma sak, men jag tycker att en skicklig magiker skulle kunna använda sig av metaeffekter för att göra samma sak, kanske till och med lättare. Vill en vanlig magiker kasta en dimbank på 3 meters radie istället för 1 meter låter ju en svårighetsökning bra, men om en ritualmagiker vill göra regn för en hel by kanske en metaeffekt vore i sin ordning. Kanske är detta inte nödvändigtvis effekter som kommer av en specifik aspekt. Jag skulle kunna tänka mig exempelvis en ikonotropisk effekt som markerar vilken yta som skall påveras vars magnitud bestäms av storleken på ytan.
Tror vi tänker ganska lika här. Svårighetsökningen kommer nog endast att vara lämplig för mindre ökningar. När man vill påverka massiva ytor eller öppna en telepatisk länk med någon i grannlandet så kommer nog metaeffekter åter dyka upp.