Nekromanti Catalyst Game Labs går åt helvete?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Vet ni vilka Catalyst game Labs är?

Inte?

De är grabbarna som just nu sitter på Battletech och Shadowrun, och som publicerar Cthulhutech och även mitt nuvarande favvospel Eclipse Phase.

Nå, det verkar som att de sitter i skiten.

här står det lite mer, om man scrollar lite

This is not because Shadowrun hasn't been selling enough to cover expenses, but merely because a significant quantity of money is missing outright. Reliable sources put this figure at roughly $850,000. Which sounds like a lot, and it is. It is roughly 40% of Catalyst's entire sales for last year, missing over a three year period. There will of course be lawsuits, and there are already people drawing up legal documents accusing Loren Coleman of having hired people to construct an extension on his house through the company as "freelance writers" and somehow reporting an estimated $100,000 of convention sales as $6,000. Whether that is actually true or not is - of course - a matter for the courts to decide.
Och då ska vi minnas att både FanPro och FASA, if memory serves, fick liknande problem. Typ, pengar som... försvinner.

Någonstans undrar jag vad det är för människor som stjäl från rollspelsföretag. Och dessutom: Hey! $850.000! Det är nästan en miljon. DOLLAR. Att det ens fanns så mycket pengar i rollspelsbranschen utanför WotC...

GnomviD

Heresiark
Det var uppe en tråd på /tg/ för några veckor sedan, med massvis av länkar som fördjuapde situationen. Jag har inte sparat dem, men den mest intressanta minns jag iaf: Randall Bills, managing developer på Catalyst, skickar ett mail till frilansare där han förklarar situationen - [länk].

De sitter rätt kärvt till, basically. De har en massa frilansare som inte har fått betalt och har inte råd att göra stora print runs på böcker de vet kommer att sälja. Företaget är optimistiska, men utomstående tror att de dör. Vad jag förstått bör dock varken CthulhuTech eller Eclipse Phase ha några svårigheter att hitta en annan utgivare.

Det mest intressanta i Bills mail är nog f.ö. att han svart på vitt erkänner att Coleman har stulit pengarna, men försvarar beslutet att ändå ha kvar honom inom företaget. Jeez.

(Är det f.ö. bara jag som tycker det är lite ironiskt att (snart) tre företag som haft Shadowrun-licensen har gått under p.g.a. ekonomisk brottslighet? :gremsmirk: )

krank

GnomviD said:
(Är det f.ö. bara jag som tycker det är lite ironiskt att (snart) tre företag som haft Shadowrun-licensen har gått under p.g.a. ekonomisk brottslighet? :gremsmirk: )
Det påpekades i den länkade tråden också, ja. Rätt kul...

CapnZapp

Myrmidon
$850k är ju $850k oavsett vem du stjäl dem av.

Varför rollspelsföretag? För att de kanske är naiva eller ekonomiskt okunniga?

Jag menar, om barn hade gått omkring med den typen av pengar hade säkert tjuven stulit av dem istället...

Craygh

Swordsman
CapnZapp said:
$850k är ju $850k oavsett vem du stjäl dem av.

Varför rollspelsföretag? För att de kanske är naiva eller ekonomiskt okunniga?

Jag menar, om barn hade gått omkring med den typen av pengar hade säkert tjuven stulit av dem istället...
Därför att rollspelsföretag är befolkade av en jämförelsevis hög andel eldsjälar, samt eftersom rollspelsföretag mycket sällan tjänar särskilt mycket mer än vad som krävs för att gå runt. Vad trodde du?

Jarre

Swordsman
Craygh said:
Därför att rollspelsföretag är befolkade av en jämförelsevis hög andel eldsjälar, samt eftersom rollspelsföretag mycket sällan tjänar särskilt mycket mer än vad som krävs för att gå runt. Vad trodde du?
Konstruktörerna är säkerligen eldsjälar men jag tror att man ska vara aningen mer restriktiv att sätta den stämpeln på samtliga inblandade i amerikanska rollspelsföretag. Det är lite mer "business" över jänkarnas rollspelsföretag än de svenska motsvarigheterna, har jag en känsla av.

Rötägg som inte verkar bry sig om vad som är företagets egendom och ens egen är nog inte unikt rollspelsföretag. Att dessa organisationer har en relativt hög grad av kommunikation och öppenhet gentemot sina kunder kanske kan vara ett svar till varför det är allmänt känt att det förskingrats pengar i flera företag under årens lopp.

Storuggla

Champion
Någonstans undrar jag vad det är för människor som stjäl från rollspelsföretag.j

Tja, med tanke på att det finns rollspelsföretag som ägnar sig åt att stjäla andras produkter och sedan sälja dem utan tillåtelse (Shipman) så förvånar inget. Speciellt om man minns Gamers Attic. Rollspelsföretag är helt enkelt lätta mål då de nästan aldrig går till domstol.

Det sagt är det synd, Shadowrun 4 var inte alls dumt och förtjänar ett bättre öde än att dö för att företaget blivit bedraget.

Storuggla, sliter hårt bevisligen

Storuggla

Champion
Men Palladium har väl haft problem sedan urminnes tider och levt på allmosor från kunderna?

Storuggla, tillverkad av makrill

Phelan

Hero
Tja, jag vet en ideell rollspelsförening som haft problem med kassörer som nallat.

För mig är att stjäla från arbetsgivare eller en ideell förening så otroligt korkat - i det första fallet visar du att du är en person som biter den hand som föder, i det andra är det förmodligen en massa av dina kompisar som kommer vända sig mot dig när det uppdagas. Båda två är för mig sociala självmord, men bevisligen tänker ju inte alla som jag. Vissa tänker helt enkelt väldigt annorlunda, och jag tror inte att någon bransch är förskonad.

Phelan

Lukas

Mannen i Gult
Fan jag hoppas att dom löser det.
Shadowrun fyra är ett grymt bra spel och förjärnar att om några år bli en femma, och efter som Catalyst Game Labs gjorde ett så bra jobb med fyran borde de få utveckla nästa del också.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
krank said:
Och då ska vi minnas att både FanPro och FASA, if memory serves, fick liknande problem. Typ, pengar som... försvinner.

Någonstans undrar jag vad det är för människor som stjäl från rollspelsföretag. Och dessutom: Hey! $850.000! Det är nästan en miljon. DOLLAR. Att det ens fanns så mycket pengar i rollspelsbranschen utanför WotC...
Redan på 1980-talet fick PaceSetter samma slags problem; det kom upp anklagelser om ekonomisk brottslighet och firman gick omkull. Det är en bransch med många entusiaster som är amatörer på företagsekonomi. Då är det lätt för en silvertungad skojare att glida in och nalla i kassan innan han drar vidare.

krank

Mekanurg said:
Redan på 1980-talet fick PaceSetter samma slags problem; det kom upp anklagelser om ekonomisk brottslighet och firman gick omkull. Det är en bransch med många entusiaster som är amatörer på företagsekonomi. Då är det lätt för en silvertungad skojare att glida in och nalla i kassan innan han drar vidare.
Poäng.

I det här fallet verkar det ju dessutom som att den silvertungade skojaren får vara kvar i företaget...

Arfert

Facit
krank said:
Och dessutom: Hey! $850.000! Det är nästan en miljon. DOLLAR. Att det ens fanns så mycket pengar i rollspelsbranschen utanför WotC...
Hmm, man kanske skulle försöka ge sig på ett spel för amerikanska marknaden ändå... trots allt finns det en hel del mer pengar inom udda populärkultur där, eftersom folk faktiskt är beredda att spendera pengar på det i högre grad där. Och de är fler, det är en större marknad.

eldilon

Veteran
Inte bara är den amerikanska marknaden stor, vi sitter ju här och diskuterar ett mindre amerikanskt rollspelsföretags eventuella konkurs så deras marknad inbegriper ju mer än bara USA.

Det är egentligen inte så märkligt eftersom vi jämför en marknad med 10 miljoner möjliga kunder med en för 500+ miljoner (nu räknar jag engelskspråkiga västländer och områden där man säljer mycket engelska böcker).

Fast det är klart, det är ju en aning större konkurrens också för den som vill in på den marknaden. :gremsmile:

Sodivra

Champion
Arfert said:
Hmm, man kanske skulle försöka ge sig på ett spel för amerikanska marknaden ändå... trots allt finns det en hel del mer pengar inom udda populärkultur där, eftersom folk faktiskt är beredda att spendera pengar på det i högre grad där. Och de är fler, det är en större marknad.
På ett och ett halvt år så har Vincent Baker sålt 650 ex av "In A Wicked Age". I kommentarerna så bekräftar Ben Lehman siffrorna med sina spel, och Vincent skriver att i höstas så hade han sålt sammanlagt 3000 ex av Dogs in the Vineyard.

TRE TUSEN!!!

Storuggla

Champion
"På ett och ett halvt år så har Vincent Baker sålt 650 ex av "In A Wicked Age". I en intervju när spelet släpptes så frågade Robert Bohl vad Baker skulle definera som en succé-försäljning. Baker säger 1000 exemplar.

TUSEN!

En högprofildesigner förvisso, men ändå. Och Dogs sålde 634 ex på 14 månader."

Men det är ju för att Baker är en skitdesigner. Jämför med Burning Wheel som trycks i print runs på 2000 och Luke Crane som har råd med en assistent och Catalyst Games Lab som har råd med förskingring. Pengarna ligger i tradspel. :gremwink:

Storuggla, hoody fucking hoo

Sodivra

Champion
Storuggla said:
"På ett och ett halvt år så har Vincent Baker sålt 650 ex av "In A Wicked Age". I en intervju när spelet släpptes så frågade Robert Bohl vad Baker skulle definera som en succé-försäljning. Baker säger 1000 exemplar.

TUSEN!

En högprofildesigner förvisso, men ändå. Och Dogs sålde 634 ex på 14 månader."

Men det är ju för att Baker är en skitdesigner. Jämför med Burning Wheel som trycks i print runs på 2000 och Luke Crane som har råd med en assistent och Catalyst Games Lab som har råd med förskingring. Pengarna ligger i tradspel. :gremwink:

Storuggla, hoody fucking hoo
Jag jämför inte med tradspel, jag jämför med svenska marknaden. Hur mycket säljer ett svenskspråkigt indiespel? Tvåsiffrigt, vad jag vet. Eller ett svenskt rollspel överhuvudtaget?

(Sen redigerade jag om mitt inlägg medans du svarade, men det är ju bara sån som jag är :gremsmile: )

Arfert

Facit
Arvidos said:
Arfert said:
På ett och ett halvt år så har Vincent Baker sålt 650 ex av "In A Wicked Age". I en intervju när spelet släpptes så frågade Robert Bohl vad Baker skulle definera som en succé-försäljning. Baker säger 1000 exemplar.

TUSEN!

En högprofildesigner förvisso, men ändå. Och Dogs sålde 634 ex på 14 månader.
Sagas totalförsäljing ligger på nånstans runt 450 ex just nu... men så är det ett betydligt bättre och snyggare spel än ovanstående.. :gremgrin:

...men skämt åsido. Är förvånad att ett lite udda spel som In a Wicked Age sålt så många ex. Samma sak med Dogs. Båda är ju spel som inte direkt är mainstream.

Storuggla

Champion
"Är förvånad att ett lite udda spel som In a Wicked Age sålt så många ex. Samma sak med Dogs. Båda är ju spel som inte direkt är mainstream."

Men strömmen är större.

Storuggla, english - it's a world language until the chinese arrive