Varulv Bybornas hövding - R1

fjodorsenuba

Krigarpoet
Nu var inte mitt syfte att gröna mig själv, men visst. Det kan väl bli en kul bieffekt...

Jag kan ha öppnat pandoras antiseptiska tank här för övrigt. Vi bör nog dra ett streck och inte börja jämföra PM-formuleringar, tidpunkter och sånt där trams.
Gah! Stoppa detta nu @damogn tror vi behöver lite styrning innan detta spårar för mycket.
Det kommer bli snack om vem som inte avslöjade eller fick frågan ect. :(

Anthrox

Byns sämsta Majestix.
Jag tvivlar starkt på att vi har en vettig siare. Gällande väktaren blir det en 50/50 med vem den lyckas skydda.

Vi bör göra det för att förenkla sökandet och avgränsa jagandet. Det är lite av en nål i en höstack.

Vill inte du ha två gröna gratis? Vi vinner som lag, det viktigaste är inte att du är kvar tills spelet är slut ;)
Skillnaden i det här spelet är ju att vi redan från start frångått konceptet att vi är en oinformerad majoritet. Styrkan i min roll ligger i att jag är immun mot spelet i tråden, det spelar ingen roll hur bra eller dåligt jag spelar för ni vet att mina tankar är genuina. Jag kan dessutom BARA åka ut genom att bli nattmördad, vilket ulvarna givetvis vet. Väktaren är därmed starkare i det här spelet än många andra eftersom det efter R2 alltid finns ett uppenbart mål för väktning. Det innebär också att ulvarna "tvingats" ta minst ett nattmord, vilket lite begränsar valmöjligheterna i Caesars lista. Begräningarna i valen ger större sannolikhet att vi har en äkta siare, eftersom ulvarna måste valt bort antingen ett nattmord, en riktig siare eller multipla ulvar. I alla scenarion måste ulvarna satsa på long game, och afaik så blir alla involverade powerroller bättre ju längre spelet går. Det blir också enklare för oss att triangulera ulvar ju längre spelet går eftersom vi ser signalerna i senare rundor. Jag ser inte fördelen med att byta ett starkt long game mot något kortsiktigt när ulvarna själva måste spela på samma sak. Speciellt inte när vårt short game vägs upp av att jag existerar i två rundor.

fjodorsenuba

Krigarpoet
Jag kanske övervärderar min egen insats nu, men jag är:
A) Odiskutabelt grön.
B) Odödlig i två rundor.
C) Ganska bra på att dragga upp information och analyser.

Det här borde påverka Caesars val. Hade jag ställts inför samma situation hade jag inte vågat mig på att ha en fungerande väktare, för en fungerande väktare kommer sannolikt leda till att Majestix är väktad i R3 och då har fått figurera ostört i tre rundor. Caesar måste gå long game oavsett uppsättning eftersom hen jobbar i uppförsbacken med att en spelares åsikt aldrig kan betvivlas som ulvspel och hen inte kan göra något åt situationen i två rundor. För att bryta den situationen så snabbt som möjligt kan inte väktaren fungera. Till det krävs också minst ett nattmord. Här kostar de lika mycket och Caesar vill mörda mig R3, ergo nattmord ojämna rundor. Där har vi köpt för 16 poäng så vi kan utesluta 4 ulvar. Har vi 3 ulvar ser vi det efter R2 när inget nattmord skett på jämna rundor, så för tillfället föreslår jag att vi spelar på 1 eller 2 ulvar. Med 1 ulv kommer vi se någon som inte vill hamna på radarn, så någon som spelar försiktigt och konfliktfritt (speciellt gentemot mig). Med 2 ulvar kommer vi sannolikt se två ulvar som distanserar sig från varandra och kommer spela på att kasta den andra under bussen i en paniksituation. De vill också neutralisera siaren för att kunna gå long game.

Summa summarum:
0 extra romare (26)
Vanlig siare + romare sias grönt/paranoid eller naiv siare (bägge varianterna kostar två poäng så det spelar ingen roll vilken som tagits) (24)
Dubbla nattmord (8)
Trasig väktare (0)

1 extra romare (18)
Paranoid/naiv siare (16)
Nattmord ojämna (8)
Trasig väktare (0)

2 extra romare (10)
Fungerande siare (16)
Nattmord ojämna (8)
Trasig väktare (0)

Det tror jag på. Vi kommer inte se en galen siare, så om en siare siat rött kan hen likaväl outa sig (eftersom hen då är paranoid och fyller större funktion som en grön spelare än en siare) så har vi mer att jobba med inom byn.
Vill en metaspela lite kan en ju även lyfta tanken om att Caesar verkade plocka ihop sin meny på en timme söndagskväll vilket tyder på någon som är aktiv på WRNU och snabb i tanken med vad som ska väljas. Alla som skrev i slutet av anmälningstråden blir ju då lite extra misstänkta.
Liten antihybris post bara. Ja du är grön och det är bra. Men kom ihåg att vi andra också kan bidra till spelet så du inte kör över oss alla med att du är grön.

Basenanji

Postd20modernist
Då har vi förmodligen redan väntat en runda där vi röstar ut en bybo och en annan blir nattmördad. Varför inte direkt?

Om vi har en fungerande siare är det ju korkat men den risken kan jag ta.

Det hade ju blivit VJVS i sann anda!! Att vi istället ska förlita oss på powerroller som med ganska stor sannolikhet inte fungerar tycker jag är ett sämre alternativ.
Såklart vi ska spela VJVS! Det är det bästa som finns! Det jag skulle vilja åstadkomma är en situation där en siare siar någon och då vet något om spelet. Samma med väktaren: hen väljer att väkta någon och vet därefter något om spelet! När bybor och ulvar sedan drabbar samman kan det informationsövertaget användas för att tvinga ulvarna att spekulera och ha sig!

Risken att både siare och väktare dör till R1 är väl ganska liten?

Anthrox

Byns sämsta Majestix.
Liten antihybris post bara. Ja du är grön och det är bra. Men kom ihåg att vi andra också kan bidra till spelet så du inte kör över oss alla med att du är grön.
Ja, jag har ju inte mer information än någon annan så jag inbillar mig ingenstans att mitt ord på något sätt är lag och jag analyserar ju hur alla spelare reagerar på saker som händer oavsett.

Basenanji

Postd20modernist
Gah! Stoppa detta nu @damogn tror vi behöver lite styrning innan detta spårar för mycket.
Det kommer bli snack om vem som inte avslöjade eller fick frågan ect. :(
Tja, jag skäms inte för en snabb, enkel och effektiv byboseger den sista matchen 2024 Och katten är ändå ute ur säcken? Jag tummade upp 21.03 i en sorts hygglug anda: ”ok, jag fattsr att det verksr lite strukigt, kämpa på!” var min reaktion som blev till en tumme upp.

Jag har själv varit med många gånger som SL och haft problem, jag vet hur det kan kännas!

Kan vi sammandtälla en lista med tidpunkter över vilka som fått frågan av Damogn?

(Om det här är någon form av regelbrott @damogn så säg till!)

Sidd

”Bybo”
Fortfarande jobb å deltar mer ikväll👍

Läser av tråden å det är ju riktigt chill att göra en Impe å mer kolla in andras petande å slippa hamna i brusgräl själv. (blir väl ändring på det i kväll)

Lite jag noterat idag:
-Anthrox: skönt för oss att just denne är grön då vi har med oss en slipad bybo👍 bra driv fortsätt med det🙏
-Brynolf: grävde fram vilka som var aktiva sön21 när ny Caesar skulle hittas
-Basse verkar påkopplad i spel: aktiv sön21 då ny Caesar fixades, R1:18 Bassepost med VJVS-snack vinmuggande Caesarval smörar för Anth å chillar med Vimes: posten kändes förberedd…, sen vidare med tipps till ny spelare,
-intressanta gräv om Caesars val ska göras: där verkar Fjodde ha bättre koll än Basse: det här ska vi gräva mer i då vi behöver veta hur många ulvar som är i spel osv
-StradhLestat frågar om regler
-BigMama: aktiv sön21 då ny Caesar fixades

Reflektioner:
-Hade jag varit Caesar så hade jag kört själv! Jag har dock inte räknat på siffrorna å valen.
-märkligt upplägg att spelare tillfrågas och tydligen kan välja att tacka nej till att styra upp ulvgänget? Att Hägern hoppade av var ju ett specialfall. Själv hade jag inte tackat nej å funderat en kvart med valen. Det är sus runt Brynolf å Stratten runt detta.

Röst: @StradhLestat

Stratten har tackat nej? Denne är aktiv på forumet. Hmmm.

Sysp

NNO
Tja, jag skäms inte för en snabb, enkel och effektiv byboseger den sista matchen 2024 Och katten är ändå ute ur säcken? Jag tummade upp 21.03 i en sorts hygglug anda: ”ok, jag fattsr att det verksr lite strukigt, kämpa på!” var min reaktion som blev till en tumme upp.

Jag har själv varit med många gånger som SL och haft problem, jag vet hur det kan kännas!

Kan vi sammandtälla en lista med tidpunkter över vilka som fått frågan av Damogn?

(Om det här är någon form av regelbrott @damogn så säg till!)
Jag känner mig tveksam, den här delen av varulvsspelet (pattern matching i metadatan på WRNU) är nog den delen jag är minst förtjust i när det gäller varulvspelen här :D

Med detta sagt så har jag inte fått frågan. Vill också påpeka att de som fått frågan om att vara Ceasar (Brynolf och Stradh) inte nödvändigtvis är snorgröna ändå för sen har ändå Ceasar gått och valt ulvar och det verkar inte vara något man tackat ja eller nej till. Antar att Ceasar-frågan endast ställdes pga Hägerstrands sena avhopp.

Octagonal

Swashbuckler
Väktaren är därmed starkare i det här spelet än många andra eftersom det efter R2 alltid finns ett uppenbart mål för väktning.
Håller inte riktigt med. I de flesta spel finns det spelare som grönas av antingen spelmekanik eller bara bra spelande.

Att spara på rollerna öppnar också upp för falska outanden senare i spel.

Kort och gott är min poäng att powerrollerna som bäst är ett litet plus till byn men inget vi kan räkna med. Som sämst kan det vara direkt skadligt. Om vi outar får vi ett starkt grönt lag vi kan bygga vidare på.

Sidd

”Bybo”
Skillnaden i det här spelet är ju att vi redan från start frångått konceptet att vi är en oinformerad majoritet. Styrkan i min roll ligger i att jag är immun mot spelet i tråden, det spelar ingen roll hur bra eller dåligt jag spelar för ni vet att mina tankar är genuina. Jag kan dessutom BARA åka ut genom att bli nattmördad, vilket ulvarna givetvis vet. Väktaren är därmed starkare i det här spelet än många andra eftersom det efter R2 alltid finns ett uppenbart mål för väktning. Det innebär också att ulvarna "tvingats" ta minst ett nattmord, vilket lite begränsar valmöjligheterna i Caesars lista. Begräningarna i valen ger större sannolikhet att vi har en äkta siare, eftersom ulvarna måste valt bort antingen ett nattmord, en riktig siare eller multipla ulvar. I alla scenarion måste ulvarna satsa på long game, och afaik så blir alla involverade powerroller bättre ju längre spelet går. Det blir också enklare för oss att triangulera ulvar ju längre spelet går eftersom vi ser signalerna i senare rundor. Jag ser inte fördelen med att byta ett starkt long game mot något kortsiktigt när ulvarna själva måste spela på samma sak. Speciellt inte när vårt short game vägs upp av att jag existerar i två rundor.
Caesar kan visserligen tänkt sig att vinna på att vara lika många som byn=behöver inte slaviskt räkna in att nattmörda dig detta spel.

Anthrox

Byns sämsta Majestix.
Caesar kan visserligen tänkt sig att vinna på att vara lika många som byn=behöver inte slaviskt räkna in att nattmörda dig detta spel.
Förvisso, men att ha kvar mig i long game låter extremt riskabelt för ulvarna eftersom det då blir svårare för dem att vinna röstningen. Och det bygger ju i så fall på att det finns multipla ulvar, och då måste de ha gjort avkall på något annat. Svårt att spela på exv två ulvar till majoritet och inte satsa på att få ut en automatiskt grön spelare.