Nekromanti CALL OF CTHULHU

Krille

Super Moderator
Re: Spelteori

"Vad jag inte förstår är varför alla rollspelare ska stå och klappa händerna till d20-systemet. Jag tror rollspelshobbyn behöver NYA rollspel med NYA idéer, inte gamla klassiker med nya oväsentliga regelskillnader."

Därför att de resurser som de gamla klassikerna skapar genom att bli tillgängliga för d20-spelarna gör att de som skapar rollspel får resurser nog att skapa nya rollspel med nya idéer. Eller i alla fall få mat på bordet tills de nya rollspelen uppenbarar sig i deras sinnen. Kort sagt, du får mer, bättre och nyare rollspel, tack vare att slappa d20-spelare får tillgång till det gamla materialet. Om inte det är värt en applåd, vad är?

Synergi, min vän, synergi. Sådant uppkommer inte genom att alla sitter på sina respektive gödselstackar med hagelbrakare och försvarar den mot alla intrång och jobbar på med sin egen grep.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Om du...

...skulle framföra dina synpunkter på ett sätt som inte får andra spelare att tro att du kallar dem "fantasilösa" och "slappa" och vad det nu är du lägger in i dina värderingar, så tror jag att du skulle få lättare att få folk att respektera dina åsikter. Men om du envisas med att försöka klämma dit folk och förolämpa dem, och allmänt förfäkta nån slags "jag ser ner på er"-attityd, så förstår jag att folk blir sura. /M

Rising

Vila i frid
Re: Latmask

"Vaddå "kreativ"? Det enda Sandy Petersen gjorde var att planka konceptet med att spela en roll från Gygax och Arneson, spelmekanismen av Steve Perrin, och miljön från en skvatt galen amerikansk skräckförfattare vid namn Howard Phillips Lovecraft - som i sin tur lånade hejdlöst från både sumerisk och babylonisk mytologi, andra skräckförfattare och astronomiska upptäckter av Ernst Hubble."

Slå upp ordet "eklektisk". Det är en sorts kreativitet där man lånar influenser från olika håll och sätter ihop dem till något alldeles eget. Det låter simpelt nu i efterhand, men passa på att slå upp "columbi ägg" medans du håller på så lär du dig att det oftast är det enkla som kräver sann genialitet. "Kreativitet" som begrepp betyder inte att man ska revolutionera världen och ställa till med ett paradigmskifte, det betyder helt enkelt att man ska hitta på något nytt. Den vilda idén att göra ett rollspel av H.P Lovecrafts tokiga böcker var ett sannt genidrag och ett lysande exempel på hur man agerar kreativt.

Att ta ett färdigt rollspel och från det skapa ett annat sorts rollspel där man blott ändrar småsaker som tärningssystem och liknande, det hamnar dock långt från begreppet "kreativt" om man inte tolkar det alltför lössläppt.

Vi har haft diskussionen förr om vad som är nyskapande eller inte, återigen påminner jag dig om att du övertolkar begreppet något ofantligt. Vi har andra ord och talesätt som beskriver skeenden när man ändrar något från den absoluta roten och driver det i en alltigenom ny och aldrig tidigare beträdd mark.

Det är också bra, men jag är faktiskt inte så kräsen. Bara jag får ett prov på vanligt nytänkande som kittlar min fantasi så är jag mer än nöjd. Tyvärr blir det allt mindre sådant nuförtiden.

/Rising

Rising

Vila i frid

"de resurser som de gamla klassikerna skapar genom att bli tillgängliga för d20-spelarna gör att de som skapar rollspel får resurser nog att skapa nya rollspel med nya idéer. Eller i alla fall få mat på bordet tills de nya rollspelen uppenbarar sig i deras sinnen. Kort sagt, du får mer, bättre och nyare rollspel, tack vare att slappa d20-spelare får tillgång till det gamla materialet. Om inte det är värt en applåd, vad är?"

Du har rätt; HURRAAAA! *stående ovation, busvisslingar*

Nä, förresten... Vänta nu... Var det inte precis det man sa om reklamradio? "Lyssnarna bestämmer", "mer, bättre och nyare kanaler" och "kommer öka bredden och nytänkandet"... Jösses, vi fick tjugo kanaler som alla spelar blandade hits från 80- och 90-talet, typ.

Värdelös jämförelse? Hoppas det. Chaosium får kanske en massa stålar. Det vet vi inte, förhoppningsvis går d20-satsningen bra. Sedan skall det komma bra äventyr också. Eftersom man har många nykomlingar och spelet är nytt på marknaden tar man inga chanser och konstruerar ett enkelt nybörjaräventyr utan några större risktaganden. Man vet inte hur de nya spelarna kommer anpassa sig till Cthullu-världen, så man tar det säkra före det osäkra och släpper en actionbetonad alienkampanj som alla säkert kommer tycka om. Volymen är stor och på så vis kommer kostnaderna hållas nere. Antingen blir det en flopp och då kommer vi få se ännu mer dungeoncrawler-aktiga äventyr i framtiden, eller så blir det succé och då försöker man inruta sig ett revir med enkla actionbetonade äventyr som man tror att både DnD-spelarna och Cthullu-killarna kommer gilla.

Det är mitt skräckscenario. Jag vill inte säga att det är dåligt med actionbetonade spel, det är säkert skithäftigt för de som vill spela Cthullu så, för min spelgrupp vore det en katastrof. Jag är förvisso en av naturen väldigt pessimistisk typ, så jag har säkert fel. Jag skulle verkligen gilla nya, välskrivna och intressanta äventyr. Däremot kan jag inte för mitt liv få ihop ekvationen "målgruppen är DnD-ungdomar + vi måste nå ut till massorna med våra moduler = Modulerna kommer bli högkvalitativa".

Ur min personliga synvinkel kan jag inte se att d20 CoC kommer bli någon glad överraskning.

/Rising

Rising

Vila i frid
Re: Svammel DeLuxe

"Och hur har du tänkt dig kunna mäta hur många saker man kan vara intresserad av samtidigt? Ett av problemen med ditt resonemang är att det inte går att skapa ett enhetligt system som täcker in alla de olika människotyper som finns. Dessutom är det frågan om det hela inte är för abstrakt för att kunna mätas."

Jag tycker "låt spelaren, i samband med spelledaren kunna omfördela färdighetspoäng efter att rollpersonen genomgått hårda studier, träning eller speciella erfarenheter" är en bra grundregel. Man skulle behöva lite riktlinjer på hur många BP man skall kunna flytta per veckas träning och så, men i stort tycker jag spelaren och spelledarens omdöme fungerar fint.

"Jag skulle verkligen akta mig för att jämföra ninjor eller barbarer med moderna elitidrottare. Utan att besitta någon djupare kunskap i ämnet vill jag ändå påstå att moderna träningsformer och kosttillskott med mera sliter mer på kroppen än lite akrobatiska övningar blandat med en del svärdsviftande."

Mmm, om vi pratar om historiskt korrekta ninjor är jag böjd att hålla med, men i rollspelens fantastiska värld förhåller det sig kanske på annat vis? Det beror ju på vilket rollspel vi pratar om, men jag låter nog mina ninjor och barbarer i många rollspel vara minst lika vältränade som våra moderna atleter.

"Så om man är arbetsnarkoman är man sakta på väg att bli sinnessjuk? "

Mmm, det är nog vad som händer med mig. :^)

Äh, "utbränd" är ett modernt ord som kanske passar bättre? Man kan bli en Uncle Scrooge också. Humbug!

"När jag ser på Buffy och petar navelludd en lördagseftermiddag så lodar jag i själva verket min själs djup och ägnar mig åt avancerad filosofi."

Jäpp, välkommen till Bohemens Buddhistlära! Jag vet inte hur det är med dig, men jag känner mig iaf ganska avslappnad efter att ha tittat på teve. Kroppen hämtar kraft och det gör att jag kan lära mig saker effektivare när jag väljer att göra det. När jag bara degar mig i sängen å har sovmorgon tänker jag mycket på saker jag sakt och gjort tidigare i mitt liv. Inte särskilt filosofiska grejer, förvisso, men det hjälper ändå till att öka min självkännedom och förmåga att handskas med andra människor.

Så hela den här tråden är alltså en ploj för att du ska kunna uppnå Druid status? Fy på dig Rising

Avslöjad! ;^)

/Rising

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Jag tycker "låt spelaren, i samband med spelledaren kunna omfördela färdighetspoäng efter att rollpersonen genomgått hårda studier, träning eller speciella erfarenheter" är en bra grundregel. Man skulle behöva lite riktlinjer på hur många BP man skall kunna flytta per veckas träning och så, men i stort tycker jag spelaren och spelledarens omdöme fungerar fint."

Låter inte som ett system som är särskilt nybörjarvänligt. Påminner en del om Neotechs sysselsättningsperioder. Efter hand som den här diskussionen fortlöper känns det som om en till att börja med något ostrukturerad idé sakta slipas ner till en diamant. Fortsätt i den här riktningen så kanske vi kan nå någon form av överenskommelse.

"Jäpp, välkommen till Bohemens Buddhistlära! Jag vet inte hur det är med dig, men jag känner mig iaf ganska avslappnad efter att ha tittat på teve. Kroppen hämtar kraft och det gör att jag kan lära mig saker effektivare när jag väljer att göra det. När jag bara degar mig i sängen å har sovmorgon tänker jag mycket på saker jag sakt och gjort tidigare i mitt liv. Inte särskilt filosofiska grejer, förvisso, men det hjälper ändå till att öka min självkännedom och förmåga att handskas med andra människor."

Jag får många av mina bästa ideér på toaletten. Logiskt sett så borde det innebära att jag har mina verkliga formtoppar de dagar då jag har diarre./images/icons/smile.gif
Visst är fritid och avslappning nyttigt och viktigt men kanske är de ändå inte så fantastiskt som du gör gällande. De finns även flera sorters stress, så det behöver faktiskt inte vara negativt att vara stressad.

"Avslöjad! ;^)"

Nu får du skriva så att fingrarna glöder, det finns ganska så många inlägg att svara på märker jag. Jag kanske skulle byta sida så att du kan få lite avlastning./images/icons/laugh.gif

Rising

Vila i frid
Re: Om du...

Men jag har ju faktiskt aldrig pratat om någon av er. Jag har använt en demoniserad bild av en amerikansk DnD-spelare som inte vill/kan/orkar lära sig CoC reglerna. Jag tycker jag har varit rätt noga med att hålla min nidbild av DnD-spelare så avlägsen att ingen ska kunna ta vid sig personligen.

Jag tror vi har det här gamla, att man på rollspel.nu kan säga precis vad som helst om friformare utan att någon reagerar med mer än en axelryckning, men så fort någon säger en liten sak som "friform fokuserar på rollgestaltning", "dungeoncrawling alienerar spelaren från sin rollperson" eller "det finns ingen vinnare i ett rollspel" så blir folk helt galna och anser sig inte bara kränkta, utan också hånade bortom rimlighetens och anständighetens alla gränser och sträcker sig efter sina värjor och duelleringsrevolvrar...

Jag är rädd för att d20-systemet kommer innebära att spelen anpassas åt folk med annan spelfilosofi än min egen. Inget konstigt med det, alla spelar ju inte på samma sätt. För att inte klaga på någon enskild forummedlems spelstil drar jag till med en väldig överdrift; en amerikansk snorig kobold som bara vill åt spelfördelar och som skiter i rollgestaltning, han är slapp, fantasilös och till på köpet dum. Inte alls som det eminenta klientel jag fraterniserar med här på www.rollspel.nu, alltså. Jag drar till med liknande överdrifter ibland när jag förklarar vad som är risken med friformare. Det är bara hårddragna exempel, så att alla ska förstå att jag och butthead-ungen aldrig någonsin kommer gilla en och samma spelstil.

Om något är oklart (och jag tycker faktiskt jag har skrivit så ingående förklaringar om vad jag menat och lagt fram argumenten sakligt och utan nedsättande värderingar att det inte ska vara några oklarheter om man bara läser tråden i sin helhet) så får vi förstås ordna upp alla lösa trådar. Där är jag snarare kritisk mot dig som bara klampar in och säger att du är förnärmad (inlägget nedan) och sedan inte svarar på mitt inlägg när jag förklarar att jag inte haft några intentioner att anklaga dig som person. På det viset löser man ju inte konflikten utan bara ökar missförstånden. Det är ju enkelt att bara peka finger åt folk, men man kan väl försöka rätta till missförstånden om det nu föreligger sådana?

/Rising

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Då har alltså...

... Call of Chthulhu varit okreativt i 20 år eller så. För det finns inget spel jag känner till som har gått igenom så många upplagor och aldrig ändrat mer än småsaker. Varför ändra? Varför göra Cthulhu Now? Varför göra Ctulhu Gaslight? Delta Green? Borde inte dessa klassiska produkter, med samma resonemang vara okreativa omstöpningar av grundkonceptet? Och bara det faktum att de gett ut Masks of Nyralthotep gång på gång med lite nya grejer. Huga, när de kunde lägga den tiden på att göra något nytt och kreativt... Jag tycker att Cthulhu har slutat vara nyskapande för länge sedan. Dels för att det är en nischspel som alla anser är bra, men få spelar, och dels för att det inte förnyat sig tillräckligt. Det var nytt och kreativt när det kom, men det var D&D också. /M

Rising

Vila i frid

"Låter inte som ett system som är särskilt nybörjarvänligt. Påminner en del om Neotechs sysselsättningsperioder. Efter hand som den här diskussionen fortlöper känns det som om en till att börja med något ostrukturerad idé sakta slipas ner till en diamant. Fortsätt i den här riktningen så kanske vi kan nå någon form av överenskommelse."

Äääh... Jag får slipa någon annan gång, tror jag. I vår spelgrupp funkar det bra om vi bestämmer förändringarna tillsammans. Vi brukar dock inte förändra oss så mycket, det var mest när vi startade vårt eget värdshus o så.

"Visst är fritid och avslappning nyttigt och viktigt men kanske är de ändå inte så fantastiskt som du gör gällande. De finns även flera sorters stress, så det behöver faktiskt inte vara negativt att vara stressad."

Jag tror avslappning är ännu viktigare än jag själv förstår. Tror att man mycket rappt ändrar sina färdigheter när man börjar klura, tänka för sig själv, kontemplera och filosofera om ditt och datt. Jag står dock fast vid att det är precis lika "nyttigt" allt som allt för dig, som individ, som fysiskt ansträngande aktiviteter.

/Rising

Vindhand

Myrmidon
Det kunde varit värre

Efter att ha studerat utdragen från hemsidan måste jag säga att de verkar ha lyckats långt över (min) förväntan. Sanity-mekaniken skall vara identisk med det riktiga spelet så den är i vart fall inte försämrad. Det är i.o.f.s. litet oklart hur HP fungerar... det vore ju ganska fånigt om en bibliotekarie skulle få 1d6 nya hitpoints per level /images/icons/smile.gif

Naturligtvis är hela spelet en övning i meningslöshet. Det tillför ju inget annat än att underlätta för folk som är rädda för att gå utanför d20-fängelset att pröva på något annorlunda. Kanske räddar det någon från detta komplexa och underliga system... /images/icons/wink.gif

På hela taget verkar det som det kunde ha blivit mycket värre :)

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
2 av 3...

..av dina kriterier för folk du har fördomar om stämde in på mig. Spelar D&D och gillar d20. Jag är visserligen inte amerikan, men har många vänner som är det. Och som spelar D&D och gillar d20. Dra dina egna slutsatser från det. Huruvida jag ska eller inte ska svara på ditt inlägg om mitt inlägg där jag uppriktigt tog illa upp, resonerar jag så här: jag har sagt vad jag tyckte (jag tog uppriktigt illa upp). Du har förklarat vad du menade (inget illa). Jag har inget mer att säga i den saken, alltså gör jag inte ett till inlägg i den saken. /M

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Principer

Asså schyssta Krille, du kan inte mena att tärninsgsystemet är allt som finns hos ett rollspels regelsystem. Rollspelet och dess regler är ju för sjutton betydligt fler än så. Du har ett stridssystem (hur hanterar vi tid i en strid, hur hanterar vi handlingar och reaktionsmöjligheter m.m.), ett skadesystem (hur lätt är det att dö, hur mycket talar skadesystemet om för en) och ett rollpersonssystem (vilka siffror behöver man för att veta vem rollpersonen är, hur tar man fram dessa siffror?)

Jag vet att du vet det här. Jag vet också att du vet att det är de här reglerna som faktiskt med fördel kan ändras från rollspel till rollspel för att bättre passa till den aktuella genren. Jag vet det, för du har vid flera tillfällen talat om GURPS-systemets fördelar (det är flexibelt) i jämförelse med deras nackdelar (det är tråkigt). Om du var helt och hållet emot Rising så hade du ju för sjutton aldrig skapat Västmark, som är ett av de mer knasiga och originella regelsystem som går att hitta, och som, vilket du själv sagt, absolut inte passar för att köra noir-iga deckare och andra genrer främmande från medeltidsromansens klargröna färgskala.

Krille

Super Moderator
Att lära av historien

"Eftersom man har många nykomlingar och spelet är nytt på marknaden tar man inga chanser och konstruerar ett enkelt nybörjaräventyr utan några större risktaganden. Man vet inte hur de nya spelarna kommer anpassa sig till Cthullu-världen, så man tar det säkra före det osäkra och släpper en actionbetonad alienkampanj som alla säkert kommer tycka om."

Jag antar nu att du med "alla" innebär de där amerikanska soffpotatisarna som inte orkar lära sig mer än ett regelsystem. Nå, det var ungefär samma farhågor då Pagan Publishing talade om att de skulle göra en konspirationskampanjmodul till Cthulhu. "Ånej" tänkte alla då, "nu har även Cthulhu fastnat i Arkiv X-vågen."

Resultatet blev Delta Green, och det är en av de absolut bästa rollspelsmodulerna som någonsin släppts.

"Däremot kan jag inte för mitt liv få ihop ekvationen "målgruppen är DnD-ungdomar + vi måste nå ut till massorna med våra moduler = Modulerna kommer bli högkvalitativa"."

Det beror på att du har förenklat bort ett par led. Typ alla de viktiga.

"Målgruppen är D&D-ungdomar + vi måste nå ut till massorna med våra moduler = mer pengar än tidigare till Chaosium = mer pengar till bra frilansare = fler bra frilansare = mer bra moduler till gamla hederliga Cthulhu = modulerna kommer att bli högkvalitativa."

För att dra ännu ett historiskt exempel, om du missat det, Chaosium har sålt rätten att ge ut Cthulhu som d20-version, och skrapat in en sjujefla massa pengar på det. Förskottet för dessa rättigheter bekostade "Beyond the Mountains of Madness". Så din favvo-modul är redan bekostad av d20-Cthulhu, och det har inte ens kommit ut än.

Now, how's that for a historic precedence?

Staffan

Myrmidon
Re: Jag hoppas...

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Redan idag kan det ifrågasättas om varför spelare verkligen köper d20 produkter.

<hr></blockquote>

Enligt en marknadsundersökning som Wizards gjorde för några år sedan (1999) så spelar ungeför 2/3 (66%) av de amerikanska rollspelarna D&D minst en gång i månaden. Det spel som kom på andra plats var Vampire, med 25%. Detta var innan nya upplagan av D&D, och innan d20-vågen. Jag tror att spelare köper d20-saker för att de gillar D&D helt enkelt, och för att de vill ha prylar till det spel de redan spelar.

Vindhand

Myrmidon
Re: H2O behöver man. D20 dör man av.

Jag själv betvivlar ju att d20 CoC skulle vara sämre än BRP CoC.

När man kopierar något brukar man förlora en del... särskilt om man lägger till flera lager av komplexitet. Vad, i spelets förmåga att hantera en lovecraftisk stämning, förbättras av feats som "driveby shooting" eller "rolling shot"? Det är litet likt Kult där de tog ett bra skräck-koncept och kladdade på högar av detaljerat stridssystem som inte alls passade in.

Krille

Super Moderator

"Asså schyssta Krille, du kan inte mena att tärninsgsystemet är allt som finns hos ett rollspels regelsystem."

Nej, men jag kan på fullaste allvar hävda att slå 1d20 plus en massa trams och kom över eller lika med en svårighet (och mer är det faktiskt inte - den som tvivlar på detta bör allvarligt smurfa bort till www.wizards.com och läsa SRDn till d20-systemet) inte är ett fullgott skäl till att dissa d20-systemet så hårt som Rising gör.

Oldtimer

Slava Ukraini!

App app, läs vad jag skrev igen:

"Den enda fördelen med den nya motorn var alltså att en hord slappa DnD-spelare skulle begripa reglerna"

Tag nu och betona slappa, så framstår det klarare vad jag menar. Jag tyckte det framkom i sammanhanget, men nu när jag förklarat mig tar du väl inte åt dig?

Jag tog inte åt mig personligen, men jag irriterade mig på din genomgående negativism i dina inlägg i den här tråden. Din nidbild av D&D-spelare är helt konstlad och du tycks använda den bara för att förklara ditt hätska utfall mot d20-produkter i allmänhet.

Sanningen är väl att det finns en hel massa kreativitet som kommer till uttryck både i d20-produkter och andra. Bedöm varje produkt utifrån dess egna kvaliteter och inte dina egna fördomar. Och försök att inte basera dina argument på svepande generaliseringar om D&D-spelares (snoriga och amerikanska, eller inte) brist på förståelse av vad bra rollspel är.

/Mikael - som tycker att diskussionen spårade ur ganska tidigt... men är glad ändå /images/icons/smile.gif

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Lathet

Tja, Krille, jag får väl säga att jag håller med dig än så länge, men eftersom du så att säga redan håller med dig själv så såg jag ingen aneldning att ta forumsutrymme för att ge dig bekräftelse.

Här sade du dock någonting som fick mig att reagera:

Och det hela har med lathet att göra, denna fantastiska kraft som har utvecklat elden, bilen, flygplanet, datorn, internet och Gud vet vad. Jopp, jag menar vad jag säger. Det är inte de kreativa som får samhället att utvecklas. Det är de lata.

Lathet och kreativitet, står de i något sorts motsatsförhållande. Är det inte snarare så, att de som är mest kreativa är de som har störst chans att finna metoder att stimulera sin lättja, och att de som trots möjlighet att spara arbete genom enklare metoder fortsätter slita hårt av ren princip bara är dumma?

det här inlägget var förstås inte menat som endast ett frossande i definitioner. Jag kommer till poängen nu.

Mänsklig utveckling kommer i samspelet mellan mänsklig kreativitet och mänsklig lathet. Detta gäller dock bara när det man vill uppnå är det mest ekonomiska förhållandet mellan energiinsats och vinst. När det gäller något som rollspel, är detta kanppast det färmsta målet. Rollspel är ju (som vi alla vet) till för att roa individen, och hur detta sker är knappast beroende av mängden investerad energi. Säkerligen har Drasuter&Drammofoner-spelaren precis lika roligt som spelaren av Flasklock: the thirteen stereotypes, som har precis lika roligt som spelaren som gladeligen hoppar från spel till spel, men D&D-spelaren kommer ju knappast att utveckla hobbyn för att han är för lat för att lära sig ett nytt system. Hade det hela handlat om vilket rollspel som var mest energieffektivt så hade vi väl bara applåderat åt den oförtröttlige latmasken som kämpade dag som natt för att slippa spela något annat än D&D, men som det är nu utvecklas ju faktiskt hobbyn av att vi investerar energi för att utveckla saker som inte nödvändigtvis ger oss en mätbar mängd energi tillbaka. Kort sagt: spelhopparen som hela tiden experimenterar har större, eller åtminstone lika stor, möjlighet att tillföra hobbyn något som D&D-spelaren eller huggtandsrunkaren.

Så ärligt talat, jag fattar inte ens vad du menar.

Man Mountainman

Storsvagåret

Hmm, var inte kontentan av Risings ståndpunkt att ett skräddarsytt system är bättre än ett generellt system eftersom det skräddarsydda är bättre anpassat till kampanjvärlden?

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: H2O behöver man. D20 dör man av.

Vad, i spelets förmåga att hantera en lovecraftisk stämning, förbättras av feats som "driveby shooting" eller "rolling shot"?

Låt oss diskutera det vidare när vi båda har läst den färdiga produkten.

Men rent allmänt kan jag ju tänka mig att vissa element i spelet inte finns där enbart för dess Lovecraftiska (är det ett ord?) renlärighet, utan för att ge spelarna en möjlighet att skapa en tidstypisk rollfigur som de är nöjda med. Spelarfigurerna i CoC skall ju inte vara något annat än normala (nåja...) personer från den tidsålder som kampanjen utspelar sig i. Och visst hade vi gangstertyper som dessa feats passar för redan i BRP CoC. Om vi däremot hittar Great Cleave eller Extra Turning på listan över feats det färdiga spelet, så förstår jag bättre din skepsis.

/Mikael