Alright. Vi börjar här tror jag.
A: Cohortes Praetoriae. Välj ett alternativ:
( ) 0 extra romare från Legio X Equestris. (26 s)
( ) 1 extra romare från Legio X Equestris. (18 s)
( ) 2 extra romare från Legio X Equestris. (10 s)
( ) 3 extra romare från Legio X Equestris. (4 s)
B: Troubadix sång. Välj ett alternativ:
( ) Troubadix sång får romarnas ansikten att bli röda och gallernas gröna. (+6 s)
( ) Troubadix sång får romarnas ansikten att bli gröna och gallernas röda. (+4 s)
( ) Troubadix sång får allas ansikten att bli gröna. (-2 s)
( ) Troubadix sång får allas ansikten att bli röda. (-2 s)
C: Vae victo, vae vicits! Välj så många du har råd med:
( ) Delenda Carthago: Ni får nattmörda på ojämna (R1, R3, o.s.v.) rundor. (-8 s)
( ) Et tu, Brute: Ni får nattmörda på jämna (R2, R4, o.s.v.) rundor. (-8 s)
( ) Caliguliminix har kommit till byn: En romare, ditt val, får alltid grönt ansikte av Troubadix sång. (-8 s)
( ) Aut Caesar, aut nihil: Julius Caesar har en extra röst en gång (skrivs privat till SL). Kan användas för snajp. (-8 s)
( ) Semper Batallius har skapat en tvedräkt: Romarna har ett fritt nattmord att användas när som helst - det förbrukas efter användning. (-8 s)
( ) Druiden har fått en bautasten i huvudet: trolldrycken han delar ut skyddar inte mot nattmord. (-8 s)
Vi är 11 spelare. 3 ulvar totalt borde vara typ standard. Så...
Standardmeny:
(X) 2 extra romare från Legio X Equestris. (10 s)
(X) Troubadix sång får romarnas ansikten att bli röda och gallernas gröna. (+6 s)
(X) Delenda Carthago: Ni får nattmörda på ojämna (R1, R3, o.s.v.) rundor. (-8 s)
(X) Et tu, Brute: Ni får nattmörda på jämna (R2, R4, o.s.v.) rundor. (-8 s)
Summa: 0 s
Med tanke på att byn är nerfad i uppläggets själva grundvalar kan kanske det här vara cool för Caesar:
(X) 1 extra romare från Legio X Equestris. (18 s)
(X) Troubadix sång får allas ansikten att bli gröna. (-2 s)
(X) Delenda Carthago: Ni får nattmörda på ojämna (R1, R3, o.s.v.) rundor. (-8 s)
Summa 0 s
Här har Caesar alltså offrat en legionär till förmån för att döda av siaren. Samtidigt visar ju erfarenheten att siarförmågan är hårdnerfad i den här typen av upplägg, så kanske har Caesar valt:
(X) 1 extra romare från Legio X Equestris. (18 s)
(X) Troubadix sång får romarnas ansikten att bli röda och gallernas gröna. (+6 s)
+ en till i kategori C: Vae victo, vae vicits!
I kategori C tycker jag följande förmågor är bra (utöver de två första som ger en vanlig nattmordsförmåga):
( ) Semper Batallius har skapat en tvedräkt: Romarna har ett fritt nattmord att användas när som helst - det förbrukas efter användning. (-8 s)
( ) Druiden har fått en bautasten i huvudet: trolldrycken han delar ut skyddar inte mot nattmord. (-8 s)
Jag tycker nog det extra nattmordet är bäst, men att neutralisera väktaren är inte fy skam heller.
De två kvarvarande i kategorin tycker jag är sådär:
( ) Caliguliminix har kommit till byn: En romare, ditt val, får alltid grönt ansikte av Troubadix sång. (-8 s)
( ) Aut Caesar, aut nihil: Julius Caesar har en extra röst en gång (skrivs privat till SL). Kan användas för snajp. (-8 s)
Siaren är redan "psykologiskt" nerfad av upplägget, så att göra en ulv till miller tycker jag inte är värt 8 s. Extrarösten är cool och kan vara en avgörande strategi i slutet av spelet, men den väger lätt mot ett extra nattmord eller en värdelös väktare, ändå. I synnerhet som extrarösten är knuten till Caesar.
Så, min analys är att de tre rimliga valen är:
1. Standard (3 ulvar, vanlig siare och vanligt nattmord) - ändå fördel ulvarna på grund av att upplägget i sig nerfar byn.
2. Naiv siare (2 ulvar, vanligt nattmord men naiv siare) - för ulvar som är rädda för siaren (<- hade jag varit ulv hade jag kanske valt detta)
3. Ulvbuff! (2 ulvar, vanligt nattmord och vanlig siare, men med någon av de starka ulvbuffarna som värdelös väktare eller extra nattmord) - lite mer fringeigt måhända.
Över lag en kul meny tycker jag. Det är förstås möjligt att MU valt någon mer tokig meny med typ 4 ulvar eller med bara 1 ulv, men det tror jag inte just nu i varje fall.
Med tanke på att valen som går att göra är tämligen konservativa tror jag det vettigaste är att spela VJVS.