Dels så kommer Mhim aldrig att komma på något alls eftersom effekten är provisorisk, dels skulle "komma på det" bryta mot magins lagar. Ingenting kan göras ogjort.
Fair enough, det där funkar inte riktigt i mitt Mundana eftersom jag kör på att provisoriska effekter klingar av efterhand. Also, this:
Ignorera Naturlag
Teotropi: 3, Räckvidd: Personlig, Varaktighet: Temporär
Det som påverkas av effekten ignorerar en valfri naturlag under varaktigheten. Effekten kan också vävas ihop med andra effekter, för minst sagt bisarra resultat. Det verkar finnas några lagar som inte kan påverkas av ens denna effekt, men det är lite oklart exakt vilka de är.
Men visst, i det strikt officiella Mundana så...men då är den provisoriska varaktigheten roten till problemet.
Also, definitionen av 'Övertalning'. Vad säger att man inte kan byta åsikt efteråt? Kan man inte bli övertygad av argument ena stunden, för att senare tänka om? Och vad kan man egentligen uppnå med olika svårighetsnivåer av övertalning? Finns det fall och områden där specifika individer helt enkelt inte KAN övertalas? Det är extremt subjektiva frågor, men väldigt relevanta för diskussionen här.
Jag håller med att som Makt är wordad hade det varit mer logiskt med en effekt som gav konnotationerna av psykisk påverkan, men det är uppenbarligen inte -tanken- bakom effekten; Makt är menad att vara Majesty, liksom, och det är en awesome ide. Men att representera denna Majesty genom inherent bonusar på Övertala är kanske inte den bästa tänkbara lösningen. Gör man om Makt till en riktad effekt sabbar man dess awesome, och gör det till en helt annan effekt. Jag håller dock också med om att Makt är för bra (i.e, ger för många bonusar) i förhållande till andra effekter.
Här är mina spontana förslag på fix:
Makt
Heliotropi: 2+, Räckvidd: Personlig, Varaktighet: Temporär*.
* Effekten kan inte göras permanent.
Effekten åstadkommer en osynlig aura av självförtroende runt användaren. Alla slag för attributet PER samt för färdigheterna Berättarkonst, Diplomati, Förföra, Ledarskap, Skådespel och Övertala blir en nivå enklare (–Ob1T6) under varaktigheten. Ytterligare magnituder utöver de grundläggande sänker svårigheten ytterligare, med -2 per magnitud (två magnituder sänker svårigheten med Ob1T6). Svårigheten kan dock aldrig bli lägre än mycket lätt (Ob1T6)
Övertala
Psykotropi 1+, Räckvidd: Avstånd, Varaktighet: Temporär
Effekten gör det lättare för magikern att övertala målet under varaktigheten; under varaktigheten sänks svårigheten för alla övertalningsförsök med Ob1T6 per magnitud som effekten vävs med. Svårigheten kan dock aldrig bli lägre än mycket lätt (Ob1T6). Effektens magnitud måste minst motsvara målets Rang, och målet måste ha attributet PSY och kunna kommunicera verbalt med magikern på ett gemensamt språk eller dylikt.
Hegemoni
Teotropi: 2+, Räckvidd: Avstånd, Varaktighet: Permanent
Effekten kopplar en varelses Silvertråd till magikerns, så att varelsen hamnar under magikern på andeplanets hierarki och har potential att ge Qadosh till denne. Effektens magnitud måste minst motsvara rangen hos den individ som ska påverkas.
Jag ska fila senare på en eller två Övertala Gud-effekter, måste bara käka + komma fram till vilken aspekt som hade passat bäst.