Nekromanti Chaos Space Marine downtime system

God45

#PrayersForBahakan
Det här är ett downtime system jag skrev till min Chaos Space marine kampanj. Någon annan kanske kan ha nytta av det? I alla fall, mellan varje session väljer man ett Move och så rullar man för det.

Spelarna går runt bordet i en cirkel och alla sätter en scen med ett move i början av varje session.

Spelar Moves

Carve your will upon the GALAXY!
Spelaren beskriver en sak hens Chaos Space Marine vill ändra i subsektorn och rullar 1d6 för detta. Se listan nedan för resultat på tärningen.

1: Space marinen orsakar direkt motsatta den önskade effekten.

2: Space Marinen lyckas delvis men skapar ett nytt hot eller en ny komplikation.

3: Space marinen lyckas delvis med det hen ville göra.

4 och 5: Space marinen lyckas delvis med det hen vill göra eller lyckas helt fast orsakar en konsekvens eller ett nytt hot.

6: Space marinen lyckas helt och utan negativa konsekvenser.

Most Dangerous Game
Space marinen försöker leta upp någon eller något och rullar 1d6 för detta. Se listan nedan för resultat på tärningen.

1 och 2: Space Marinen hittar inte saken eller personen eller hittar saken eller personen men en stor konsekvens eller hot uppstår.

3 och 4: Space Marinen hittar saken eller personen och en liten konsekvens uppstår.

5 och 6: Space marinen hittar saken eller personen utan en negativ effekt.

Stare Into the Abyss
Space Marinen söker visdom genom att kommunicera med de törstande gudarna eller genom att stirra ut i warpen och rullar 1d6 för detta. Se listan nedan för resultat på tärningen.

1: Space Marinen får reda på en mörk sanningen om en situation men förlorar en del wargear.

2 och 3:Space Marinen får reda på något användbart om en aktuell situation men det är vagt och följt i gåtor.

4 och 5: Space Marinen får reda på något användbart om en aktuell situation.

6: Space Marinen får reda på något användbart om en aktuell situation och en spelledare hemlighet om kampanjen.

The Long War
Space marinen försöker hjälpa eller ta hand om någon som är viktig för henom och rullar 1d6 för detta.

1: Space Marinen faller till en av gudarnas inflytande och dödar en NPC som är viktig för henom.

2: Space Marinen förvärrar relationen med en NPC som är viktig för henom och förlorar en Willpower.

3 och 4: Space Marinen förbättrar en NPC:s liv lite grann och får 1 del wargear men ett hot eller en komplikation uppstår.

5 succeses: Space Marinen förbättrar en NPC:s liv lite grann och får 1 del wargear.

6 succeses: Space Marinen förbättrar en NPC:s liv signifikant och får 1 del Xenos, Daemon eller Legendary wargear.

Blood for the Blood God
Space Marinen anfaller själv eller med sitt Warband en fiende och rullar 1d6 för detta.

1: Space Marinen är ensam mot en hen övermäktigt fiende.

2: Warbandet är i strid med en dom övermäktigt fiende.

3 och 4: Space marinen är ensam mot en värdig fiende.

5: Warbandet slåss mot ett värdigt hot.

6: Space marinen besegrar automatiskt ett värdigt hot.

2097

deleta mitt konto tack
Och så sägs det att 40K inte har några good guys…?

God45

#PrayersForBahakan
2097;n245097 said:
Och så sägs det att 40K inte har några good guys…?
Chaos har väll alltid varit de goda snubbarna? ;) :)

2097

deleta mitt konto tack
Varför finns det inga kvinnliga blodänglar (eller bloddrickare i fallet på bilden) T_T
så dåligt GW
det vore ju det bästa
till dess får vi trösta oss med…

stormcast eternals!?! wtf

eller (ot)
så spelar man mutant chronicles istället! en billig kopia… eller… dieselkult i rymden!?! där det iaf finns kvinnliga doomtroopers

God45

#PrayersForBahakan
2097;n245390 said:
Varför finns det inga kvinnliga blodänglar (eller bloddrickare i fallet på bilden) T_T
så dåligt GW
det vore ju det bästa
till dess får vi trösta oss med…

stormcast eternals!?! wtf

eller (ot)
så spelar man mutant chronicles istället! en billig kopia… eller… dieselkult i rymden!?! där det iaf finns kvinnliga doomtroopers
Jag har kört med kvinnliga Space Marines när jag kört mina Space Marine/Chaos Space Marine kampanjer. För de kampanjerna handlar om att alla spelar Space Marines och jag hade kvinnliga spelare som ville spela kvinnor.

Men kör man Only War och är gardet eller Dark Heresy och är inkvisitionen eller Rogue Trader och är ultra kapitalister så är det 100% jämställt mellan kvinnor och män.

Och man kan alltid blanda Sisters of Battle med sina Space Marines om man vill. Då har man supersoldater av båda könen.

Queer representation är ju inte en grej i 40k eftersom facist staten kommer mörda dig om du är öppet queer (pga Slaneesh och fördomar). Men det finns ju ett helt gay Space Marine Chapter/Legion i the Dark Angels. Så det är alltid något?

40k är märkligt eftersom det är så mycket facism, religös extremist och fetischism i allt. Så klart att Space Marines är super maskulina och har brödraskap som sitt största värde och dyrkar sina fäder och samtidigt är hälften av chaptersen kodade gay eller feminint. Så klart Dark Eldar är super BDSM freaks i fetish gear och vanliga eldar är super kyska och represed.

Rhodryn

Hero
2097;n245390 said:
så dåligt GW
Förutom Warhammer 40K's fluff såklart... vad är det med bilden som jag postade som säger att personen i den rustningen är/måste vara man? Förutom fluffen, igen så klart, vad var det med den bilden som fick dig att tänka "Ah, det där är en man" när du såg den? :wink:

De där rustningarna är massiva... nästan vem som helst skulle kunna finnas i dem ju... :grin: Så länge som de var stora fysiskt nog för att kunna använda Space Marines Power Armor på ett bra nog sätt så klart... för vanliga människors power armor är mycket mindre.

Nu tänker ju jag på Space Marines som just män... så det är vad jag tänker på när jag ser dem... men det betyder ju inte att andra inte kan tycka och tänka på dem som de vill. Det finns tillräckligt mycket plats i 40K's värld för mer eller mindre vad som helst ju. :)

2097

deleta mitt konto tack
Rhodryn;n245427 said:
vad är det med bilden som jag postade som säger att personen i den rustningen är/måste vara man?
För att jag kände igen bilden och vet historien bakom den. det är en medlem i Blood Drinkers–klubben

Rhodryn

Hero
2097;n245435 said:
För att jag kände igen bilden och vet historien bakom den. det är en medlem i Blood Drinkers–klubben
Hmm var rätt säker på att det var en Blood Angels i den bilden jag postade... för varje gång jag har sätt den bilden så är den kopplad till Blood Angels. Jag kan ju visserligen ha fel ju... var har du hittat den kopplad till Blood Drinkers?

Delar av anledningen till att jag ser en Blood Angel är pga att iconen som han har på sin högra axel ser ut som BA's Andra Kompani banners icon. I vanliga fall skulle Andra kompaniet ha en gul droppe på höger axel, men efter hand som tiden har gått så har man sätt allt mer varierande iconer och så som folk använder istället. Vänster axlen ser inte ut som att den har Blood Drinkers Chapter icon heller, vilket ska vara en Bägare med en blodsdroppe ovan för den... iconen här ser mer ut som någon typ utav vings-actig icon.

Något som talar emot en Blood Angel är ju att han ser ju ut som han är en Assault Marine pga beväpningen... men hans hjälm är röd, inte gul/guld, och BA's Assault Marines har gula/guld färgade hjälmar ju. Men där finns en hint i bilden som talar för att detta inte är en Assault Marine, utan en Tactical Marine istället. Iconen på hans vänstra knä, Uppåt pilen, symboliserar att detta är en Tactical Marine. Det är rätt ovanligt att man ser ikoner på vänster knä på SM's som syboliserar vilken typ de är, men man stöter på det lite då och då (specielt bland SM Chapters som inte använder hjälmfärg till att indikera vilken typ uta vSM de är). Tactical använder visserligen inte den typen utav beväpning regelmässigt sätt... men de får ju träning att slåss på det sättet ju innan de blir Tactical (Blood Angels Scout Squads i en av de äldre editionerna kom beväpnade med Boltpistol och närstridsvapen i grunden), så det är inte helt omöjligt att denna Tactical Marine har fått tag på en Bolt Pistol och en Chainsword och kastar sig in i närstrid.

Men som sagt... jag kan ha helt fel med den bilden så klart.

2097

deleta mitt konto tack
Att han skriker nåt om Lord Dante tyder ju också på att han är mer Blood Angels än Blood Drinkers. jaja.

På den här sidan finns fotot: Blood Angels
Men jag hittade den på den här med: Blood Drinkers

Men det är ju på datan där kommer all möjlig smörja upp!!!
Ja nej tacka vet jag Valerie Duval ex vis!

Cybot

Mest spelbar
Troligtvis inte Blood drinker (fel ikonografi och ingen Blood&Chalice patch i synhåll) utan det är ikonografi som associeras med Blood angels. Både hans svärd och rustning (på bröstet) är märkt med Blood angels chapter badge och axlarna har etablerad Blood Angels ikonografi (Wing&Chalice).

Killen är med typ 90% säkerhet en Tactical Squad Sergeant som har utmärkt sig till den graden att han får ha personligt modifierad ikonografi på slagfältet. Inte nödvändigtvis 2nd company då 2nd companys ving-klo greppar bägaren om stjälken, utan det här är Blood angels generiska Wing&Chalice (som greppas runt foten).

2097

deleta mitt konto tack
Ja... drinkers tröja är vinge och skalle, inte vinge och droppe som denna snubbe har

God45

#PrayersForBahakan
Cybot;n245477 said:
Troligtvis inte Blood drinker (fel ikonografi och ingen Blood&Chalice patch i synhåll) utan det är ikonografi som associeras med Blood angels. Både hans svärd och rustning (på bröstet) är märkt med Blood angels chapter badge och axlarna har etablerad Blood Angels ikonografi (Wing&Chalice).

Killen är med typ 90% säkerhet en Tactical Squad Sergeant som har utmärkt sig till den graden att han får ha personligt modifierad ikonografi på slagfältet. Inte nödvändigtvis 2nd company då 2nd companys ving-klo greppar bägaren om stjälken, utan det här är Blood angels generiska Wing&Chalice (som greppas runt foten).
Respekt för canon kunskapen :)

Rhodryn

Hero
Cybot;n245477 said:
Jag tror inte att han är en Sergeant faktiskt... hans pauldrons färger är helt fel för det. En BA Sergeant's färgschema på deras pauldrons ska vara en svart backgrund, med en röd kant, där höger Chapter ikon ska vara gul (vänster ikon beror på vilket kompani han är med i ju). Han saknar ett banner också, vilket Sergeanter brukar ha.

Faktiskt, jag tänkte inte ens på det med tidigare inlägg... och jag missade det helt när jag hittade bilden... men färgschemat på hans pauldrons är helt fel för Blood Angels... där är inga Blood Angels som jag känner till som kör med det färgschemat på sina pauldrons. Inga av de kända färgscheman på BA Succesor Chapters kör med de färgerna heller på sina pauldrons.

Sanguinary Priests skulle kunna komma nära... men bägar-klo-vings ikonen stämmer inte helt med vad Sanguinary Priests har. Corbulo modelen, och Sanguinary Priest modelen har en bägare med ett par vingar runt sig ju (ingen klo), och jag tror att Sanguinary Priest modelen som man fick i BA Honour Guard boxen hade en lika dan ikon eller en "Apothecary Prime Helix" ikon... men resten utav utseended på snubben i bilden jag postade stämmer inte överens med an Sanguinary Priest/Apothecary, han saknar ju en Narthecium vilket de ska ha.

Så... nu är jag lite osäker på vad för något den snubben ska vara... det mesta talar för en BA, och jag tror det är tänkt att det ska vara en BA... men där är delar med det som är fel, som inte följer BA's standard grejer i varken färg, eller utrustning baserat på färgschemat och ikonerna som finns. Hmm... jag vet att Black Templars brukar köra med svart och vita pauldrons, men allt annat stämmer ju inte med dem så klart. Där finns några andra med vita pauldrons, både med och utan svart kant... huh... just det... Blood Ravens... det SM Chapter som skapades till Dawn of War pc-spel serien. De kör med ett färgskema som är väldigt likt Blood Angels, fast deras pauldrons har vit bakgrund med en svart kant, de har andra ikoner också så klart... men ändå. Kan personen som har målat den bilden ha misstagit delar utav färg grejerna med Blood Ravens?

Heh... den bilden har vissat sig lite utav en röra. XD

2097

deleta mitt konto tack
Jag tycker det ser ut som en Matt Bradbury–bild. Han jobbar för FFG så kanske det är en Deathwatch-variant av blodsängel?

Cybot

Mest spelbar
Förutom axelskydden så är allt ganska standard, och det händer att spacemarines får ha customutrustning som belöning för hjältedåd utöver det vanliga.

P.S: Eller så är han en Blood Raven och har snott rustningen. De snor fan allt.

Rhodryn

Hero
2097;n245591 said:
Jag tycker det ser ut som en Matt Bradbury–bild. Han jobbar för FFG så kanske det är en Deathwatch-variant av blodsängel?
2097;n245592 said:
Ok. Då kan det ju vara den artisten som har tagit lite "artistic license" med Blood Angels färgschemat (eller eventuelt råkat följa Blood Ravens färgschema)... för det är ju inte en Deathwatch Marine's färgschema som han har heller (de använder svart rustning, silverfärgad vänster arm, och höger pauldron i deras egna SM Chapters färger och ikonografi). Jaja... sånt händer ibland antar jag. XD

Cybot;n245593 said:
Förutom axelskydden så är allt ganska standard, och det händer att spacemarines får ha customutrustning som belöning för hjältedåd utöver det vanliga.
Sant. Rent personligen så hade jag inte gjort det med färgerna, utan hade mer gått efter att ge en sådan karaktär nån typ av unik ikon, eller ett unikt vapen, eventuelt en unikt utformad rustning/rustningsdel, eller något. Men färgschemat hade jag låtit följa Blood Angels färgschema för att undvika missförstånd.

Cybot;n245593 said:
P.S: Eller så är han en Blood Raven och har snott rustningen. De snor fan allt.
Mhm... när Dawn of War först kom ut och jag såg dem tänkte jag först "YES! Blood Angels baserat spel!", men det tog inte lång tid innan jag tänkte "Hang on... något stämmer inte"... varpå jag ju då såg det felaktiga färgschemat, fel ikonografi, namnet, etc. Så jag blev lite besviken på det ju... jag gillade fortfarande spelen så klart (specielt 2an, har inte spelat 3an än dock)... men eftersom jag är en Blood Angel fantast så hade jag hellre sätt att det var dem som det handlade om.

Blood Angels är min nr 1 (och 2, och 3, och X) favorit arme i 40K. Jag gillar dem så pass mycket att på majoriteten utav ställen på nätet går jag under namnet Mephiston eller Calistarius... vilket ju är min favorit karaktär från Blood Angels (det är samma karaktär... Calistarius var namnet han gick under innan han blev "Mephiston: Lord of Death" när han bröt sig fri från "The Red Thirst", vilket ju är en utav defekterna utav Blood Angels geneseed... han var den första någonsin som lyckats bryta sig loss från att ha fallit offer för The Red Thirst, vilket ju ger Blood Angels ett hopp om deras framtid (Blood Angels har ju alltid varit ett döende Space Marine Chapter pga deras geneseed defekter med The Red Thirts och The Black Rage)). Mephiston var det första namnet jag använde på nätet (med början på 96 eller 97, när min gymnasieskola kopplade in internet till deras datorer... min första, och nuvarande email, från samma tid, har Mephiston i namnet... XD ).

Min Nr "efter Blood Angels" favorit arme i 40K är Mordian Iron Guard.

Jag blev visserligen en Blood Angels fantast lite utav ett misstag... XD Men det var ett bra misstag för jag hittade Blood Angels tack vare det ju. :D (se spoiler tagen... stort... som vanligt, i framtiden... :p )
När jag och min kompis stod där i den där rollspels affären, mot slutet utav 1995 när vi precis hade hittar 40K, så kollade jag på ett målarschema häfte för Space Marines där många olika färgscheman på olika SM Chapters visades. Den jag graviterade mot mest var ett några som var kända som "Legion of the Damned". "Dom vill jag spela!" tänkte jag, jag menar svart rustning, eld, döskallar och ben! Awesome! XD

Sen när jag kollade runt bland alla figur lådorna de hade, för att hitta vad jag specifikt ville ha som mina första figurer, så stötte jag ju på en låda med figurer som helt klart, och uppenbart, var någon typ av enhet från Legion of the Damned... enheten hette "Death Company", de såg visserligen lite annorlunda ut än vad jag hade sätt i färgscheme häftet, men vad annat kunde de vara än från Legion of the Damned! Så jag köpte dem.

Sen när jag kom hem till min kompis, och min impulsivitet med att ha köpt dem lugnade sig, så tog det inte allt för lång tid innan jag upptäckte att mitt val utav figurer inte var Legion of the Damned alls... utan tydligen så var de en enhet som kom ifrån något Chapter som hette "Blood Angels". XD Vet inte hur, men jag hade helt missat att ovanför namner "Death Company" så stod det "Blood Angels Space Marine" på lådan... XD

Först tänkte jag att jag kanske skulle gå tillbaka till affären och fråga om jag kunde byta eller något, men rätt snabbt bestämde jag mig för att faktiskt försöka hitta information om vilka de här "Blood Angels" var, och läsa om dem, innan jag bestämde mig... för Death Company snubbarna såg ju rätt jäkla coola ut ändå ju!

Tog inte lång tid för mig att hitta grejer om dem, för de tre regelböckerna till 2nd ed WH40K var fylld med referenser till Blood Angels... och där fanns massvis med bilder på dem i böckerna, för att inte tala om att de var på framsidan på 2 utav de tre regelböckerna OCH på framsidan utav lådan som reglerna och starter-kit'et kom i.

Och vad jag läste om Blood Angels tilltalade mig direkt... och ännu mer så ett flertal månader senare när jag köpte deras codex som kom ut 96.

Jag menar artistiska supersoldats rymdvampyrer, The Angel's of Death them selves, med en i närheten utav bokstavligen talat Ängel som sin grundare/stamfader, som offrade sig själv för att ge mänskligheten en chans under The Horus Heracy... ett Chapter som trots deras djupaste och mörkaste hemlighet, deras "förbannelse", orubbat fortsätter att beskydda mänskligheten och förblir en utav de mest lojala och hyllade SM Chapters i hela Imperiet! What's not to love!

Det hjälpte ju en hel del också att Vampyrer hade (och fortfarande är), sedan några år innan jag stötte på 40K, varit min nr1 favorit typ utav "monster"... vilket var tack vare att jag hade sätt Dracula filmen från 1992 (jag valde att skriva om Vlad Tepes som mitt arbete till historieklassen i högstadiet pga den filmen). Samtidigt så har jag alltid haft en viss artistisk fallenhet, där om vissa saker i mitt liv hade varit annorlunda så hade jag kanske varit någon typ utav artist/konstnär eller liknande typ utav grej i dagens läge. Och jag har märkt att när jag spelar spel (må de vara penna och pappers rollspel, eller tv/data-spel, etc), så tenderar jag alltid att spela en "good guy", och om jag försöker spela en "bad guy" (specielt i tv/data-spel) så tar det inte lång tid innan jag bara så där råkar hamna på good guy sidan ändå... XD

Så även om rött aldrig har varit en av mina favorit färger (mina favoriter är Svart och Blått), och i sci-fi så tenderar jag oftast luta mer åt avstånds typ utav strid (sniper eller något nära det... visserligen så är jag en närstridare när det gäller fantasy, so close enough... XD ), mm, så passade Blood Angels mig långt mer än vad nästan alla andra SM Chapters skulle gör. :)
"For eleven hundred years, I have fought and I have seen the darkness in our galaxy. I have seen the vileness of the alien and the heresy of the mutant. I have witnessed the sin of possession. I have seen all the evil that the galaxy harbours, and I have slain all whose presence defiles the Emperor. I have seen what you will see. I have fought what you must fight, and I have slain what you must slay... so fear not and be proud, for we are the sons of Sanguinius, the protectors of Mankind. Aye, we are indeed the Angels of Death."
~~Dante, Commander of the Blood Angels

2097

deleta mitt konto tack
BA var det första jag hörde talas om från 40k-världen — via Space Hulk dataspelet.

Men det jag tycker bäst om är… Kroot?!?! wtf
men så är det

Edit: Hoppsan, Space Crusade är egentligen också 40K och det finns blodänglar i det och allt möjligt. Men jag kopplade inte det till 40K förrän långt senare. Men egentligen är ju det min första kontakten med 40K! Och tyvärr inte min sista T_T