Nekromanti call of chtulu.

entomophobiac

Low Prep High Play
Förutsättningen är väl att man gillar spelstilen.

Ymir föredrar en annan typ av material (massiva mängder med sådant, om jag inte är ute och cyklar). Jag själv föredrar minimalt med material som man själv är fri att fylla ut med egna idéer.

Och det är väl egentligen där Cthulhu kanske brister, om man föredrar Fantasy-greppet där varje liten fogde står beskriven med namn. I Cthulhu förklaras de större sammanhangen och diverse kreatur som förekommer i dessa sammanhang - resten kan man själv specifisera.

Men jag rekommenderar alltid folk att köpa Call of Cthulhu. Det är ett jäkligt bra spel, och kan nog inspirera även om det inte direkt tilltalar.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: call of chtulu. [FB]

"Så du la 200 pix på ett medvetet trasigt spel? Mycket driftigt. "

Alltid trevligt att du har åsikter i frågan. Det hade förstås varit bättre om de varit konstruktiva och inte medvetet provocerande. Om du inte kan haspla ur dig mer än två meningar i den här stilen så borde du kanske inte säga någonting alls?

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Tack för att du skrev vad jag tänkte skriva..

.. :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh:

Så slipper jag bli så långrandig. Btw, jag har spelat vampire och det mesta med White wolf, och måste nog säga att jag tröttnar på det bra mycket fortare än CoC. Dessutom är världen såpass "öppen" i dagens CoC att man glatt kan införliva vampyrer etc..

För övrigt propagerar jag än en gång för ett eget forum med Call of Cthulhu, eftersom tom skräckrollsforumets moderatorer verkar rida på den så populära "dissa CoC-vågen!".

Troberg

Sinister eater
Ska man köpa det?
Eftersom det sågats massivt så tycker jag det är dags att dyka upp i min vanliga roll som förnuftets röst.

Köp det! Det är värt det!

Visst, det har ett enkelt system, men det är så det ska vara i skräck, är systemet för tungt tappar man känslan.

Visst, skräcken är stor och abstrakt och konstig. Än sen, spelarna kommer normalt sett aldrig att se så mycket att de fattar sammanhanget.

Se bara till att du köper originalet och inte d20-varianten (Heck, de kallar fortfarande spelledaren för 'Dungeon master'. Need I say more?).

Största nackdelen är att de flesta monstren är omöjliga att uttala, men det löser man lätt med en vältimad slemmig hostning eller harkling.

Läs några böcker om 20-talet eller se några filmer, sen är det bara att rulla.

Om inte du köper den så gör jag det!

Krille

Super Moderator
Re: Tack för att du skrev vad jag tänkte skriva..

"För övrigt propagerar jag än en gång för ett eget forum med Call of Cthulhu, eftersom tom skräckrollsforumets moderatorer verkar rida på den så populära "dissa CoC-vågen!"."

Du vet hur det är. CoC är inte fint nog, eftersom de känslor som man gestaltar är så basala och enkla. Vanlig skräck är helt enkelt inte lika pretentiöst och konstnärligt som ångest. Dessutom så håller ju CoC på att bli alldagligt och populärt på grund av ett par tre datorspel och till och med ett par schysst lagom stora filmer, å då är det ju inte lika exklusivt längre... :gremwink:

(nä, jag bara retas)

Ithaqua

Utsvulten Wendigo

CoC är inte fint nog, eftersom de känslor som man gestaltar är så basala och enkla. Vanlig skräck är helt enkelt inte lika pretentiöst och konstnärligt som ångest.

*S* Jo, där har vi ett knippe ganska barnsliga och vanligt förekommande skäl till det allmänna dissandet. Jag anstränger mig dock till det yttersta för att införa realism, tom socialrealism (inklusive ångest) i mina scenarion / kampanjer! Det är nästan alltid upp till GM som du vet, men jag ser då verkligen inga som helst problem med införandet av vare sig pretentioner (förutsatt att man har täckning för dem, vilket enligt mina erfarenheter ytterst få White wolf-kampanjer har! Fast jag har väl bara haft "otur"..;D) eller konstnärlighet i ett spel med en generellt så väl genomarbetad bakgrundsinformation.

Och apropå exklusivitet, är det bara jag som hann tröttna på vampire-vågen vilken pågick under hela j**la 90-talet?!?

It's true though, familiarity breeds contempt... Tycker dock att det existerar väldigt mycket fler varianter på CoC än vampire. Vilket ju har tagits upp här med ganska stor tydlighet.. Lägg sedermera till att man som GM dessutom använder egna konspirationer och eller mytologier så..

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Re: hmm

Jäpp.. Föreslog det på ett forum-möte, men det möttes inte direkt av stående ovationer.

Krille

Super Moderator

"Och apropå exklusivitet, är det bara jag som hann tröttna på vampire-vågen vilken pågick under hela j**la 90-talet?!?"

Nä, det är inte bara du. Jag hann tröttna redan 1994 eller så.

Ithaqua

Utsvulten Wendigo

...Ungefär som jag då; -94 kom första Anne Rice filmen dessutom, och redan då hade åtminstone jag förläst mig på det mesta i genren samt spelat vampyr sisådär ett tiotal gånger..*S*

Och visst, det är fortfarande ett ganska coolt spel, men det har börjat få lite väl mycket plats som "skräckrollspel".

Selly

Level 5 Laser Lotus
Gnäll.

"Tycker dock att det existerar väldigt mycket fler varianter på CoC än vampire."

Du tror det; hurpass tung research ligger egentligen bakom det där uttalandet? Det får väl stå för dig, helt enkelt, för jag känner då inte alls igen mig i det.

"Vilket ju har tagits upp här med ganska stor tydlighet.."

...mja, en tråd med ca 50 svar, på ett svenskt rollspelsforum, kommer nog aldrig lyckas ta upp alla möjliga varianter på något av dessa båda spel. Tydligheten du talar om är nog tämligen liten, skulle jag vilja påstå.

"Lägg sedermera till att man som GM dessutom använder egna konspirationer och eller mytologier så.."

Skulle det vara svårare i några andra spel, menar du?

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Och skäll.

" Du tror det. Hurpass tung research ligger egentligen bakom det där uttalandet? Det får väl stå för dig, helt enkelt, för jag känner då inte alls igen mig i det."

Jäpp, jag tror det. Amen. *S* Skämt åsido, jag har spelat båda spelen en hel del, och givetvis rör det sig om preferenser och ingenting annat. Framför allt känns det som om det behövdes en motvikt till alla vampire-fanatiker här! *flin*

"mja, en tråd med ca 50 svar, på ett svenskt rollspelsforum, kommer nog aldrig lyckas ta upp alla möjliga varianter på något av dessa båda spel."

Tänkte då snarast på inlägget som krille gjorde om varianterna på CoC givetvis. Jag skrev då också "ganska", om vi ska vara fisförnämt petnoga. Vilket vi tydligen ska.

" Skulle det vara svårare i några andra spel, menar du?"

Nej. Vilket nog var min poäng. Gm kan styra in det mesta i vilket system / spel som helst...

Krille

Super Moderator
Re: Gnäll.

"Du tror det; hurpass tung research ligger egentligen bakom det där uttalandet? Det får väl stå för dig, helt enkelt, för jag känner då inte alls igen mig i det."

Åkej, räkna produkter i spelbutikerna:

Cthulhu Dark Ages
Cthulhu by Gaslight
Call of Cthulhu (plus d20-versionen, The Call of Cthulhu)
Pulp Cthulhu
Cthulhu Now
Delta Green

...får det till sex officiella varianter.

Vampire: The Dark Ages
Vampire: Victorian Age
Vampire: The Masquerade (plus off-shootsen GURPS Vampire och Masquerade: Minds Eye Theatre).

...tre officiella varianter.

Edit: Glömde GURPS Cthulhupunk

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Re: hmm

nehe varför inte det?
Tja, jag är inte helt säker, men jag misstänker att de anser att CoC är alldeles för "smalt" för ett eget forum. Alldeles för få spelare, etc.. Tror att jag nämnde att jag minsann hade 11 spelare dock. Har snart fyra till (kör två kampanjer) förmodligen, dessutom.

Didn't help much, though. :gremsmirk:

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Addendum

1990:s handbook (utökning av Cthulhu now)

Strange aeons (innehåller scenarion från engelsk Elizabethanskt 1600-tal till futuristiska "blood moon")

"End time" (Go figure. *S* Michael Bossieres framtidsscenario med research för en koloni på mars)

Selly

Level 5 Laser Lotus
Voff.

"Skämt åsido, jag har spelat båda spelen en hel del, och givetvis rör det sig om preferenser och ingenting annat."

Tja, du får tycka bäst om vilket spel du vill - det spelar ingen som helst roll för min del. Det var inte det jag reagerade på.

"Framför allt känns det som om det behövdes en motvikt till alla vampire-fanatiker här!"

Äh, så djävla mycket väger jag inte... (see, I can be funny too! o_O;) Skämt åsido, jag upplever inte att det kryllar av sådana, men såna inlägg har väl fastnat i det mentala filtret eller nåt.

"Tänkte då snarast på inlägget som krille gjorde om varianterna på CoC givetvis."

Skall man vara petnoga så skall man.

"Nej. Vilket nog var min poäng. Gm kan styra in det mesta i vilket system / spel som helst..."

I sammanhanget lät det som om det skulle vara enklare i spel X än i spel Y, vilket var vad jag reagerade på. Men visst, om detta är din ståndpunkt så håller jag med - uppenbarligen.