Varulv Carmilla vs. Dracula - Runda 4

damogn

Hero
De sista två ska vara inskjutna...
Alternativ:

Vi röstar ut Carmilla:
- Vinst om Sidd var Dracula.
- Basse är Dracula och vi har Dracula + 3 bybor.
---- Om nattmord: Dracula + 2 bybor. Dracula har +2 och kan därför rösta ner byborna. Vi förlorar.
---- Om konvertering: Dracula + Vamp + 2 bybor. Med snajp (eller förräderi) kan Dracula ryka och vi vinner.

Vi röstar inte ut Carmilla:
- Basse är Dracula: Vi är ägda (2 mästervampyrer + 2 bybor).
- Basse är inte Dracula och vi har Carmilla + 3 bybor.
---- Om nattmord: Carmilla + 2 bybor. Carmilla har -2 och kan därför rösta ner byborna. Vi förlorar.
---- Om konvertering: Carmilla + Vamp + 2 bybor. Med snajp (eller förräderi) kan Carmilla ryka och vi vinner.

Antingen vinner vi denna runda, eller så kommer ett nattmord och det är kört. Det kommer inte ske en till konvertering.

Alternativ:

Vi röstar ut Carmilla:
- Om nattmord: Dracula + 2 bybor. Dracula har +2 och kan därför rösta ner byborna. Vi förlorar.
- Om konvertering: Dracula + Vamp + 2 bybor. Med snajp (eller förräderi) kan Dracula ryka och vi vinner.

- Om nattmord: Carmilla + 2 bybor. Carmilla har -2 och kan därför rösta ner byborna. Vi förlorar.
- Om konvertering: Carmilla + Vamp + 2 bybor. Med snajp (eller förräderi) kan Carmilla ryka och vi vinner.

Antingen vinner vi denna runda, eller så kommer ett nattmord och det är kört. Det kommer inte ske en till konvertering.
Prercis...det var där jag landade efter lite tänk.... DO OR DIE nu byn!!

RasmusL

Champion
De sista två ska vara inskjutna...
Alternativ:

Vi röstar ut Carmilla:
---- Om nattmord: Dracula + 2 bybor. Dracula har +2 och kan därför rösta ner byborna. Vi förlorar.
---- Om konvertering: Dracula + Vamp + 2 bybor. Med snajp (eller förräderi) kan Dracula ryka och vi vinner.

---- Om nattmord: Carmilla + 2 bybor. Carmilla har -2 och kan därför rösta ner byborna. Vi förlorar.
---- Om konvertering: Carmilla + Vamp + 2 bybor. Med snajp (eller förräderi) kan Carmilla ryka och vi vinner.

Bra och tydligt, får det till samma. Än mer skäl att faktiskt se över hela spelet! Jag är här i drevet pga Sidd i R1, det är jag övertygad om, jag har varit på tapeten så länge att det blir en "ååh Rasmus har fått så många röster över tid att han bara MÅSTE vara röd!"-stämning utan egentligt case. Och när ulv -stradh försöker sig på att rättfärdiga röster på mig och ge byn en knuff så visar han sin hand.

Oavsett det, do or die, vi behöver se över hela spelfältet och inte fastna i slentrian.

Grönaste för mig är Basse, därefter damogn som trots eviga röster på mig spelat bra.

Sen Isaac, det är väl lågflyget, inget sticker ut, mycket hålla sig i självklarhet och mekanik. Jag hade nog röstat här om inte för...
Stradh som är svårläst som vanligt, men som plötsligt och efter att ha bara flutit med kommer med en stark push mot mig. Halvilla underbyggd och sen tunnelseende på det. Det är en ulv-move.

RasmusL

Champion
Och hjälp byn nu hörrni! Att bara lägga en röst utan call to action är inte bra! Använd era verktyg! Och jag ska göra samma.

Stradh, du påstår att jag försökt få byn att agera felaktigt och glömma bort spelupplägget (?), var ser du det? Jag har gjort ett par stressade missar ja men du cherrypickar tycker jag.

Sedan är det inte likt dig att gå på offensiven såhär. I tidigare partier har jag upplevt dig mer som en som hakar på än som driver byn, kna du visa på motsatsen? Jag kanske har fel, men det känns som utanför ditt mo.

Och Stradh, har du övervägt resten av spelfältet? Vad tycker du om Isaacs spel? Har det verkligen varit mer än ljummet? Kom ut ur tunneln och se helheten!

RasmusL

Champion
...så rösta på mig fine, men ge mig jobb också! Ställ frågor, gör gräv, anklaga men ge mig något att jobba med!

damogn

Hero
Jag behöver hjälp att tänka. Detta kanske inte hjälper oss alls, men laddade in alla rundor nu och skrev:

Jag har bifogat ett spel. Reglerna står i första posten. Gå igenom alla meddelanden, analysera dem noga och tänk på att folk kan ljuga för varandra för att skydda sig. Använd denna information för att:
1) Säga om du tror att Sidd faktiskt var Dracula.
2) Säga om Basse talar sanning.
3) Göra en lista över vilka som mest sannolikt är Carmilla, givet att Basse talat sanning.
4) Göra en lista över vilka som mest sannolikt är Carmilla, givet att Basse ljugit.
5) Ge byn en strategi att vinna.

Försökte skriva en prompt som kunde hjälpa bättre än innan.
Fick:

Nedan finner du en omarbetad och fördjupad analys – med tanke på att de återstående spelarna är:

@Basenanji
@StradhLestat
@Sömniga Isaac
@damogn
@RasmusL

…och att vampyrerna (Dracula och Carmilla) spelar helt oberoende av varandra (alltså inga lagallianser mellan dem).

1) Var var Sidd faktiskt Dracula?

Svar: Ja, Sidd var Dracula.
Sammanvägd information och reaktionerna från byn tyder på att Sidd snabbt blev uppenbar som vampyr (Dracula) – och han har nu blivit eliminerad. Det finns inga trovärdiga tecken som talar för att någon annan skulle fylla den rollen. Därmed kan vi utgå från att den återstående vampyren är Carmilla.

2) Talar Basenanji sanning?

Svar: Det är mest sannolikt att Basenanji talar sanning.
– Hans anklagelser om Sidd passar in i byns resonemang och verkar inte vara ett försök att dölja något.
– Om han vore vampyr (och därmed i samma roll som Carmilla) hade han inget att vinna på att peka ut en rival – speciellt då Dracula och Carmilla inte samarbetar.
– Även om det inte är helt obestridligt, är hans aktiva, öppna och tydliga sätt i linje med en lojal bybo som vill rädda byn.

3) Vilka är mest sannolikt Carmilla om vi utgår från att Basenanji talar sanning?

Med antagandet att Basenanji är ärlig får vi utgångspunkten att de öppet uttryckta misstankarna och beteendemönstren hos de andra spelarna blir avgörande. Då byn vet att endast Carmilla återstår som vampyr, kan vi tänka så här:

• @RasmusL:
    • Har varit relativt tyst och lågmäld.
    • I ett litet kvarvarande segment kan en vampyr – särskilt en som vill hålla sig dold – tänkas dra sig undan för att undvika att väcka onödig uppmärksamhet.
    • Detta gör honom till en stark kandidat för att vara den som inte vill exponera sig.
  • @StradhLestat:
    • Han är aktiv och formulerar sina resonemang med en viss nyansering.
    • Om han vore lojal bybo hade han gärna angett tydligare om sina misstankar.
    • Han kan mycket väl använda ett “duck-and-dive”-beteende för att undvika direkt konfrontation, vilket ibland är typiskt för en vampyr som försöker hålla sig osynlig men ändå påverka spelet.
  • @Sömniga Isaac och @damogn:
    • Båda har deltagit aktivt och gett sina analyser.
    • En aktiv och öppen spelare löper större risk att få ifrågasättas – något som en vampyr sannolikt undviker i en kritisk situation.
    • Därför är de, relativt sett, något mindre troliga att vara vampyr.

Sammanfattning (om Basenanji är sanningsenlig):

1. Första misstanke: @RasmusL (den tysta, undvikande profilen)
  2. Andra misstanke: @StradhLestat (subtil manipulation och otydliga resonemang)
  3. @Sömniga Isaac och @damogn framstår som mindre misstänkta då deras aktivitet tyder på att de försöker bidra till byns analys.

4) Vilka är mest sannolikt Carmilla om vi utgår från att Basenanji ljuger?

Om vi istället antar att Basenanji ljuger måste vi räkna med att han aktivt försöker styra diskussionen – för att dölja sina egna avsikter. Då blir resonemanget annorlunda:

• @Basenanji själv:
    • Om han ljuger och därmed försöker förleda byn, är det troligt att han själva är vampyr (Carmilla).
    • En lögnaktig, överdrivet självsäker anklagelse mot Sidd kan då vara ett sätt att dölja sin egen roll.
    • Han skulle vilja styra opinionen så att uppmärksamheten inte riktas mot honom.
  • @Sömniga Isaac:
    • Om Basenanji ljuger kan han dessutom försöka placera misstro på någon han litar på – men med tanke på att vampyrerna inte samarbetar, skulle han hellre inte ge upp en medspelare i form av en annan aktiv bybo.
    • Däremot, om han känner sig hotad av en medspelare som verkar ha bra koll, kan han peka ut någon som faktiskt driver opinionen, och det kan vara någon med en viss aktivitet, exempelvis @Sömniga Isaac.
  • @StradhLestat, @damogn och @RasmusL:
    • Om Basenanji ljuger (och därmed är vampyr), skulle han sannolikt försöka dölja sina egna spår.
    • Det innebär att de andra (som redan har fått ett visst rykte genom sina aktiva och öppna inlägg) kan verka mindre misstänkta.
    • Alltså, om Basenanji är den som ljuger, hamnar han själv som den primära misstänkte.

Sammanfattning (om Basenanji ljuger):

1. Första misstanke: @Basenanji (han manipulerar sanningen – en självmotsägelse som är typisk för en vampyr som försöker dölja sin identitet).
  2. Eventuellt andra misstanke: @Sömniga Isaac – men med betydligt lägre grad än om Basenanji vore ärlig.
  3. @StradhLestat, @damogn och @RasmusL framstår som mindre misstänkta om inte ytterligare bevis framkommer.

5) Vilken strategi bör byn (de återstående spelarna) ha för att vinna?

Med endast fem spelare kvar och vetskapen att endast Carmilla är kvar som vampyr är byn väldigt nära att kunna vinna – om de lyckas pricka rätt. Här är en rekommenderad strategi:

1. Sätt Basenanji på prov:
    • Be honom tydligt motivera sina anklagelser.
    • Om han är ärlig, bör hans resonemang vara konsekventa och väl underbyggda.
    • Om han istället visar tecken på att undvika detaljer eller försöka styra diskussionen åt ett visst håll utan att förklara varför, ökar misstanken mot honom.
  2. Jämför inlägg och beteenden:
    • Analysera vilka som har en låg profil (t.ex. RasmusL) kontra de som aktivt deltar.
    • En typisk vampyr (särskilt om den är i en nedbantad situation) kan välja att ligga lågt för att undvika misstankar – vilket gör en tyst person, som RasmusL, extra intressant att följa.
  3. Framkalla tydliga argument från alla:
    • Ställ direkta frågor till @StradhLestat, @Sömniga Isaac, @damogn och @RasmusL:
      • Varför förespråkar de att rösta ut en viss person?
      • Hur förhåller de sig till Basenanjis påståenden?
    • Genom att jämföra svaren kan byn se vem som undviker att ta ställning eller ger vaga svar.
  4. Enas om en samlad röstning:
    • När misstankarna samlar sig kring en viss person (t.ex. om majoriteten av de är överens om att den tysta profilen – exempelvis RasmusL – är den mest misstänkta), bör byn rösta enhetligt.
    • Det är viktigt att inte splittra rösterna. Byn bör undvika att rösta ut någon enskild spelare om inte en tydlig majoritet kan nås.
  5. Var beredd att revidera bedömningen:
    • Om nya inlägg eller beteenden ändrar bilden, måste byn vara flexibel och snabbt ompröva vem de misstänker.
    • Att låta någon ligga kvar längre kan vara fördelaktigt – vampyrer kan vara duktiga på att hålla sig osynliga, men de måste någon gång ta ställning.

Sammanfattande slutsatser
Om vi utgår från att Basenanji talar sanning:

• Carmilla är troligen antingen:
    1. @RasmusL – på grund av den låga aktiviteten (typiskt för en spelare som vill hålla sig dold).
    2. @StradhLestat – om han använder ett undvikande/reserverat beteende i vissa frågor.
  • @Sömniga Isaac och @damogn verkar vara mer aktiva och engagerade, vilket gör dem något mindre misstänkta.
Om vi istället utgår från att Basenanji ljuger:

• Carmilla är troligen:
    1. @Basenanji själv – då han aktivt manipulerar diskussionen och försöker styra opinionen.
    2. Eventuellt @Sömniga Isaac i andra hand, men i huvudsak pekar det mot Basenanji.
Byns vinnande strategi:

• Testa Basenanjis trovärdighet genom att pressa honom på detaljer.
  • Fokusera på spelarnas inlägg och beteende: en spelare som ligger lågt (exempelvis RasmusL) kan vara den bästa vampyrkandidaten, men se även till att jämföra med hur de andra redovisar sina tankar.
  • Samarbeta och enas om vem som verkar vara den mest inkonsekventa spelaren.
  • Var beredd att omrösta snabbt om diskussionen utvecklas – flexibilitet är avgörande i en så liten grupp.

Denna analys tar i beaktning att inga alliansförsök mellan vampyrerna förekommer, vilket gör att varje spelares individuella beteende blir extra viktigt. Byn bör vara vaksam, särskilt mot tystnad (som hos RasmusL) eller överdriven manipulation (som hos en lögnande Basenanji), och rösta enhetligt så snart en tydlig misstanke kan fastställas.

damogn

Hero
Det verkar som att det är en final showdown mellan RasmusL och Stradh. Om vi inte kan bevisa att Basse ljög! Men det känns för långsökt. En annan sak: Om Basse ljög så har vi förlorat!, eftersom han då kör ett nattmord och då går byn under oavsett ifall vi hittar Carmilla eller ej, så vi borde släppa det, eller hur?

Vi röstar ut Carmilla:

damogn

Hero
För vi har ju också:
Basse är Dracula och vi röstar ut Basse:
- Carmilla + 3 bybor.

RasmusL

Champion
damogn nu har chatbotten gett olika svar några gånger i rad och jag tror utöver det att den mer återspeglar och reproducera koncensus än Sherlockar. Den är kul, men finns också risk att abdikera ansvaret nu när det är svårt, så vi har den som kul och inspiration, inte mer ok? <3

damogn

Hero
En fråga som vi kan försöka besvara:
Vilka specifika observationer har du gjort i tidigare omröstningar eller nattmord som får dig att tro att någon är Carmilla?

Jag börjar. I senaste rundan röstade Sidd på Stradh sist, kan det vara för att han trodde att Stradh var Carmilla?
26101245128182184200219
damognRasmusLRasmusLRasmusLRasmusLRasmusLRasmusLRasmusLSiddSiddSidd
BasenanjiSiddSiddSiddSiddSiddSiddSiddSiddSidd
Sömniga IsaacSiddSiddSiddSiddSiddSiddSiddSidd
SyspSiddSiddSiddSiddSiddSiddSidd
RasmusLSiddSiddSiddSiddSiddSidd
StradhLestatSiddSiddSiddSiddSidd
SiddRasmusLRasmusLSyspStradhLestat

damogn

Hero
I R1-R3
Stradh har bara fått en röst mot sig i hela spelet, den av Sidd.
Rasmus har fått 15. Jag har bidragit med 4 av dessa.

Detta får mig att tänka:
Stradh är inte lika misstänkt av de andra. MEN! Varför skulle inte RasmusL nattmörda mig om jag är på honom så mycket och är jobbig?

Är det någon med mer erfarenhet som kan säga?

RasmusL

Champion
I R1-R3
Stradh har bara fått en röst mot sig i hela spelet, den av Sidd.
Rasmus har fått 15. Jag har bidragit med 4 av dessa.

Detta får mig att tänka:
Stradh är inte lika misstänkt av de andra. MEN! Varför skulle inte RasmusL nattmörda mig om jag är på honom så mycket och är jobbig?

Är det någon med mer erfarenhet som kan säga?
Nattmorden har verkligen inte fallit i min favör, det skulle i så fall vara en väldigt komplicerad plan om jag var ulv att få er att tänka att jag inte är ulv för att damogn inte åkt ut :p De som var mina åtminstone halvljumma supporters dödades, du som haft mig som måltavla hela matchen, och spelat aktivt och bra vill jag påstå, är i livet. Så jag håller med, om jag var ulv, varför inte nattmörda damogn eller åtminstone Stradh som lade fram sitt case I slutet av förra? Det är ju hål i huvudet!

RasmusL

Champion
@Basenanji jag förstår att du har fullt upp som du flaggade för igår men jag hoppas att du orkar med i alla fall ett varv till. Det är ju inte jag, det har inte känts som att du helhjärtat tror att det är jag, jag hoppas att du ser det!

damogn

Hero
Här är alla röster i alla rundor sorterade i bokstavsordning (stora först, sen små), så det är röst från -> röst mot.
Basenanji Big Mama
Basenanji Big Mama
Basenanji BiobunkerVII
Basenanji Brynolf
Basenanji Ingen
Basenanji RasmusL
Basenanji RasmusL
Basenanji RasmusL
Basenanji Sidd
Basenanji Sidd
Basenanji Sysp
Basenanji Sysp
Big Mama Brynolf
Big Mama Sidd
Big Mama Sidd
Big Mama Sidd
BiobunkerVII Anthrox
BiobunkerVII Basenanji
BiobunkerVII Basenanji
BiobunkerVII Sidd
Brynolf Big Mama
Brynolf RasmusL
Brynolf Sidd
Brynolf damogn
Hägerstrand Basenanji
Hägerstrand Big Mama
Hägerstrand BiobunkerVII
Hägerstrand BiobunkerVII
Hägerstrand RasmusL
RasmusL Big Mama
RasmusL BiobunkerVII
RasmusL Ingen
RasmusL Sidd
RasmusL StradhLestat
RasmusL damogn
Sidd Anthrox
Sidd Big Mama
Sidd Big Mama
Sidd BiobunkerVII
Sidd BiobunkerVII
Sidd Brynolf
Sidd RasmusL
Sidd RasmusL
Sidd RasmusL
Sidd StradhLestat
Sidd Sysp
StradhLestat Big Mama
StradhLestat BiobunkerVII
StradhLestat Brynolf
StradhLestat Brynolf
StradhLestat Hägerstrand
StradhLestat RasmusL
StradhLestat RasmusL
StradhLestat RasmusL
StradhLestat Sidd
StradhLestat Sidd
StradhLestat Sidd
Sysp Big Mama
Sysp RasmusL
Sysp Sidd
Sysp Sidd
Sysp damogn
Sömniga Isaac Big Mama
Sömniga Isaac RasmusL
Sömniga Isaac Sidd
Sömniga Isaac Sidd
Sömniga Isaac Sidd
Vimes Anthrox
Vimes Big Mama
Vimes RasmusL
Vimes Sidd
damogn Basenanji
damogn Big Mama
damogn Big Mama
damogn Big Mama
damogn BiobunkerVII
damogn BiobunkerVII
damogn RasmusL
damogn RasmusL
damogn RasmusL
damogn RasmusL
damogn RasmusL
damogn Sidd
damogn Sidd
damogn Sysp
damogn Sysp

Jag har röstat mot RasmusL fler gånger än någon annan röstat mot någon annan.

@StradhLestat varför skulle han inte haft ihjäl mig för att få tyst på mig?