Nekromanti Call of Cthulhu

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Eller...

...springa, ta skada, springa, ta skada, springa, ta skada, dö. I CoC d20.

Till skillnad från CoC BRP, där man springer, duckar, tar SAN-loss, skriker av fruktan, springer rakt på ett monster och tvärdör av ren skräck.

I alla fall som jag spelar det. Och det kan man nog få i CoC d20... om man använder reglerna för ducka, och de andra undvika-reglerna... men det är självklart inte poängen. Poängen är att CoC d20 är Pulp, och CoC BRP är... Cthulhu...? Eller nått sånt.

Som jag sa. BRP CoC forever.

Magnus

(som också gillar d20, och som inte ser varför man skulle vara tvungen att välja bort vare sig det ena eller andra, men det har ju inte med Vindhands inlägg att göra egentligen så jag skriver det lite så här efteråt i en parentes)

x'uln

Veteran
Re: det ÄR fult med d20.

"Habermas, Lacan, Lasch och Deleuze" - som spelade barbarian, sorcerer, rogue och level femton ranger, respektive... Gud, vad smalt.

Quan'talis

Swashbuckler
Ha!

"Habermas, Lacan, Lasch och Deleuze" - som spelade barbarian, sorcerer, rogue och level femton ranger, respektive...

Perfekt!

Nästa gång jag spelar D&D ska jag spela barbaren Jürgen Habermas.

JPS – som också vill skryta med min bildning

entomophobiac

Low Prep High Play
Re: Bugg?

Jag kan forsta ditt resonemang, och rent av sympatisera med delar av det, men jag tror inte du forstar vad jag menar :gremsmile:

Poengen er att ett system der tillegg maste inforas for att det ska kunna gora ngt som ett annat system gor utan tillegg inte lempar sig lika bra. Skillnaden pa de tillegg som lagts till BRP (inte BSP som jag tydligen pastatt tidigare... jisses. Binary Space Partitioning har inget med detta att gora...) och de som lagts till d20 er att BRP endast sett kosmetiska tillegg - Sanity - istellet for regelalterneringar - Massive damage.

Men som jag sagt tidigare - jag tror det framforallt handlar om vilken spelstil folk har. Even om jag personligen anser att det inte er nagon mening att forsoka mala en Mona Lisa ner den redan finns...

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Mona Lisa?

Jag tror att WotC inte alls ville göra en Mona Lisa, de ville göra en Warhol. Bra på sitt eget sätt.

När det gäller Massive Damage anser du att det är en undantagsregel för att styra upp d20-systemet. Jag anser inte att det är mer undantag än till exempel Luck-slaget i CoC BRP.

Och handen på hjärtat, att ett rollspel har ett chock-slag om man tar mycket skada är väl inte konstigt? Eller ens ovanligt.

Magnus

x'uln

Veteran
Re: Ha!

Det är mycket heftikt att skryta med hur många sociologer man kan, det är ännu heftikare att veta vilken level de hade. :gremsmile:

Quan'talis

Swashbuckler
Re: Ha!

Det är mycket heftikt att skryta med hur många sociologer man kan, det är ännu heftikare att veta vilken level de hade.

It brings namedropping to another level

JPS

x'uln

Veteran
belevad konversation med d20

I sanning, min gode Quan'talis. Dessutom hjälper det oss bildade nördar att förhindra neslig förväxling med obildade nördar (Gud förbjude). Man måste ju få rollspela i ett exklusivt socialt rum. Ju.