Re: Buggar i Eons magisystem? Mastodont. Sorry.
Man talar i Mystik och Magi om att det finns olika, antaget lika valida, teorier om hur magi fungerar, men baserar magisystemet i sin helhet på det som man kallar colonisk teori. Detta innebär att alla andra magitraditioner per definition antingen är fel, ospelbara, eller kräver att spelaren låtsas att hens rollperson är en colonisk trollkarl/häxa, istället för vad man hävdar sig vara.
Antingen bör färdighetsssystemet ses över, så att det ligger i linje med alla traditioner (exempelvis genom ett borttagande av aspekter till förmån för fokuspreferens, eller en möjlighet att vandra mellan kraftgrupp-aspekt-specialiserad form av aspekt, möjlighen med svårighetsökning/sänkning beroende på grad av specialisering), eller också bör de andra teorierna omarbetas så att man kan spela en rp som trollkarl utan att bryta med dessa. Jag skulle personligen argumentera för sänknings-höjningsargumentet, eftersom det löser den berömda skotonparadoxen - det är helt enkelt samma kraftkälla som alstrar liv och död, värme och kyla, alla elementarkrafterna, etc; aspektuppdelningen blir en funktionell disciplin snarare än en aspekt av verkligheten.
Teotropi, Daimotropi, Oneirotropi, Astrotropi och Psykotropi är alla svagt definierade: överhuvudtaget behöver det styras upp en konsekvens mellan beskrivningen av vad en aspekt gör (om aspekter skall finnas kvar), och vad besvärjelserna påverkar - två skräckexempel är termotropin för att orsaka erotisk attraktion (värmer man någon, så orsakas vanligen feber, snarare än okontrollerad kättja), respektive stjärnåkallan för att orsaka utmattning (den idekedjan kan jag inte ens följa!). På samma sätt - vad har solen med en människas mod att göra? Torde inte alla dessa tre exempel falla under psykotropi, eller någon av livskrafterna?
En konsekvent lista på vad en aspekt kan göra, och en anpassning av besvärjelserna till detta vore önskvärt!
Besvärjelse och Ceremoni/Ritual behöver synkas. Som det nu ser ut, så lyder de under olika lagar, vilket förefaller absurt, givet att ceremonin bygger på att guden intervenerar, enligt religioner - denna effekt, där man kallar på en organisations eller enhets magi utan dennas aktiva deltagande torde vara en källa för storslagna magiska effekter, eftersom den kräver exakt upprepande av gest, tankesätt med mera - förmodat lättare än ritualer. Betänk också att magiska och religiösa traditioner i vår värld vanligen har varit intimt sammanlänkade - det vore udda att antaga att mundana genomgående skulle ha utvecklat två separata kaster med ritualistisk kompetens, vilket är effekten av nuvarande separeringar och regelsystem.
Ritualerna behöver stärkas, alternativt så behöver besvärjelserna nerfas; som det nu är finns det ingen anledning till att någonsin ha utvecklat ritualen som fenomen. På samma sätt behöver strukturen i magisällskapen förändras; som det nu är förefaller de inte etablera några kontroller över sina medlemmar, vilket innebär att man har borgkrossande (pulverisera 1m2 sten per fem sekunder - kombinera med effekten avstånd, rikta mot en bärande pelare, och du har ett massförstörelsevapen), sinnesförledande (lägg effekten palladisk nimbus på hårnålar, och du har ett dateraperecept som fungerar även på domstolar, regeringschefer, med mera; använd det för att få ett carte-blanche, eller en titel inför publik, och du kan uppnå nästan vad som hälst), förmågekrossande (effekten olära, på, säg, konungens livmedikus, den lokale arkitekten, kaptenen på ett fartyg etc) potentiella psykopater. Att organisationer av karaktären psycore inte skulle vara legio kan, så vitt jag kan se, endast resultera i att magiker som helhet skulle vara förbjudna eller regera samhället i sin helhet. Något av dessa alternativ måste vara fallet - min personliga rekommendation är att knyta besvärjelser till liggare under kontroll av de magiska organisationerna; när ett namn i dessa stryks, förlorar personen besvärjelsen (i motsats till ritualversionen av samma besvärjelse - detta skulle också ge en användbar differens mellan dem); detta ger organisationerna en retroaktiv kontroll över sina magiker; och statsmakten en garanti på att man kan tvångsavstänga en magikers aktiva aktionskapacitet.
Artefakterna behöver förses med bäst föredatum, eller också behöver deras långsiktiga effekter på samhället klargöras. Om vi exempelvis tänker oss effekten fertilitet på en juvel, så kan vi garantera att ingen välbeställd kommer att behöva vara barnlös - på samma sätt torde en familj i kontroll över artefakter som kan påverka ett områdes bonnitet kunna göra sig till herrar över detta väldigt snabbt; en annan sak som behöver klargöras är alkemins roll i relation till andra föremål - om vi tar effekten förändra resonansriktning, och antar att vi lägger denna på en säck: ger detta en temporär effekt på det som finns i säcken, och hur påverkar detta exempelvis frågan om transporter: om inte, vad är användningsområdet för denna ritual?
Det ceremoniella elementet i magiska formler saknas i de formaliserade besvärjelserna och ritualerna - istället beskrivs det som om det gör slag enklare med sk. fokus; i min mening vore det lyckligt om det omvända förhållandet gällde. På samma sätt behöver mängden alstrat material som konsumeras klargöras (exemplet som används är biotropi, texten ger samma exempel på alstringar ur andra aspekter); om det är så att 1kg jord försvinner per alstring av filiament geotropi, vilket indikeras i fokusdelen, så torde mundana ha väldigt många intressanta raviner, sjöar och grottor, där större ritualer har ägt rum: är det en mindre kvantitet, så behöver detta klargöras, men fenomenet är det samma; är det inte alls så, så behöver det förklaras varför samma bit jord inte kan användas till flera alstringar.
För närvarande förefaller "magins lagar" mest vara påklistrade i efterhand - om de skulle kunna vävas in i besvärjelserna så vore det fantastiskt.
Generellt sett behöver alstringsprocesserna klaras ut - om kaos genomsyrar mundana, och till liten del konsumeras vid användande av denna magi - ökar det då sannolikheten för normalutfall på denna plats? Isf. Hur påverkar detta samhällen organisatoriskt - antag att man tar till vana att etablera en talisman som autoalstrar ataxatropi och lagrar i kristaller i en gruva; kommer detta att minska olycksrisken i gruvan?
Om jag alstrar nekromanti ur en levande person (som ju trots allt har många döda celler), orsakar detta sårbildning/exfoliering eller föryngring? Jag vill minnas att nekromantiboken menade att det orsakade föruttnelse, men detta strider mot huvudboken där förutnelse är effekten av alstrande av biotropi ur egen kropp - givet återigen att aspekterna skall bibehållas som de är.
Astrologiaspeken förs in i sistakapitlet av legender och hemligheter, vilken konstaterar att stjärnorna har effekt på hur enkelt det är att alstra vissa aspekter under en viss tid - den sk. influxregeln - detta implicerar att olika stjärnor har märkbart olika effekter: antingen innebär detta att astrotropi som aspekt skall bort, eller att astrotropi bör kunna användas för att förändra alstringssvårigheten av andra aspekter generellt; vilket gäller? Och hur förklaras officiellt stjärnornas månatliga påverkan på olika magiska förmågors alstringsenkelhet?
Transformeringsreglerna som stipulerar att vissa transformeringar är enklare än andra förefaller godtyckliga - varför är det enklare att transformera från eld till kaos, än från eld till vatten? De senare baseras på samma fysiska fenomen, medan eld och kaos är konceptuellt och essentiellt olika fenomen. På samma vis stipulerar eon att det är lättare att omvandla liv till mörker, än till död; vilket givet att alstringskällan är den samma i det sistnämnda fallet (och dessutom effekten av kroppslig alstring för närvarande identisk) förefaller lätt abnormt.
Reglerna för artefaktkategorier behöver ses över. För närvarande så finns det ingen regelmässig gillnad mellan en död själ och en demon, enligt kapitlet om andebesvärjelse - detta innebär att man torde kunna massproducera demoniska aggragat (eftersom dessa inte stipulerar demonens styrka, utan endast dess närvaro), genom att göra det till en del av straffskalan, eller använda personer med religiös ångest (som undgår helvitet genom att för alltid användas som bränsle i en magisk ugn).
... detta vart kanske lite långt, och det är tyvärr bara förstatankarna, men det är min omedelbara önskelista.