Varulv Bybornas hövding - R1

Brynolf

Dum fan
Då ligger min röst bra på Stratten.

En (långsökt) tanke: när demonen meddelar oss alla sent sön kväll att det behöver skjutas på spelstart kanske nån ”gammal räv” (Basse el Vimes) fick för sig att hjälpa SL att kicka igång det här liret och erbjöd sig att vara Caesar. Basse skriver tom att denne nån gång vill ha den rollen och Vimes vet vi ju sen förra spelet att denne vill vara MU: här dök chansen upp!

Som sagt tokigt långsökt men kom ihåg den till Varulvsgalan om det visar sig att jag har rätt (som vanligt)😉
Absolut. Basse och Vimes är väl dock rätt aktiva på forumet även utanför våran ludna lilla bubbla, och Vimes har inte lämnat några spår efter sig mellan kl 21-23 igårkväll.

Jag lägger min röst: @Big Mama

Så ivrig på att få igång ett spel...olch så tyst nu....
Kanske ivrig nog för att ta Ceasar rollen i jakten på att få igång ett spel...och då kanske sätta brorsan i Ulvlaget också , eh @Sidd?

Anthrox

Byns sämsta Majestix.
Då ligger min röst bra på Stratten.

En (långsökt) tanke: när demonen meddelar oss alla sent sön kväll att det behöver skjutas på spelstart kanske nån ”gammal räv” (Basse el Vimes) fick för sig att hjälpa SL att kicka igång det här liret och erbjöd sig att vara Caesar. Basse skriver tom att denne nån gång vill ha den rollen och Vimes vet vi ju sen förra spelet att denne vill vara MU: här dök chansen upp!

Som sagt tokigt långsökt men kom ihåg den till Varulvsgalan om det visar sig att jag har rätt (som vanligt)😉
Vart har Vimes sagt att han vill vara MU? Han hatar ju att ulva.

Anthrox

Byns sämsta Majestix.
Värt att nysta vidare i. Alla kan ju skriva vilka de hade valt som 1, 2 eller 3 medulvar och varför.
Jag vill att alla skriver vilka de valt som medulvar 1-2-3.
De två som skriver sist vet vad de kommer få göra, så gör det så snabbt som möjligt.
1000006174.jpg

Sidd

”Bybo”
HUR ligger den bra?
Jag har motiverat det när jag la min röst.

Brynolf påstår sig inte fått till att svara SL.

Ovanligt att spelare tackar nej till en roll SL gett.
Att Hägern klev av var specialfall.

Nu menar du det också vilket kan så vara men för tillfället så sticker det ut. Jag ser här ett läge för en ulv att hänga på den mer gröna Brynolf (som inte skulle outa detta om denne var ulv) att själv hänga på och få till sig falsk grönfärg.
Kommer det fler spelare å påstår sig fått frågan i tidsrummet mellan era så blir det nya tag på det här.

Basenanji

Postd20modernist
Jag hade gärna ulvat med @Vimes mrn dessvärre är det en dödsdömd duo: jag är ju typ ulvigast av alla också som bybo och Vimes blir ju uppkäkad direkt.*

* Försåvitt han inte är ulv. Då blir han siad direkt.

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Jag håller på att läsa igenom tråden, så att ingen tror att jag blivit iväg skrämd av allt som skrivits i runda ett! Har bara varit mycket på jobbet, så först nu jag har tillfälle att kika igenom allt något sådär sammanhängande.

Basenanji

Postd20modernist
Jag hade som ulvmaestro nog valt 1) Sysp som kollega. Skitsmart med fläckfritt CV. 2) Brynolf är ju slugulvarnas slugulv! 3) Octagonal: bästa ulven av alla i min bok, men tyvärr inte lika lätt att komma undan som Sysp och Brynolf.

Brynolf

Dum fan
Jag håller på att läsa igenom tråden, så att ingen tror att jag blivit iväg skrämd av allt som skrivits i runda ett! Har bara varit mycket på jobbet, så först nu jag har tillfälle att kika igenom allt något sådär sammanhängande.
Jä, heja uttern! Tveka inte att fråga i tråden om något är oklart eller kaosigt.

Sidd

”Bybo”
Vart har Vimes sagt att han vill vara MU? Han hatar ju att ulva.
Det är vad jag tror.

Han påstod det förra spelet men jag argumenterade från första början hela spelet för att han var ulv vilket jag hade rätt med. Hur har du fått för dig att Vimes inte skulle vilja ulva? För att han påstår det? Fundera på saken själv😇

Sidd

”Bybo”
Jag vill att alla skriver vilka de valt som medulvar 1-2-3.
De två som skriver sist vet vad de kommer få göra, så gör det så snabbt som möjligt.
View attachment 21453
Har inte funderat på detta men lite snabbt skulle jag valt 1.Basse 2.Vimes 3.@biobunker…å sen göra allt för att slänga dem under bussen men när jag tänker efter lite så hade jag tagit nykomlingen Sömniga Isaac och BigMama då de kan komma undan med nybörjarkortet och BM tror jag inte varit ulv så det skulle vara intressant å sen göra allt för att slänga dem under bussen…ja ni förstår varför jag skulle välja att köra själv😉

Vimes

Sillkung
Alright. Vi börjar här tror jag.

A: Cohortes Praetoriae. Välj ett alternativ:
( ) 0 extra romare från Legio X Equestris. (26 s)
( ) 1 extra romare från Legio X Equestris. (18 s)
( ) 2 extra romare från Legio X Equestris. (10 s)
( ) 3 extra romare från Legio X Equestris. (4 s)

B: Troubadix sång. Välj ett alternativ:
( ) Troubadix sång får romarnas ansikten att bli röda och gallernas gröna. (+6 s)
( ) Troubadix sång får romarnas ansikten att bli gröna och gallernas röda. (+4 s)
( ) Troubadix sång får allas ansikten att bli gröna. (-2 s)
( ) Troubadix sång får allas ansikten att bli röda. (-2 s)

C: Vae victo, vae vicits! Välj så många du har råd med:
( ) Delenda Carthago: Ni får nattmörda på ojämna (R1, R3, o.s.v.) rundor. (-8 s)
( ) Et tu, Brute: Ni får nattmörda på jämna (R2, R4, o.s.v.) rundor. (-8 s)
( ) Caliguliminix har kommit till byn: En romare, ditt val, får alltid grönt ansikte av Troubadix sång. (-8 s)
( ) Aut Caesar, aut nihil: Julius Caesar har en extra röst en gång (skrivs privat till SL). Kan användas för snajp. (-8 s)
( ) Semper Batallius har skapat en tvedräkt: Romarna har ett fritt nattmord att användas när som helst - det förbrukas efter användning. (-8 s)
( ) Druiden har fått en bautasten i huvudet: trolldrycken han delar ut skyddar inte mot nattmord. (-8 s)
Vi är 11 spelare. 3 ulvar totalt borde vara typ standard. Så...

Standardmeny:
(X) 2 extra romare från Legio X Equestris. (10 s)
(X) Troubadix sång får romarnas ansikten att bli röda och gallernas gröna. (+6 s)
(X) Delenda Carthago: Ni får nattmörda på ojämna (R1, R3, o.s.v.) rundor. (-8 s)
(X) Et tu, Brute: Ni får nattmörda på jämna (R2, R4, o.s.v.) rundor. (-8 s)
Summa: 0 s

Med tanke på att byn är nerfad i uppläggets själva grundvalar kan kanske det här vara cool för Caesar:
(X) 1 extra romare från Legio X Equestris. (18 s)
(X) Troubadix sång får allas ansikten att bli gröna. (-2 s)
(X) Delenda Carthago: Ni får nattmörda på ojämna (R1, R3, o.s.v.) rundor. (-8 s)
Summa 0 s

Här har Caesar alltså offrat en legionär till förmån för att döda av siaren. Samtidigt visar ju erfarenheten att siarförmågan är hårdnerfad i den här typen av upplägg, så kanske har Caesar valt:
(X) Troubadix sång får romarnas ansikten att bli röda och gallernas gröna. (+6 s)
+ en till i kategori C: Vae victo, vae vicits!

I kategori C tycker jag följande förmågor är bra (utöver de två första som ger en vanlig nattmordsförmåga):
( ) Semper Batallius har skapat en tvedräkt: Romarna har ett fritt nattmord att användas när som helst - det förbrukas efter användning. (-8 s)
( ) Druiden har fått en bautasten i huvudet: trolldrycken han delar ut skyddar inte mot nattmord. (-8 s)

Jag tycker nog det extra nattmordet är bäst, men att neutralisera väktaren är inte fy skam heller.

De två kvarvarande i kategorin tycker jag är sådär:
( ) Caliguliminix har kommit till byn: En romare, ditt val, får alltid grönt ansikte av Troubadix sång. (-8 s)
( ) Aut Caesar, aut nihil: Julius Caesar har en extra röst en gång (skrivs privat till SL). Kan användas för snajp. (-8 s)

Siaren är redan "psykologiskt" nerfad av upplägget, så att göra en ulv till miller tycker jag inte är värt 8 s. Extrarösten är cool och kan vara en avgörande strategi i slutet av spelet, men den väger lätt mot ett extra nattmord eller en värdelös väktare, ändå. I synnerhet som extrarösten är knuten till Caesar.

Så, min analys är att de tre rimliga valen är:
1. Standard (3 ulvar, vanlig siare och vanligt nattmord) - ändå fördel ulvarna på grund av att upplägget i sig nerfar byn.
2. Naiv siare (2 ulvar, vanligt nattmord men naiv siare) - för ulvar som är rädda för siaren (<- hade jag varit ulv hade jag kanske valt detta)
3. Ulvbuff! (2 ulvar, vanligt nattmord och vanlig siare, men med någon av de starka ulvbuffarna som värdelös väktare eller extra nattmord) - lite mer fringeigt måhända.

Över lag en kul meny tycker jag. Det är förstås möjligt att MU valt någon mer tokig meny med typ 4 ulvar eller med bara 1 ulv, men det tror jag inte just nu i varje fall.

Med tanke på att valen som går att göra är tämligen konservativa tror jag det vettigaste är att spela VJVS.

Vimes

Sillkung
Jag kanske övervärderar min egen insats nu, men jag är:
A) Odiskutabelt grön.
B) Odödlig i två rundor.
C) Ganska bra på att dragga upp information och analyser.

Det här borde påverka Caesars val. Hade jag ställts inför samma situation hade jag inte vågat mig på att ha en fungerande väktare, för en fungerande väktare kommer sannolikt leda till att Majestix är väktad i R3 och då har fått figurera ostört i tre rundor. Caesar måste gå long game oavsett uppsättning eftersom hen jobbar i uppförsbacken med att en spelares åsikt aldrig kan betvivlas som ulvspel och hen inte kan göra något åt situationen i två rundor. För att bryta den situationen så snabbt som möjligt kan inte väktaren fungera. Till det krävs också minst ett nattmord. Här kostar de lika mycket och Caesar vill mörda mig R3, ergo nattmord ojämna rundor. Där har vi köpt för 16 poäng så vi kan utesluta 4 ulvar. Har vi 3 ulvar ser vi det efter R2 när inget nattmord skett på jämna rundor, så för tillfället föreslår jag att vi spelar på 1 eller 2 ulvar. Med 1 ulv kommer vi se någon som inte vill hamna på radarn, så någon som spelar försiktigt och konfliktfritt (speciellt gentemot mig). Med 2 ulvar kommer vi sannolikt se två ulvar som distanserar sig från varandra och kommer spela på att kasta den andra under bussen i en paniksituation. De vill också neutralisera siaren för att kunna gå long game.

Summa summarum:
0 extra romare (26)
Vanlig siare + romare sias grönt/paranoid eller naiv siare (bägge varianterna kostar två poäng så det spelar ingen roll vilken som tagits) (24)
Dubbla nattmord (8)
Trasig väktare (0)

1 extra romare (18)
Paranoid/naiv siare (16)
Nattmord ojämna (8)
Trasig väktare (0)

2 extra romare (10)
Fungerande siare (16)
Nattmord ojämna (8)
Trasig väktare (0)

Det tror jag på. Vi kommer inte se en galen siare, så om en siare siat rött kan hen likaväl outa sig (eftersom hen då är paranoid och fyller större funktion som en grön spelare än en siare) så har vi mer att jobba med inom byn.
Vill en metaspela lite kan en ju även lyfta tanken om att Caesar verkade plocka ihop sin meny på en timme söndagskväll vilket tyder på någon som är aktiv på WRNU och snabb i tanken med vad som ska väljas. Alla som skrev i slutet av anmälningstråden blir ju då lite extra misstänkta.
Det här är en ganska bra analys tycker jag. Jag värderar kanske risken att Julius Ulv nerfat siaren som lite lägre, och skulle nog säga att hur rädd man som Mäster Caesar är för en levande och grönad Anthrox i R3 är lite beroende på vem man är som spelare. Vissa i gänget här hade kanske absolut sett det som en pistolpipa riktad mot tinningen, medan andra kanske tycker att det inte är någon biggie.

Alldeles oavsett tycker jag absolut att siaren ska claima så fort han fått ett rött namn. Det finns inga rimliga scenarion där det inte är rätt val, tror jag.

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Försökt läsa och blev inte mycket klokare här... Om jag skulle välja tre på mitt lag om jag var Ceasar så är väl det enda jag kan säga med säkerhet att jag förmodligen inte skulle välja Vimes, mest för att jag noterat ett mönster att Vimes tenderar att nackas tidigt i spel och som ny spelare skulle jag nog vilja ha en ulv i mitt lag som är såväl van vid spelet som en som överlever utan att nackas på grund av att vara den som den är. Ett otroligt grunt resonemang som förmodligen bygger på missuppfattningar och direkta felaktigheter om hur få rundor Vimes brukar överleva i spelet.

Möjligen att jag skulle plocka in Sidd på mitt lag, då Sidd verkar kunna vara överallt och ingenstans samtidigt :)

Vimes

Sillkung
Röst: @Sidd

Om Stradh och Brynolf talar sanning om att fått frågan men tackat nej så har någon fått frågan och tackat ja. Jag vet förstås inte vilka kriterier vår SL haft när han frågat folk om de vill vara Julle, men Sidd hade alla dagar i veckan jajamensan tackat ja till att få vara Mäster Ulv.

Sedan ska noteras att både Brynolf och Stradh kan vara ulvar ändå, men jag tror inte de är Julius Ulv. Hade jag varit Mäster Caesar hade jag värvat Brynolf, så hans fiskar ska absolut hållas ljumna för att eventuellt kunna värmas upp ordentligt senare.

Vimes

Sillkung
Finns så många bra att välja på! Jag hade nog gärna värvat Brynolf i första hand, men sedan blir det svårare och hänger mer på vilken typ av spel jag skulle vilja spela som MU. Sidd är inte ett dumt val för något ulvlag tror jag, och sedan kan det ju vara bra att krydda med någon som kan smyga under radarn som Fjodor eller varför inte nykomlingen Sömniga Isaac? Octa är förstås alltid ett tillskott i alla ulvlag, så kanske hade jag valt honom. Men jag vet inte.

Måste jag välja säger jag:
1. Brynolf
2. Sidd
3. Fjodor

Anthrox

Byns sämsta Majestix.
Alright. Vi börjar här tror jag.

Vi är 11 spelare. 3 ulvar totalt borde vara typ standard. Så...

Standardmeny:
(X) 2 extra romare från Legio X Equestris. (10 s)
Summa: 0 s

Med tanke på att byn är nerfad i uppläggets själva grundvalar kan kanske det här vara cool för Caesar:
(X) Troubadix sång får allas ansikten att bli gröna. (-2 s)
Summa 0 s

Här har Caesar alltså offrat en legionär till förmån för att döda av siaren. Samtidigt visar ju erfarenheten att siarförmågan är hårdnerfad i den här typen av upplägg, så kanske har Caesar valt:
+ en till i kategori C: Vae victo, vae vicits!

I kategori C tycker jag följande förmågor är bra (utöver de två första som ger en vanlig nattmordsförmåga):

Jag tycker nog det extra nattmordet är bäst, men att neutralisera väktaren är inte fy skam heller.

De två kvarvarande i kategorin tycker jag är sådär:

Siaren är redan "psykologiskt" nerfad av upplägget, så att göra en ulv till miller tycker jag inte är värt 8 s. Extrarösten är cool och kan vara en avgörande strategi i slutet av spelet, men den väger lätt mot ett extra nattmord eller en värdelös väktare, ändå. I synnerhet som extrarösten är knuten till Caesar.

Så, min analys är att de tre rimliga valen är:
1. Standard (3 ulvar, vanlig siare och vanligt nattmord) - ändå fördel ulvarna på grund av att upplägget i sig nerfar byn.
2. Naiv siare (2 ulvar, vanligt nattmord men naiv siare) - för ulvar som är rädda för siaren (<- hade jag varit ulv hade jag kanske valt detta)
3. Ulvbuff! (2 ulvar, vanligt nattmord och vanlig siare, men med någon av de starka ulvbuffarna som värdelös väktare eller extra nattmord) - lite mer fringeigt måhända.

Över lag en kul meny tycker jag. Det är förstås möjligt att MU valt någon mer tokig meny med typ 4 ulvar eller med bara 1 ulv, men det tror jag inte just nu i varje fall.

Med tanke på att valen som går att göra är tämligen konservativa tror jag det vettigaste är att spela VJVS.
Exemplariskt, då räknar vi med att Vimes eller Brynolf blir mördade i R1.
1000006187.gif

Octagonal

Swashbuckler
Ser så ut.... så någonstans efter 21 frick Damo napp,,,, Tips till nästa gång (även om det skulle drabbat mig hårt)...dela bara ut rollen, ingen valmöjlighet
Känns nästan lite spelat och övertydligt piano från din sida.

Blev du ulvens kompanjon?