Kul att se en gammal forumit i teve, och särskilt när han är såsom han varit på de forum där jag läst hans inlägg. Jag tycker dessutom att hans åsikt är viktig i frågan; att det är viktigt att domar hålls strikt juridiska och att man inte dömer ut folks sexvanor från ett moralperspektiv.
Vi kan förstås inte uttala oss om målet i sig - det vet vi ingenting om - därför tycker jag det är beklagligt hur den senaste domen behandlats av medierna. I gratistidningarna har man mest pratat om att "ett nej är ett nej", men det är ju inte det som frågan har handlat om.
Jag tycker det är konstigt att det inte talats mer om hur besvärliga sådana här mål är. Sex av dominanskaraktär är ju skitsvåra att utifrån bedöma var gränsen till våldtäkt egentligen går. I seriösa sammanhang har man särskilda kodord, så att man kan säga "nej!" "sluta!" hur många gånger som helst och ända vara med på noterna, medan man kommer överrens om ett särskilt kodord om någon vill avbryta. Men hur avgör man juridiskt när ett sådant kodord har uttalats? Bevis i form av kroppsliga skador är ju exempelvis inte alls talande för att gränsen har överskridits, och om ord står mot ord så är liksom grundpelaren i rättssystemet att domstolen inte skall göra en helt känslomässig bedömning av de inblandades "trovärdighet" (=då blir det ju ett lotteri) utan att man faktiskt skall fria.
Så; jag tänker inte uttala mig om just den här domen - men principiellt sett så känns hela frågan väldigt olustig. Både hur de två domarna kunnat bli så olika fast inget nytt sagts om bevisen i sig, och särskilt beträffande medias insats.