Jag har haft "vad är egentligen värt XXX" diskussionen med många rollspelare, för att inte tala om andra människor. Och jag tycker den stinker.
Analysera istället följande:
1) Är du ute efter ett visst antal sidor att fylla ut rollspelshyllan med? - Då är 400 lite magstarkt.
2) Är du ute efter ett nytt, fräscht tillägg till [valfritt rollspel] som kanske piffar upp stämningen en del? - Då är nog också 400 lite magstarkt. Läs lite böcker istället. Pocket kostar formligen gratis.
3) Är du ute efter ett nytt rollspel som representerar en genre du inte tidigare prövat? - Då är nog 400 ganska vanligt för ett nytt grundspel, och särskilt av den mastiga typ Cthulhu representerar. Köp det, men ta reda på vad spelet går ut på så att du inte blir besviken (besök
www.chaosium.com).
4) Är du ute efter ett skräckrollspel? - Köp. Det finns bara en skräckregent i dagens rollspelsvärld, i mitt tycke, och detta är just Call of Cthulhu. Självklart kan skräckstämning uppnås i egentligen vilket spel som helst, men vad gäller renodlade konceptspel i skräckgenren så finns det knappt några konkurrenter till CoC. Så, om detta är vad du är ute efter, då är det definitivt "värt" 400 riksdaler.