Flurtis
Hero
Re: Call of Cthulhu - *mindre MoN spoiler*
//Flurtis
Men blir inte detta ett problem i t:ex MoN där sanity slagen i princip regnar från himlen? Om man blir mentalt galen i vilket fall som helst liksom....Bara för att tjata lite mer om Unknown Armies så kan jag upplysa lite om det spelets förträffliga galenskapsregler. I UA har man delat in insanity i fem olika skalor. En skala för våld, en för det övernaturliga, en för isolering osv. Varje skala har en plus- och en minussida. Råkar man ut för nåt läskigt, exempelvis bevittnandet av en rå våldtäckt, så slår man ett slag (baserat på ens värde som beskriver hur mentalt stark man är); misslyckas man så blir man rädd, chockad, upprörd och hamnar på våldsskalans minussida. Lyckas man så blir man rätt oberörd men något avtrubbad och hamnar på skalans plussida. Bevittnar man sedan en våldtäckt igen och ligger på plus behöver man inte slå utan kan glatt knata vidare. Det krävs då något värre än en våldtäkt för att man ska behöva slå igen och lyckas man då också så hamnar man ytterligare ett steg på plussidan och blir ännu mer avtrubbad. Problemet med att hamna på plus är att personer runt omkring börjar betrakta en som störd och lite känslokall, man får svårt med empati och blir mer och mer innesluten. Med andra ord så blir man sinnessjuk oavsett om man lyckas eller misslyckas med sina SAN-slag, men på olika sätt. På minussidan ligger den totala skräcken med panik och ångest och på plussidan ligger den galna avtrubbningen med allt vad det medför.
Uj uj... rörig förklaring men du uppfattar förhoppningsvis essensen i UA's galenskapsregler.
//Flurtis