Nekromanti call of chtulu.

Troberg

Sinister eater
Re: Tack för att du skrev vad jag tänkte skriva..

Dessutom så håller ju CoC på att bli alldagligt och populärt på grund av ett par tre datorspel och till och med ett par schysst lagom stora filmer, å då är det ju inte lika exklusivt längre...
Till skillnad från Vampire som har datorspel, konsollspel, TV-serie och en hel packe ganska så angränsande filmer?

Troberg

Sinister eater
Re: Gnäll.

Edit: Glömde GURPS Cthulhupunk
Även om jag håller med dig så måste jag ändå i ärlighetens namn påpeka att om du ska ha med den så bör du ha med GURPS Vampire också. Rätt ska vara rätt.

Troberg

Sinister eater
Orkar: verb, att spela orch i Games Workshop-spel

Blir ett spel verkligen intressantare beroende på fler kompendium? I think not..
Exakt, snarare tvärtom. Klarar man inte att få något sagt på fem böcker så klarar man inte det på femtio heller, det är oftast bara ett tecken på att man inte vet vad man håller på med. Mängd är inte viktigt eller ens bra. Det som räknas är hur många verkligt bra supplement som finns.

Krille

Super Moderator
Re: Gnäll.

"Även om jag håller med dig så måste jag ändå i ärlighetens namn påpeka att om du ska ha med den så bör du ha med GURPS Vampire också. Rätt ska vara rätt."

Egentligen inte. Det är ju samma setting, fast med vettiga regler.

Krille

Super Moderator
Re: Otrams.

"Utan Ithaquas inlägg så stod det väl 7-7? Jag listade fyra stycken, du listade tre andra åt mig."

Fast vill du ha med Wind from the East så vill jag ha med Beyond the Mountains of Madness å dessutom kommer ju en Cthulhu-utbyggnad för Japan så småningom... och så vidare ad nauseam.

Selly

Level 5 Laser Lotus

"Fast vill du ha med Wind from the East så vill jag ha med Beyond the Mountains of Madness å dessutom kommer ju en Cthulhu-utbyggnad för Japan så småningom... och så vidare ad nauseam."

Beyond the Mountains of Madness är väl ändå en kampanj? Jag kontrar väl med att Dark Ages: Vampire och Vampire: the Dark Ages behandlar olika tidsperioder (de är dessutom rätt olika i övrigt också). So nyah. Sen så slänger vi in Demon Hunter X också, ba'fatt. Nu gör jag det dock enkelt för mig istället, och refererar till denna lista.

Förresten, är det inte du som brukar anklaga WoD för just sitt stora antal splatbooks? ¬.¬;

Krille

Super Moderator

"Nu gör jag det dock enkelt för mig istället, och refererar till denna lista."

Åkej, vacker lista. Vad i den listan är olika settings till grundspelet?

"Förresten, är det inte du som brukar anklaga WoD för just sitt stora antal splatbooks?"

Jupp. Vad har Clanbook: Tjohoppsanfräs med miljöer att göra?

Selly

Level 5 Laser Lotus

"Åkej, vacker lista. Vad i den listan är olika settings till grundspelet? (...) Vad har Clanbook: Tjohoppsanfräs med miljöer att göra?"

Tja, det diskussionen gällde var ju olika varianter, och jag tycker nog att spelstil eller fokus i världen är precis lika väsentligt på den fronten som alternativa miljöer. Exempel: om spelgrupp A spelar cinematisk Hong Kong-action i USA (med obligatorisk Celerity 5, förstås), och spelgrupp B spelar ett gäng ångestfyllda ghouls uppe i Norrland, så anser jag att det är två olika varianter på samma spel. Och den typen av skillnader stöds i en hel bunt böcker.

Dessutom så var det inte enkom officiella böcker det gällde.

Krille

Super Moderator

"Och den typen av skillnader stöds i en hel bunt böcker."

Ska vi vara sådana så stöds den typen av skillnader i en bok i Cthulhu, nämligen grundboken. Det är skillnad på expeditioner i Antarktis och kultröjande i Baltimore, och båda finns där i regelboken utan behov av extraböcker.

Selly

Level 5 Laser Lotus

"Ska vi vara sådana så stöds den typen av skillnader i en bok i Cthulhu, nämligen grundboken. Det är skillnad på expeditioner i Antarktis och kultröjande i Baltimore, och båda finns där i regelboken utan behov av extraböcker."

Dito i Vampire. Jag sade aldrig att man behövde extraböcker för det, jag sade att de fanns.

Krille

Super Moderator

"Dito i Vampire. Jag sade aldrig att man behövde extraböcker för det, jag sade att de fanns."

Säg det till alla de här på forumet som hävdar "men så är ju inte klan X alls, det står ju i Clanbook X".

Selly

Level 5 Laser Lotus

"Säg det till alla de här på forumet som hävdar "men så är ju inte klan X alls, det står ju i Clanbook X"."

Det är inte spelets fel att folk är idioter.

<blockquote><font class="small">Citat Vampire: the Masquerade, Revised Edition, p. 64:</font><hr />
Clans and Characters
(...) It is also important to dispel a popular misconception, or prevent it from taking hold in the first place. With a couple of exceptions, clans are simply groupings of Kindred linked by common blood--no less, and certainly no more. One may speak of a certain mannerism or ideal as "so very Brujah" or "typically Ventrue," but clan members are vampires first and foremost. To assume that "he's a Toreador, so he must love art" or "she's Assamite, so she must be a cold-hearted killer" is as dangerous as making assumptions about people in the real world based on their ethnicity or religion. Nor do most clans have unwavering "party lines" or all-encompassing agendas to which all members must dutifully adhere -- one does not experience the agony of the Embrace and the ravages of the Beast only to spend eternity as a faceless agent/bureaucrat for "the organization." For every "typical" clan member, there are many others who defy conventional wisdom about the clan. Most vampires follow the clan's teachings exactly as far as it suits them, and no farther. Play a vampire, a unique character, not a "clan clone." [/quote]

Krille

Super Moderator

"Det är inte spelets fel att folk är idioter."

Två visdomsord för dagen:

90% av allting är skräp. - Sturgeons lag
Skriv som om läsaren vore en idiot. Risken är stor att han är det. - författaraxiom.

Tror du att klanböckerna och klanerna underlättar undvikandet av sådana missuppfattningar? Nä, orsaken till att missuppfattningen finns är att klanerna finns där. Vill man undvika sådana dumheter, ha inte klaner. Har du med någon form av gruppering så kommer missuppfattningar av den sorten att uppstå. Rollspelsförfattare borde ha lärt sig detta efter trettio år med klaner, klasser, yrken, raser och andra grupperingar i sina rollspel.

Troberg

Sinister eater

Det är inte spelets fel att folk är idioter.
Tyvärr sker det inom vissa spelsystems anhängare en viss intellektuell inavel som gör att ibland är det spelets fel att de är idioter.

Selly

Level 5 Laser Lotus

"Tyvärr sker det inom vissa spelsystems anhängare en viss intellektuell inavel som gör att ibland är det spelets fel att de är idioter."

Det handlar nog snarare om att det är ett stort spel, och bland fansen så är väl idioterna de mest högljudda - det brukar de vara oavsett gruppering.

Troberg

Sinister eater

Det handlar nog snarare om att det är ett stort spel, och bland fansen så är väl idioterna de mest högljudda - det brukar de vara oavsett gruppering.
Nja, det handlar snarare om att vissa spel (och det här är inte riktat i första hand mot Vampire) är så stora att utövarna inte testat något annat.

Selly

Level 5 Laser Lotus

"Tror du att klanböckerna och klanerna underlättar undvikandet av sådana missuppfattningar?"

Jag tror att om folk är så ofattbart korkade att de är inkapabla att läsa en stor fet ruta i början av klankapitlet - i grundboken - så får de skylla sig själva. Spelet säljer - eller sålde - trots allt, så uppenbarligen förlorade WW inget på att skriva som de gjorde. Idioterna skulle förblivit idioter i vilket fall, oavsett hur de spelade, och på det här viset så slipper jag själv att vada igenom sjuttioelva "Play a unique character!!!"-texter.

"Rollspelsförfattare borde ha lärt sig detta efter trettio år med klaner, klasser, yrken, raser och andra grupperingar i sina rollspel."

Människor (inklusive rollspelare) borde ha lärt sig att inte ha förutfattade meningar baserade på folks etniska tillhörighet, religion, yrke, samhällsklass, w-ever, efter X antal tusen år.

Selly

Level 5 Laser Lotus

"Nja, det handlar snarare om att vissa spel (och det här är inte riktat i första hand mot Vampire) är så stora att utövarna inte testat något annat."

Låter inte helt orimligt, men det motsäger väl inte det jag skrev heller? Jag tror inte att endast begränsad erfarenhet gör en spelare till en idiot.

chrull

Stockholm Kartell
va?

Jag tror jag aldrig läst ett sådant inlägg här på forumet. Jag har läst en jävla massa inlägg av Ymir mfl som radar upp vem som är vem och vad som hänt enligt WW men aldrig någon som säger "sådär kan du inte spela för i bok Blaha står det att datten faktiskt är ditten" ...

Så vad du säger här känner jag inte alls igen.

chrull

Troberg

Sinister eater
Re: va?

Så vad du säger här känner jag inte alls igen.
Jag känner igen det, även om det kanske inte i första hand är på svenska forum.

Ska man tro på Mark Twain så borde mitt ord dessutom väga tyngre:

"Clothes make the man. Naked people have little or no influence on society."
  --  Mark Twain

Det märks att det inte fanns någon Naken-Janne på hans tid... (Han kan väl inte vara OT på skräckforumet?)