Troberg
Sinister eater
- Joined
- 27 Jun 2001
- Messages
- 17,659
Re: Tack för din insiktsfulla analys
Frågan är inte i första hand om d20 är lämpat för Cthulhu, det är om det är mest lämpat. Finns det andra system som är bättre lämpade?
Visst, man kan skala ner det till den lägre nivå som Cthulhu behöver. Man kan göra mångfacetterade karaktärer. Man kan lägga på regler för sanity. Man kan göra det dödligare. Det är inte poängen. Poängen är att det finns system som gör det bättre.
Det är inte så intressant att diskutera vad man kan justera ett system till. Alla system kan justeras, alla kan improvisera. Detta kan man göra i alla system. Det man måste bedöma är vilket system som ger bäst utgångspunkt att börja sina justeringar från, vilken som ligger närmast målet.
Ta exemplet Cthulhu. Man ger ut en bok till d20 med regelmodifikationer för att köra Cthulhu. Låt oss jämföra med ett annat generellt system: GURPS. Vad behöver man för att spela Cthulhu i GURPS? Grundläggande kunskaper om 20-talet och Lovercrafts böcker. Vilka extra regler behöver man då? Inga. Systemet hanterar det utmärkt omodifierat.
Vilket av dessa system är då bäst lämpat för Cthulhu?
Låt oss då istället säga att vi vill spela övermäktig fantasy. Här funkar d20 bra. Det skalar bra uppåt, det har en traditionell high fantasy-stämning. I detta fall funkar GURPS sämre, det har inte lika drastisk magi, det är alltid farligt att slåss, det har högre fokus på realism. GURPS behöver en del modifikationer för att funka bra i denna miljö.
Vilket system är då bäst här?
Min slutpoäng är att det är onödigt, rent utav motproduktivt att pressa ner Cthulhu i d20-formen. Man kan banka i en fyrkantig plugg i ett runt hål, men något går sönder i processen.
Frågan är inte i första hand om d20 är lämpat för Cthulhu, det är om det är mest lämpat. Finns det andra system som är bättre lämpade?
Vilket det misslyckas drastiskt med jämfört med andra generella, universella rollspelssystem på marknaden.Kort och gott er d20 systemet egentligen bara ett gigantiskt regelverk som er skrivet for att vara sa generellt som mojligt.
Visst, man kan skala ner det till den lägre nivå som Cthulhu behöver. Man kan göra mångfacetterade karaktärer. Man kan lägga på regler för sanity. Man kan göra det dödligare. Det är inte poängen. Poängen är att det finns system som gör det bättre.
Det är inte så intressant att diskutera vad man kan justera ett system till. Alla system kan justeras, alla kan improvisera. Detta kan man göra i alla system. Det man måste bedöma är vilket system som ger bäst utgångspunkt att börja sina justeringar från, vilken som ligger närmast målet.
Ta exemplet Cthulhu. Man ger ut en bok till d20 med regelmodifikationer för att köra Cthulhu. Låt oss jämföra med ett annat generellt system: GURPS. Vad behöver man för att spela Cthulhu i GURPS? Grundläggande kunskaper om 20-talet och Lovercrafts böcker. Vilka extra regler behöver man då? Inga. Systemet hanterar det utmärkt omodifierat.
Vilket av dessa system är då bäst lämpat för Cthulhu?
Låt oss då istället säga att vi vill spela övermäktig fantasy. Här funkar d20 bra. Det skalar bra uppåt, det har en traditionell high fantasy-stämning. I detta fall funkar GURPS sämre, det har inte lika drastisk magi, det är alltid farligt att slåss, det har högre fokus på realism. GURPS behöver en del modifikationer för att funka bra i denna miljö.
Vilket system är då bäst här?
Min slutpoäng är att det är onödigt, rent utav motproduktivt att pressa ner Cthulhu i d20-formen. Man kan banka i en fyrkantig plugg i ett runt hål, men något går sönder i processen.