Trots allt används IE6+IE7, FireFox eller Safari av 92% av alla användare på internet. 94% har 800x600 eller högre upplösning (80% har 1024x768 eller högre). 88% använder Windows. 96% har Flash Player 6 eller senare (86% har Flash Player 8 eller senare, i Europa och USA har 95% Flash Player 8 eller senare). 94% har Javascript aktiverat.
Vad baserar du de siffrorna på? De stämmer inte med mina erfarenheter.
Framför allt ifrågasätter jag browsersiffran, eftersom många browsers identifierar sig som IE bara för att slippa puckade kommentarer från puckade websiter.
Upplösningen stämmer bara om du räknar traditionella datorer. Ta in handdatorer, mobiltelefoner, set top boxes, spelkonsoller, vissa navigatorer och så vidare så håller den inte alls, och det är en växande marknad. Kylskåp, bilar och andra enheter har snart webbrowsers. Glöm inte heller att användaren oftast inte vill offra hela skärmytan på browserfönstret. Själv använder jag bara ungefär en nio-och-en-halfte-del av totala skärmytan för browsern (900x1000 på en 6400x1200 skärmyta), resten används till annat.
Flash-siffran tror jag inte alls på. Jag tror att det är två personer i min närmaste bekantskapskrets som har installerat eländet, resten kör utan. Siter måste ha alternativ till Flash, annars går jag till någon annan site.
Javascriptsiffran är också suspekt. Många företag och förvaltningar har blockat javascript av säkerhetsskäl. Andra, som jag, har browsern ställd så att den frågar innan det körs, vilket gör siter med mycket js irriterande.
En Flash 8-sajt som utgår från 1024x768 fungerar alltså problemfritt för 80% av alla användare. I Europa och USA är siffran ännu högre. I Sverige är den ännu högre än så.
80% låter kanske mycket, men hur tror du att det skulle gå för en affär som motade bort var femte kund i dörren?
Det finns några etiska och moraliska ställningstaganden här:
* HTML, HTTP och de andra standarderna på weben är skapade för att alla ska kunna vara med. Jag tycker det är en bra målsättning och att medvetet exkludera vissa trots att de följer standarderna är mycket svårt att försvara.
* Genom att göra saker som bara funkar för de stora aktörerna så kortsluter man grundstommen i det kapitalistiska systemet, nämligen att konsumenten ska ha valfrihet, vilket ger en fri konkurrens och därmed bättre produkter.
* Man måste skilja på mitt och ditt. Besökarens dator är hans, och det är dålig stil att köra aktivt innehåll på den utan att det är nödvändigt.
* Aktivt innehåll är en säkerhetsrisk. Visst, du kanske vet att din site är säker, men vet användaren det?
* Aktivt innehåll är en driftsäkerhetsrisk. Jag har tex råkat ut för att ActiveX-komponenter glatt lagt in fel version av en DLL som mina program behövde, vilket gav mycket skumma fel som tog mig tre dagar att lösa.
* Det finns ett sätt som en webbsite är tänkt att fungera på. Genom att kringå detta så tappar man enhetlighet, vilket gör det krångligare för användaren och svårare att hantera maskinellt.
Men ändock, någonstans drar jag gränsen. Och den går inte vid IE5 med 640x480-upplösning.
IE5 är annars en rätt bra gräns att dra, då det var den första versionen av IE som hade någotsånär stöd för CSS, och den fortfarande används en del.