Nekromanti Call of Cthulhu - fast med andra regler

Fludd

Veteran
Tjoff!

Jag håller helt och hållet med om att BRP är turbolökigt. Jag har stört mig långt mer än en gång på systemet när vi spelat CoC. Det är synd, men det är också lite tveeggat. De gånger vi har kört helt efter grundreglerna har jag varit rätt snäll med folks spelvärden och kört lite mer på känsla och inlevelse. Har man 89% i Anthropology så är man rätt hård inom det området, man ska inte behöva rulla en massa T100 och krångla. De gånger jag uppskattat CoC mest är de gånger vi skridit på reglerna och semifriformat lite (som senast när vi spelade det fantastiska Tatters of the King). Grundegenskaper och skills blir mer bara riktlinjer för vad ens karaktär kan och inte kan. Att helt spela CoC som det är tänkt i regelboken ser jag nästan som en omöjlighet.
Å andra sidan så kan det rätt som det är kännas lite småfräsigt att spela helt kliniskt efter reglerna bara för att de ÄR så träiga, torra och omöjliga. Det blir lite kultkalkonvarning över det och spelet blir lite mer av ett strategi/sällskapsspel än ett rollspel. Lite som en avancerad version av who-dunnit. Man jönsar runt med sina epa-värden och försöker taktiskt att undvika galenskap och slemmiga tentakler medan man letar efter den kosmiskt onda orsaken till att Greve Willhart Masterson Winthorpe della Morticius funnits död. Skoj i kortare scenarier men aldrig aldrig aldrig i längden.

En lösning som jag funnit är att helt och hållet använda systemet till Unknown Armies. Mycket bra skrivet spel med suveräna galenskapsregler. Enkelt, snabbt och rätt basic utan att bli Basic Roleplay. Överhuvudtaget så borde man som rollspelsintresserad köpa allt som finns till UA då det tillhör bland det bästa som gjorts inom hobbyn.

Flurtis

Hero
CoC vänder sig mer till rollgestaltare än powergejmare.
Så rollgestaltare ser nödvändigtviss sina karakärer mer "utbytbara"???

Varför skulle en "powergejmare" uppskatta en "powergajmig" karaktär mer än en rollgestaltare skulle värdera en riktig intressant "gestaltningskaraktär".

//Flurtis, som hoppas att Rising förstår hur han menar.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Project Nemesis på nätet. Leta själv...
Jag ska göra så. Däremot är risken liten att jag helt överger idén att använda Omega - det blir första speltestet för version 3.0, och jag har suttit i startgroparna ett bra tag nu... =)

Dessutom kommer jag inte överens med PN's hemsida. Håller på och försöker hitta saker bland deras Delta Grön-prylar, men än har jag inte hittat nåt...

//Krank, som blir tokig på folk som inbillar sig att blogg-formatet är idealiskt för en CMS

Flurtis

Hero
Jag håller helt och hållet med om att BRP är turbolökigt. Jag har stört mig långt mer än en gång på systemet när vi spelat CoC. Det är synd, men det är också lite tveeggat. De gånger vi har kört helt efter grundreglerna har jag varit rätt snäll med folks spelvärden och kört lite mer på känsla och inlevelse. Har man 89% i Anthropology så är man rätt hård inom det området, man ska inte behöva rulla en massa T100 och krångla. De gånger jag uppskattat CoC mest är de gånger vi skridit på reglerna och semifriformat lite (som senast när vi spelade det fantastiska Tatters of the King). Grundegenskaper och skills blir mer bara riktlinjer för vad ens karaktär kan och inte kan. Att helt spela CoC som det är tänkt i regelboken ser jag nästan som en omöjlighet.
Hur löste ni det med sanity points??

//Flurtis, trött

krank

En lösning som jag funnit är att helt och hållet använda systemet till Unknown Armies. Mycket bra skrivet spel med suveräna galenskapsregler. Enkelt, snabbt och rätt basic utan att bli Basic Roleplay. Överhuvudtaget så borde man som rollspelsintresserad köpa allt som finns till UA då det tillhör bland det bästa som gjorts inom hobbyn.
Hade jag haft eller haft råd, kanske. Men som sagt är jag också sjukt sugen på att testa Omega efter några månaders utvecklingsarbete, och den nya versionen ska vara tillräckligt flexibel för att funka... Eller ja, borde vara det iaf.

Fludd

Veteran
Vi körde med Sanity points mer eller mindre som det är tänkt, dvs om man möter Gelémonstret Leif så slår man sin SAN och drar sen av poäng om man misslyckas. Sen gick vi inte in så hårt rent regeltekniskt när det kom till permanent insanity eller tiden det tar för en karaktär att bli menalt frisk igen efter vistelse på asylum el dyl. Huvudsaken är att det känns rätt för karaktären och framförallt storyn. Rollspel ska vara kul känns det som och för mig går det inte ihop med BRP då det bara känns muppigt. CoC är ju som tidigare sagt ett rätt story-drivet spel och därför känns det extra viktigt att handlingen flyter på utan jönsiga avbrott bara för att regelverket är lika inspirerande som det där ludna vingummit man hittar längst in under soffan när man dammsuger.

Fludd

Veteran
Jo det där med pengar pajar ju lätt ens hobby, i synnerhet om man lider av rollspelskonsumtionsberoende. Unknown Armies är dock fortfarande ett supertips till alla som är intresserade av välskrivna rollspel med no-nonsense-attityd.

Omega har jag ingen direkt koll på mer än det jag skummat på nätet, men det funkar säkert finfint. Det lär ju vara bättre än BRP i alla fall. På den positiva sidan så är ju CoC ett rätt tacksamt spel att spela med andra system (kanske till och med det mest lättkonverterade spelet av alla?). Konvertering är i stort sett helt onödig då man ändå bara spelar vanliga killar och tjejer som öser runt och utreder mordgåtor och mysterier. Det enda man kan behöva klura på är ju det där med sanity, om man nu vill ha med det elementet överhuvudtaget. Annars är det bara att rycka ett system i högen och rocka loss. Eon, WoD, GURPS, RoleMaster, Ninjas & Superspies, Mutant, Noir, Top Secret... Alla borde de funka som spelmotor till CoC (om man nu gillar dessa system dvs). WHFRP och Cyborg Commando tror jag dock kan bli lite svårare att använda sig av.

krank

Omega har jag ingen direkt koll på mer än det jag skummat på nätet
Inte så förvånande eftersom åtminstone mitt Omega knappt ens finns på nätet ännu =)

Konvertering är i stort sett helt onödig
Mja, jag tycker nog inte det. Genom urval av färdigheter samt specialregler skapas en specifik stämning. I CoC's fall ligger visst fokus på läsande av dammiga volymer med obegriplig text, underliga ritualer där man offrar sin mänsklighet steg för steg i utbyte mot att driva tillbaks mörkret ännu en dag, ännu en minut... Samt på rollpersoner som långsamt men säkert rör sig mot det mänskliga sinnets allra mörkaste regioner som reaktion på det oändligt obegripliga de möter. Detta vill jag nog ha med mig, även om utförandet i originalreglerna är under all kritik.

Som exempel tycker jag inte att t.ex d20 funkar, pga att färdigheterna där är ganska stridsbaserade, så att säga. Det funkar inte i CoC.

Fludd

Veteran
Bara för att tjata lite mer om Unknown Armies så kan jag upplysa lite om det spelets förträffliga galenskapsregler. I UA har man delat in insanity i fem olika skalor. En skala för våld, en för det övernaturliga, en för isolering osv. Varje skala har en plus- och en minussida. Råkar man ut för nåt läskigt, exempelvis bevittnandet av en rå våldtäckt, så slår man ett slag (baserat på ens värde som beskriver hur mentalt stark man är); misslyckas man så blir man rädd, chockad, upprörd och hamnar på våldsskalans minussida. Lyckas man så blir man rätt oberörd men något avtrubbad och hamnar på skalans plussida. Bevittnar man sedan en våldtäckt igen och ligger på plus behöver man inte slå utan kan glatt knata vidare. Det krävs då något värre än en våldtäkt för att man ska behöva slå igen och lyckas man då också så hamnar man ytterligare ett steg på plussidan och blir ännu mer avtrubbad. Problemet med att hamna på plus är att personer runt omkring börjar betrakta en som störd och lite känslokall, man får svårt med empati och blir mer och mer innesluten. Med andra ord så blir man sinnessjuk oavsett om man lyckas eller misslyckas med sina SAN-slag, men på olika sätt. På minussidan ligger den totala skräcken med panik och ångest och på plussidan ligger den galna avtrubbningen med allt vad det medför.
Uj uj... rörig förklaring men du uppfattar förhoppningsvis essensen i UA's galenskapsregler.

Rising

Vila i frid
om jag då inte har något intresse i min rollperson
Rollgestaltare intresserar sig för sin rollpersons karaktärsegenskaper, inte deras överleva-konflikter-förmåga.

Om jag överhuvudtaget ska kunna gestalta och kännaa inlevelse i min rollperson, så behöver jag investera mig i den emotionellt. Då kan jag inte se den som "cannon fodder" redan från början.
Tror du på reinkarnation?

Själv ser jag mig själv som förgänglig. Jag har dock kunnat investera i en hel del känslor i mig själv trots detta.

det viktiga är inte hur mycket jag lever ut, utan att jag som spelare får möjlighet att leva mig in
Och dina metakunskaper om ett rollspels dödlighet förhindrar dig att leva dig in i din rollperson? Okej, i min erfarenhet så spelar inte avancerade rollgestaltare sina roller så. De tänker liksom inte att de spelar ett "spel" och låter sina kunskaper om spelet påverka deras handlingar.

Rollpersonen vet ju inte om att han deltar i ett dödligt rollspel.

Och om man inte har något investerat i sin rollperson - hur ska man då kunna känna, genom rollpersonen, den där onämnbara skräcken?
Du skall absolut spela på det sätt som du vill och som ger dig inlevelse. Om du lägger fokus på sånt som problemlösningsspelare gillar (att man har en sportslig chans, att man har viss immunitet, att man investerar känslor i sin rollperson via klarade konflikter, att man har ett visst metaspelsperspektiv, osv) så skall du absolut skräddarsy systemet så att det motsvarar dina önskemål.

Vad jag gör är bara att berätta varför de som lägger fokus på rollgestaltning ser en poäng i att systemet ser ut som det gör.

Rising

Vila i frid
Så rollgestaltare ser nödvändigtviss sina karakärer mer "utbytbara"???
Nej. Men en problemlösningsspelare kan störas av att hon har metaspelskunskap som säger henne att hennes karaktär är utbytbar, medan det metaspelsperspektivet är främmande för en rollgestaltare.

Följaktligen varken störs eller gläds rollgestaltaren av att rollpersonen är utbytbar i systemet, för det vet ju inte rollpersonen om.

krank

Rollpersonen vet ju inte om att han deltar i ett dödligt rollspel.
Nej, just det; och därför vill även jag som spelare tänka så lite som möjligt på det.

Om du lägger fokus på sånt som problemlösningsspelare gillar (att man har en sportslig chans, att man har viss immunitet, att man investerar känslor i sin rollperson via klarade konflikter, att man har ett visst metaspelsperspektiv, osv) så skall du absolut skräddarsy systemet så att det motsvarar dina önskemål.
Har jag verkligen varit så otydlig? Nej, jag förväntar mig ingen immunitet. nej, jag väntar min ingen sportslig chans. men dessa är inga faktorer jag vill sitta och tänka på om jag ska leva mig in i karaktären. Du verkar sätta likhetstecken mellan "fokus på immersion" och "problemlösningsspelande", och det är verkligen inget jag gör. Vad är det frågan om, passar immersionism helt enkelt inte in i ditt system eller schema, eller?

Det som du verkar tala om är mer berättelsemässigt. Att man ser sin karaktär som en roll som ska agera i ett drama, ett det viktiga är berättelsen. Det kan jag hålla med om att systemet bejakar i och med att man slumpar fram karaktären (vilket ökar känslan av att det egentligen inte är en person man ska bry sig om) etc. Däremot för inlevelse, i betydelsen "försöka tänka som och fungera som sin rollperson", eventuellt relaterat till method acting och liknande, att leva sin rollperson, är det jag talar om. Och det motarbetas av reglerna, och definitivt av synen på karaktärer som cannon fodder.

Inlevelse är inte samma sak som utlevelse.

Med andra ord; att rollpersonen kan dö eller bli vansinnig, det är jag beredd på. Men om jag ska gå in och leva mig in i min karaktär vill jag inte redan från början att systemet ska berätta för mig att "den här karaktären spelar ingen roll, den är bara en bifigur som snart ska dö".

Fludd

Veteran
Håller förvisso med dig i att ett regelverk sätter stor prägel på spelvärlden och spelsättet i ett rollspel men just CoC känns (för mig i alla fall) som ett spel där man får så mycket gratis att det inte behövs täckas av regler. Det utspelar sig i vår värld, man spelar hyffsat "vanliga" personer och majoriteten av spelandet och agerandet rör sig i rätt alldagliga miljöer (bibliotek, polisstationer, muséer etc) med rätt alldagliga personer. Skräcken och det mystiska är något som mer ligger i bakgrunden och ruvar. Den biten tycker jag att man bäst förmedlar genom hederligt spelledande än genom regler. Visst är det charmigt med lite småcoola regler för ritualer och gamla böcker men det känns inte som att det är så galet avgörande att de finns.
Kanske kan min inställning mycket bero på att alla i min spelgrupp är Cthulhu-nördar och stora Lovecraft-fans och därför vare sig behöver någon vidare presentation av spelmythosen eller den förväntade spelkänslan.

Nä, D20 känns rätt fel för CoC även om det redan finns ett D20 Cthulhu. Jag äger det inte men det blir nog att jag handlar det om jag dyker på det. Levlar, XP, monsterslakt och Phat Lewt känns galet fel i Lovecraft-världen men troligtvis är det väl inte det som D20-versionen lägger fokus på. Den ska enligt uppgift dock vara mycket pulpigare än orginalet och om dom har fixat det på det viset så skulle jag inte ha nåt emot att ösa loss som en sinnessjuk Indiana Jones i vild jakt på den Fördömda Boken jagad av Nyarlathothep-influerade nazister med Prangas. Inte klassisk Cthulhu men säkert asskoj ändå. Men hela biten med D20 och dess brister är ju å andra sidan ett kapitel för sig...

krank

Den biten tycker jag att man bäst förmedlar genom hederligt spelledande än genom regler. Visst är det charmigt med lite småcoola regler för ritualer och gamla böcker men det känns inte som att det är så galet avgörande att de finns.
Mja, jag tycker att sådant kan hjälpa. Jag inbillar mig dessutom att det även för inbitna Lovecraftfans kan kännas som en trevlig detalj att det faktiskt ingår i de s.k "naturlagar" spelets regler innebär t.ex att man blir mer och mer vansinnig och att böckerna faktiskt får en att glida längre ner mot vansinnet.

Däremot ska jag säga att jag själv inte läst alla Lovecrafthistorier, och mina tilltänkta spelare har inte läst ett skvatt. Vi är mao allihop ganska nya på området =)

Rising

Vila i frid
Du verkar sätta likhetstecken mellan "fokus på immersion" och "problemlösningsspelande", och det är verkligen inget jag gör. Vad är det frågan om, passar immersionism helt enkelt inte in i ditt system eller schema, eller?
Nejdå, det passar in utmärkt. Det är bara det att de flesta jag känner som sätter fokus på immersionen helt enkelt gör det. De tänker på sina karaktärers personlighetsdrag.

Jag tror att jag ställer högre krav på ordet immersionism. För mig är det att vara och känna såsom sin rollperson. Inte att enbart göra det om rollpersonen är försedd med metaspelsstödhjul och har någon sorts immunitet.

Och det motarbetas av reglerna, och definitivt av synen på karaktärer som cannon fodder.
I min erfarenhet så ser immersionister på rollpersoner såsom "människor". Klarar man inte det så är man i min mening något annat. Inte något "sämre", bara något annat. Jag är inte så förtjust i att använda termerna så lättvindigt som du gör.

krank

Inte att enbart göra det om rollpersonen är försedd med metaspelsstödhjul och har någon sorts immunitet.
ANstränger du dig, eller är det jag som fortfarande är otydlig?

* Jag vill INTE ha immunitet. Alls. Jag förväntar mig ingen immunitet.
* Jag vill däremot inte att min karaktär redan från början ska presenteras som en menlös cannonfodderfigur.

Jag vill med andra ord att min rollperson ska skapas och presenteras som en människa, redan från början.

Klarar man inte det så är man i min mening något annat. Inte något "sämre", bara något annat.
Jag säger inte att jag inte klarar det, bara att reglerna inte uppmuntrar det minsta till det. Reglerna uppmuntrar en syn på karaktärerna som "oviktiga", som "cannon fodder".

Rising

Vila i frid
* Jag vill däremot inte att min karaktär redan från början ska presenteras som en menlös cannonfodderfigur.
Presenteras..? Aha, du menar siffrorna på rollformuläret.

Jag presenterar hellre mina rollpersoner genom deras åskådningar, deras personlighet, deras värderingar, deras bakgrund och relationer, osv. Det tycker jag känns mer immersionistiskt. Reglerna skall bara vara ett intuitivt och flexibelt verktyg, och det klarar BRP fint.

Jag tror du har rätt i att CoC är mer passande för sådana som jag som fokuserar på mänskliga egenskaper än vad det kan göra för dem som lägger större vikt vid siffervärden och sånt.

Jag säger inte att jag inte klarar det, bara att reglerna inte uppmuntrar det minsta till det
Men måste alla spel verkligen hjälpa nybörjare? Jag ser en stor finess i att CoC inte går och håller spelarna i handen för att dalta med dem. Att gestalta Lovecrafts kosmiska vansinne är svårt, precis såsom det är svårt att spela ett spel med så rå och osentimental syn på våld. Men det är samtidigt belönande.

Visst, det är kanske inget spel för nybörjare, och kanske skulle spelet varit en bättre inkörsport för sådana som har problem med inlevelsen om det fanns fler sorters hjälpmekanismer i reglerna. Men jag gillar att spelet kräver mer av mig, och att det litar på att jag helt och hållet kan låta bli att se på min rollperson som en spelpjäs och istället leva mig in i den som ett människoporträtt.

Visst, ibland klarar jag det inte, men jag vet inte om jag håller med om att spel ska sänkas till spelarnas lägstanivå. Jag vill gärna bli utmanad.

krank

Alltså... Är det så att du lagt halmdockeskapande till dina hobbies? För ärligt talat, jag känner inte igen ett dugg av det du tycks argumentera mot här.

Presenteras..? Aha, du menar siffrorna på rollformuläret.
Det var det vi diskuterade, ja. Hur systemet presenterar karaktärer. Jag citerar Marcos inlägg:

Anledningen till att CoC's RP-skapande är så snabbt och "ytligt" är för att investigators är "expendables" - RPerna är inte viktiga i klassiskt CoC-spel.
Och det är det jag inte gillar.

Reglerna skall bara vara ett intuitivt och flexibelt verktyg, och det klarar BRP fint.
Det tycker jag inte gäller när:
* rollpersoners grundegenskaper slumpas fram
* färdighetsvärden etc ska röra sig på en 100-gradig skala.
* Antalet färdigheter är högt.

Men detta är inte en debatt om BRP's eventuella styrkor eller svagheter - att det går att göra BRP ganska OK visas ju genom t.ex DoD '91 och nymodigheter som UA. Inte för att jag gillar de regelsystemen heller, men de visar att BRP kan göras bra. Det är CoC's implementation jag finner jobbig.

Men måste alla spel verkligen hjälpa nybörjare?
Det borde du veta vid det här laget att jag inte tycker. Däremot ser jag en poäng i att använda regelsystem som åtminstone i viss mån uppmuntrar snarare än motarbetar den spelstil man vill ha. I det här fallet immersionistiskt rollspelande.

Jag vill gärna bli utmanad, men då ska utmaningen ligga i att på ett trovärdigt sätt spela någon vars världsuppfattning skiljer sig från min på oväntade eller svåra sätt, inte att jag måste kämpa mot systemet för att komma in i rollen.

Jag eftersträvar inte nödvändigtvis hjälpmekanismer - men jag ser gärna att system inte aktivt motarbetar mig - vilket jag upplever det som att CoC's BRP-variant gör, i och med sin enligt mig överdrivna sifferexercis, stora tal att räkna matte på, slump under karaktärsskapandet, etc.

Men överlag börjar jag tröttna på att försöka nå fram; din halmdocka verkar betydligt mer underhållande än mig att debattera mot. Att du dessutom inte verkar ha koll på vad inlägget du från början svarade på handlade om, och med andra ord vad debatten faktiskt handlar om, gör det inte lättare. Så återgå gärna till halmdockan du, låt inte mig störa...

Rising

Vila i frid
Hur systemet presenterar karaktärer. Jag citerar Marcos inlägg:
Du har nog missförstått citatet om du tror att CoC skulle vara någon sorts strategispel där spelarna inte föreslås leva sig in i sina rollpersoner.

Bara för att systemet har en rå och obarmhärtig inställning till rollpersoner så betyder det ju inte att vi spelare automatiskt skulle sluta bry sig om dem.

CoC litar helt enkelt på att vi kan brodera ut människoporträtten bakom rollformulären själva, istället för att dadda med oss för att hjälpa oss med det.

---

* rollpersoners grundegenskaper slumpas fram
Delvis slumpgenererade rollpersoner är - och har alltid varit - en het potatis. Vissa gillar utmaningen i det; att de får tolka rollpersonens förmågor, och att slumpen kan ge dem karaktärer de inte förväntat sig eller skulle ha tänkt på själva. Andra har en mer beställningsinriktad inställning, och vill inte ha några andra utmaningar än de som de är redo att ge sig själva.

Jag gillar båda delarna. Lyckligtvis är CoC bara BRP, så du kan ju använda vilken form av BRP-genereringsmetod du vill. Flexibelt så det förslår.

Men detta är inte en debatt om BRP's eventuella styrkor eller svagheter - att det går att göra BRP ganska OK visas ju genom t.ex DoD '91 och nymodigheter som UA. Inte för att jag gillar de regelsystemen heller, men de visar att BRP kan göras bra. Det är CoC's implementation jag finner jobbig.
Det ska vi väl vara glada över? Så gammalt som CoC är så vore det ju rätt nedslående om det inte kommit bättre implementationer med tiden. Fördelen med BRP är att det går busenkelt att modda det genom att plocka vilka olika delar man än vill ha, så jag tar enkelt de delar jag gillar bäst och sammanfogar dem till ett system jag trivs med. Det är flexibilitet, i mina ögon.

Jag vill gärna bli utmanad, men då ska utmaningen ligga i att på ett trovärdigt sätt spela någon vars världsuppfattning skiljer sig från min på oväntade eller svåra sätt, inte att jag måste kämpa mot systemet för att komma in i rollen.
Nja... Nej, jag ser dig inte som en immersionist. De spelare som känner sig motarbetade av något så simpelt som slump i rollpersonsgenereringen är helt enkelt bara "ganska oerfarna rollgestaltare" i mina ögon.

Men det är svårt för mig att diskutera med dig om du är livrädd för att se dig själv som en sådan, och om du hela tiden skall slå dig för bröstet som immersionist när du i min mening inte tycks kvalificera som det.

Jag tycker nämligen att du bara tar upp extrema nybörjargrejer. Känner man sig "motarbetad" av att systemet använder en hundragradig skala, liksom... Äh, okej, vi droppar väl det, då.