Re: Buggar i Eons magisystem? Mastodont. Sorry.
Varje alstring går att göra en nivå lättare per dubbeltid
Mystik och magi, sidan 36 - Besvärjelsens Tidsåtgång, sista paragrafen:
"Observera att det inte är möjligt att förlänga tidsåtgången för en besvärjelse för att på så sätt göra den lättare att genomföra (detta är möjligt med ritualer, alkemi och cermonier".
Det här trodde jag också att det gick och göra tills jag gick igenom Mystik och Magi lite nogranare. Kan man göra det så blir besvärjelser löjligt brutna och det finns inget behov av ritualer (såvida man inte vill helt skippa transformera).
Men enligt reglerna går det inte att dubbla tiden för att göra besvärjelsen enklare att kasta.
På samma sätt: ett lätt slag mot bildning ger vid handen att inga byggnader vanligen fungerar utan bärande stolpar och eller takstolar (utom stenhyddor, och dessa fungerar enligt valvprincipen, och är därför ännu enklare att rasera)
Jag skulle säga först Ob2T6 mot bildning för att man ska begripa att ja, en byggnad måste ha diverse olika stöd etc. för att kunna stå upp, men att lista ut vilken pelare som är den bärande eller vart man ska sikta sin besvärjelse, är ett slag emot arkitektur (alt. om det är helt uppenbart ett lite svårare slag mot bildning) som blir svårare ju mindre du vet av byggnaden där inne. Granted, jag köper att man kan använda magiker som förstörelsemaskiner, men SÅ lätt är det inte. Dock är tanken faktiskt riktigt häftig och jag tror jag ska försöka ha med det.
De flesta borgar och så, till min vetskap, är byggda just för att förhindra att en pelare tar ut hela verket. Det finns flera bärande pelare (som alla är skyddade av murar etc.) och det finns stödpelare och liknande som skyddar. Dessutom har jag läst att många större fästningsverk var sektionsbyggda. Om en sektion förstördes var de andra sektionerna fortfarande intakta och kunde fortfarande försvaras.
Sedan har vi den gamla goda effekten värma föremål av metall. Denna är enkel, och varierar så att värmen går från 10c/1kg till det dubbla per halvering/halva per viktökning. Detta innebär att 250gram kan värmas 40c, 125 gram 80c, resp. 75 gram 160c. En nasal (nosskyddet på en hjälm) är vanligen vägandes betydligt mindre än 75 gram; en plötslig värmeökning av metallföremål av denna karkatär torde distrahera vem som hälst
Jag har alltid tänkt mig att man värmer upp hela föremålet, dvs. hela hjälmen eftersom sympatin mellan nasalet ch övriga hjälmen är jättestark. Effekten nämner ingenting om delar av ett föremål, så jag tolkar den som att den sprider ut värmen jämnt över hela föremålet.
Hjälmen väger uppemot 1+ kg och då blir plötlsigt sagda besvärjelse mycket mer inneffektiv eftersom den borde behöva värmas upp till säg 40+ grader innan den får någon effekt. Det är O4T6 mot alstra och Ob4T6 mot besvärjelse.
Men, det är en väldigt kreativ besvärjelse, jag måste använda den.
Jag skulle troligen tillåta att en spelare siktade sin besvärjelse dock... Men till samma regler som för att måtta. +Ob1T6 för träffområde, +Ob2T6 för delområde och +Ob3T6 för glipa (nasal) på besvärjelse.
Men det här är mer tolkning dock, det går att extrapolera åt ditt håll med om man vill.
Men ÄVEN om vi använder den som du vill, är den i grund och botten BERÖRING. Det innebär att vi antingen måste nudda krigaren vi vill lägga den på, vilket gör att vi måste undvika etc, vilket kan lyckas... Jag har aldrig sett några regler för vad som behövs för att nudda en person faktiskt. I strid så borde det ju vara svårare att beröra en person än annars. än mer om han vet att du är magiker.
annars måste vi spendera halva filamenten för att göra den till avstånd. Då måste vi först transformera och sen väva två gånger. 2 rundor och antingen dubblar vi alstringssvårigheten eller halverar effekten.
Olära kan användas på alla färdigheter, alltså även vapenfärdigheter, och sätter omedelbart dessa till 0.
Här håller jag fullhjärtat med dig. Olära är så bruten att sekunden jag läste den husreglade jag den omedelbart till att aldrig kunna vara permanent och ge +Ob1T6 i svårighet per filament att använda färdigheten.