Nekromanti call of chtulu.

Selly

Level 5 Laser Lotus
Trams.

"tre officiella varianter."

Jag vill verkligen inte svara på såna där fåniga inlägg, men du glömde både Kindred of the East, Blood & Silk och Kindred of the Ebony Kingdom. Jag måste väl räkna Wind from the East också, så att det står lika. Nöjd?

Sen så finns det faktiskt softcovers, vilka brukar ha nåt slags innehåll. Främst syftade jag dock på variationer inom enskilda spelgrupper. Om det sen var oklart, eller om du valde att ignorera det till förmån för namedropping, det har jag ingen aning om.

Selly

Level 5 Laser Lotus
Intresse.

"nehe vad är det som behövs för att klassas som "tillräkligt intresse"?"

Nu kan jag förstås inte tala för redaktionen, men om jag tillåts gissa (och jag vill minnas att detta kommenterats förut, dessutom): skräckforumet svämmar inte direkt över av inlägg som det är, och således finns inget direkt behov av att bryta upp det i mindre delar.

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Mjauuu..

"Tja, du får tycka bäst om vilket spel du vill - det spelar ingen som helst roll för min del. Det var inte det jag reagerade på."

Utan..? *S*

" Skämt åsido, jag upplever inte att det kryllar av sådana, men såna inlägg har väl fastnat i det mentala filtret eller nåt."

Förvisso, med tanke på att de flesta, och de mest elaborerade jag sett här under min tid, nästan undantagsvis på ett mer eller mindre subtilt (oftast föga) har något som påminner om någon slags inofficiellt nedracknings-peppning gentemot Call of Cthulhu. Det är väl inte att förundras över att exempelvis Risings CoC-inlägg sätter sig i huvudet? :gremlaugh:

Orkade inte ens svara på dem, dessutom gjordes de lite innan jag gick med här, men nog har jag sett dem, och en del andra. Till sist krävs det inte mycket innan bägaren rinner över, om man säger så.

Själv väger jag för övrigt endast 74 kg. :zeppelinare:

Krille

Super Moderator
Re: Trams.

"Jag måste väl räkna Wind from the East också, så att det står lika. Nöjd?"

Nä, det kom ju ett par förslag till. Plus att med GURPS Cthulhupunk så leder ändå Cthulhu, även utan Ithaquas tillägg. :gremwink:

"Främst syftade jag dock på variationer inom enskilda spelgrupper. Om det sen var oklart, eller om du valde att ignorera det till förmån för namedropping, det har jag ingen aning om."

Ja, det var oklart.

Men även efter ditt förtydligande, Vampire har funnits i 13 år, och har kunnat ackumulera tretton års variation hos spelgrupper. Cthulhu har funnits i 23 år, och kunnat ackumulera tjugotre års variation hos spelgrupperna.

Jag skulle dessutom kunna säga något om likriktningen hos de Vampire-grupper som jag har haft erfarenhet av ("titta, där sitter gangrel #1, gangrel #2, ventrue #1 och toreador #1"), men det argumentet skulle du väl heller inte köpa. Så jag tar till ett fakta som är svårt att säga emot: gammal är äldst.

Selly

Level 5 Laser Lotus
Djur gör ljud. (a.k.a finurlig rubrik)

"Utan..?"

Antydningen om att spel X skulle vara mer öppet (eller vad man nu vill kalla det) än spel Y. Men jag läste nog in mer i det du skrev än du avsåg, så sak samma.

"Det är väl inte att förundras över att exempelvis Risings CoC-inlägg sätter sig i huvudet?"

Risings inlägg om CoC brukar vara rätt underhållande IMO, men å andra sidan så känner jag mycket lite inför spelet. Jag tror hur som helst att det finns fler inlägg som höjer CoC till skyarna än som rackar ned på det.

"Själv väger jag för övrigt endast 74 kg."

En smula mindre än jag, och mer än så säger jag inte. ¬.¬;

Selly

Level 5 Laser Lotus
Otrams.

"Plus att med GURPS Cthulhupunk så leder ändå Cthulhu"

Utan Ithaquas inlägg så stod det väl 7-7? Jag listade fyra stycken, du listade tre andra åt mig. :gremwink:

"Ja, det var oklart."

I så fall tar jag tillbaka den syrliga insinuationen, även om jag vidhåller att namedropping är båring.

"Men även efter ditt förtydligande, Vampire har funnits i 13 år, och har kunnat ackumulera tretton års variation hos spelgrupper. Cthulhu har funnits i 23 år, och kunnat ackumulera tjugotre års variation hos spelgrupperna."

Touché. Nåväl, det spelar ändå tämligen liten roll när man väl skall spela spelet - det som är väsentligt då är att ens egen spelgrupp lyckats variera sig något.

"Jag skulle dessutom kunna säga något om likriktningen hos de Vampire-grupper som jag har haft erfarenhet av ("titta, där sitter gangrel #1, gangrel #2, ventrue #1 och toreador #1"), men det argumentet skulle du väl heller inte köpa."

Short version: nä, det skulle jag inte. Long version: jag köper att du har haft dålig erfarenhet av Vampire-spelgrupper, inte att det är något objektivt fel på spelet. Jag har nämligen aldrig haft det problemet i någon av de grupper jag haft erfarenhet av.

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
En helt vanlig monstermorrning från Kanada..

..Hur som helst kan man alltid skjuta in det gamla hederliga citatet från allas vårt gamla romarrike:

"De gustibus non est disputandum", dvs ungefär, om smak finns intet att debattera. *flin* Vilket gång på gång kan konstateras. CoC råkar dock vara min favorit, så till sist känner jag behovet av att utjämna litegrann..

Visst, Rising är ganska underhållande, men det är inte utan att jag fått intrycket att det rör sig om en ganska medveten diskussionsprovocering i många av hans inlägg.

" Jag tror hur som helst att det finns fler inlägg som höjer CoC till skyarna än som rackar ned på det."

Fan tro't. Man kanske borde införa statistik? :gremlaugh:

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Att ni bara orkar! *S*

Blir ett spel verkligen intressantare beroende på fler kompendium? I think not..

:gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh:

namedropping är båring.
I tend to agree. Men du bad oss ju faktiskt mer eller mindre att vara petiga! *S*

Selly

Level 5 Laser Lotus
Nöff.

"(...) om smak finns intet att debattera."

Romarna hade bra koll; räcker inte det där så har vi ju både hamburgare och betong som ytterligare bevis.

"Visst, Rising är ganska underhållande, men det är inte utan att jag fått intrycket att det rör sig om en ganska medveten diskussionsprovocering i många av hans inlägg."

Tja, jag brukar ofta hålla med om många av hans CoC-relaterade åsikter, så det är väl svårt för mig att avgöra, antar jag.

"Fan tro't. Man kanske borde införa statistik?"

Jag hoppas verkligen att ingen på det här forumet har fritid nog att göra något sådant. o_O

Selly

Level 5 Laser Lotus
Ork.

"Blir ett spel verkligen intressantare beroende på fler kompendium?"

Beror väl på vad som står i dem. ^_^

"Men du bad oss ju faktiskt mer eller mindre att vara petiga!"

Mja, inte just på den punkten. Sådan info finnes ju att tillgå annorstädes. ¬.¬;

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Oink, oink!

"Romarna hade bra koll; räcker inte det där så har vi ju både hamburgare och betong som ytterligare bevis."

Titta, du ser också på Discovery! Sorry, kunde inte låta bli.. :gremgrin:

Jag hoppas verkligen att ingen på det här forumet har fritid nog att göra något sådant.

Ja, jag har det då verkligen inte, men man kanske kunde fråga någon av killarna med ca 10-15 000 inlägg? *Duckar i preventivt syfte från somliga skribenter*

:gremlaugh:

Selly

Level 5 Laser Lotus
<rolig rubrik här> [OT]

"Titta, du ser också på Discovery!"

Ånej, min stora hemlighet är avslöjad! Skämt åsido, det klår Big Brother (det gör å andra sidan en helt tom, vit vägg också, så det är kanske inget bra mått). Att man sen måste köra allt man ser på den kanalen genom ett mentalt filter av Guds nåde, tja, det är sånt man får ta.

"Ja, jag har det då verkligen inte, men man kanske kunde fråga någon av killarna med ca 10-15 000 inlägg?"

"Killarna"? Oh dear. o_O;

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
<Last word freak-rubrik här!>

Tja, det finns föga andra intressanta kanaler minsann. Skulle i så fall vara "Discovery civilisation". *S* Börjar bli oerhört OT nu minsann, snart förflyttas tråden till rollspelskultur ska du se. Med lite tur sover moderatorerna kanske.

"Killarna"? ..

Jaa..? FINNS det feminina existensformer här? *Asg*

Men för att återgå litegrann till det aktuella ämnet: personligen har jag faktiskt en viss tendens att vilja blanda spelgenrer (tror jag nämnde det längre upp), så att jag uppnår maximal förvirringskoefficient och osäkerhet bland mina spelare. Något som är givande om man vill spelleda "skräckrollspel" tycker jag.. Och än en gång, jag har faktiskt ingenting emot vare sig Vampire, Werewolf etc, tvärtom stjäl jag friskt även från dem och inkorporerar där jag känner för det. Kan dock erkänna att jag gillar simpliciteten med D100-systemet... CoC är enligt mig ganska beroende av både enkelheten och den potentiella sårbarheten som det för med sig. Nej, jag gillar minsann inte D20-varianten heller, bakåtsträvande som jag är! *flin* Men det har jag orerat om tidigare tror jag..

Selly

Level 5 Laser Lotus
Seriös rubrik.

"Jaa..? FINNS det feminina existensformer här? *Asg*"

Jag kommer väl på minst tre sådana på rak arm, men det som åsyftades var väl snarare det att endast en individ har över 10.000 inlägg. ¬.¬;

"Kan dock erkänna att jag gillar simpliciteten med D100-systemet..."

Heh, jag brukar ibland använda lite av samma känsla som mythosen innebär när jag spelleder Vampire. Jag föredrar å andra sidan att ha Lovecrafts små verk som en detalj i bakgrunden, snarare än som fokus. Dessutom föredrar jag ST-systemet framför BRP. Men tja, smaken är ju som den berömda baken...

"Nej, jag gillar minsann inte D20-varianten heller (...)"

Utan att vilja trampa någon på tårna, det gör inte jag heller.

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Complete lack of headerimagination..

Jag kommer väl på minst tre sådana på rak arm, men det som åsyftades var väl snarare det att endast en individ har över 10.000 inlägg.

Shite, det stämmer.. Krille är ensam herre på täppan.

Ja du, och vad system beträffar så är jag nog rädd för att det inte är så enkelt som D100 i mitt fall heller om jag ska vara ärlig; jag använder modifierade crit-tabeller för att uppnå lite bättre verklighetssimulering, hit-locations från 1990's handbook och en del annat. Så länge som det inte inverkar menligt på scenariorna så, samt att man har verkligt god koll på dem.

Min erfarenhet är att de flesta spelledare modifierar sådant friskt, med undantag från ett par DnD 3.5 DM'ar jag har som mer eller mindre slaviskt följer grundböckerna.. *flin*

Vid min första Coc-kampanjs början var nog åtminstone de fem-sex första sessionerna mer som en utflippad variant av Gangbusters; jag gillar långsamma konspirativa utvecklingar, inte den där (med lite risk för felcitering) "Bli uppäten av Nyarlathotep efter fyra timmar"-varianten.

:gremlaugh:

Tror det var ganska länge sedan någon av oss körde sådana infantila kampanjer. Därav en del av det som provocerade mig från början av tråden här.. Ungefär som om vi skulle köra fjortisvarianten av gamla AD&D med tillhörande orchutrotning samt tunneltravande! *S*

Selly

Level 5 Laser Lotus
Dito.

"jag gillar långsamma konspirativa utvecklingar, inte den där (med lite risk för felcitering) "Bli uppäten av Nyarlathotep efter fyra timmar"-varianten."

Den gillar inte jag heller, faktiskt. Dock tycker jag inte det är så kul att bli uppäten av Nyarlathotep efter fyra spelmöten heller. ^_~

"Ungefär som om vi skulle köra fjortisvarianten av gamla AD&D med tillhörande orchutrotning samt tunneltravande! *S*"

Ja du...förhoppningsvis inte; för sådant finns det IMHO mer lämpade alternativ. ¬_¬;

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Re: Dito.

Dock tycker jag inte det är så kul att bli uppäten av Nyarlathotep efter fyra spelmöten heller. ^_~

Ingen större fara på den fronten heller, efter tio sessioner har den mest ockult bevandrade och inriktade spelaren lärt sig en ritual samt namnet Yog-sothoth, och belöningen för det vetandet resulterade bland annat i att han drabbades av böldpest...Ho, ho, ho..

:gremgrin:

Nu har jag dock ett väldigt viktigt möte med Herr Cthulhu i Dreamlands, so alas, i bid you goodnight!

Selly

Level 5 Laser Lotus
Slemmigt. [OT]

"Ingen större fara på den fronten heller, efter tio sessioner har den mest ockult bevandrade och inriktade spelaren lärt sig en ritual samt namnet Yog-sothoth, och belöningen för det vetandet resulterade bland annat i att han drabbades av böldpest...Ho, ho, ho.."

Slemmigt värre. o_O; Nåväl, det klår ju i vart fall att bli uppäten på en gång.

"Nu har jag dock ett väldigt viktigt möte med Herr Cthulhu i Dreamlands, so alas, i bid you goodnight!"

Have fun (well... o_O), and good night.