Nekromanti Checklistor vid spelskapande

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Niklas73 said:
I Hollywood är premiss en nödvändighet för att ens bli läst. Att jämföra det med spelmakande i Sverige tror jag inte en sekund på. Där finns det mycket annat som talar och det har folk redan pratat om här: Illustrationer, om en "kändis" skrivit det, spelsystemet i sig, settingen yada.
Fast om du kollar på publiken för filmerna så är det samma grej där: Folk ser inte spelet för nån "premiss", de ser den för att det är kändisar med, för de snygga effekterna, för att de gillar genren.

Vi på forumet motsvarar väl de andra filmskaparna, som är skeptiska till manusförfattare som kommer med premisslösa filmer.

Publiken däremot, den "vanlige spelaren", skiter blankt i om det finns en premiss.

//Krank, äpplen och päron

solvebring

Superhero
Niklas73 said:
Låt oss jämföra med filmens värld. En okänd författare kommer in med ett manus i form av en synopsis (5-7 sidor om vad filmen handlar om). Om premissen (en mening om vad filmen handlar om) inte håller så byebye. Så känns det inte riktigt att spelare hanterar spel. I Hollywood är premiss en nödvändighet för att ens bli läst. Att jämföra det med spelmakande i Sverige tror jag inte en sekund på. Där finns det mycket annat som talar och det har folk redan pratat om här: Illustrationer, om en "kändis" skrivit det, spelsystemet i sig, settingen yada.
Sant sant. Spelare behandlar istället spelet mer som publiken (snarare än producenten eller regissören) behandlar filmen. Är spelet inte fångande/underhållande att spela, aka är inte filmen fångande/underhållande att se, slopar man det/den. Så, spelarna är mer som en publik, inte motsvarande producenter. Problemet däri är att vad gäller rollspel så är manusförfattaren och producenten oftast densamme, och därför kommer inte manuset/spelet att kritiskt bedömas av en producent. Så för spel är inte premissen lika viktig för spelarna som den är för designen. Jag tror att en premissen är starkare som ett designermål än som någonting faktiskt närvarande in game - lite beroende på spelet. Även om premissen finns där i bakgrunden, out as in game. För spelarna är hur premissen/premisserna tar sig praktiskt form ("How is your game about that?") hur spelar man/vad gör man, som är nyckeln. Som krank säger så handlar det om vad som är coolt på duken, inte vad som faktiskt står i manus, i det avseendet.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Ja precis. Publiken skiter i premissen. Men idag finns så mycket film/spel att premissen måste vara tydlig. Och för publiken som _inte_ hänger här finns ingen kändisstatus att hänga upp nåt på. Det spelar ingen roll om det är Blå Himmel, SC eller EB: Skiten måste vara publikvänlig.

Sen har du helt fel i avd det gäller "de snygga effekterna". En bra skriven film kan bli något sämre pga regin men en dåligt skriven film kan aldrig räddas av effekter, regi what ever. Its all about the script. Och det kan vi applicera på allt som produceras utom möjligtvis just kändisfilmer med dåliga manus faktiskt men det beror på mediahypen - något vi _inte_ kan tillskriva rollspel.

solvebring

Superhero
Sen har du helt fel i avd det gäller "de snygga effekterna". En bra skriven film kan bli något sämre pga regin men en dåligt skriven film kan aldrig räddas av effekter, regi what ever. Its all about the script. Och det kan vi applicera på allt som produceras utom möjligtvis just kändisfilmer med dåliga manus faktiskt men det beror på mediahypen - något vi _inte_ kan tillskriva rollspel.
Tja, jag har inte hört någon avguda Avatar för manuset, dialogen eller det viktiga temat om exploatering av naturresurser och massmördande av urbefolkningar. Alla som jag vet gillar den gillar den för den visuella upplevelsen. Jag tenderar dock att hålla med, att en riktigt dålig film inte kan räddas av någonting. En halvdan kan däremot maskeras rätt väl.

krank

Niklas73 said:
Sen har du helt fel i avd det gäller "de snygga effekterna". En bra skriven film kan bli något sämre pga regin men en dåligt skriven film kan aldrig räddas av effekter, regi what ever.
Det var inte det jag skrev heller. Jag skrev att de snygga effekterna var en av anledningarna till att publiken ser film. Det kanske inte är anledningen till att DU ser film, eller något som DU anser gör en film bra, men historien är full av filmer med ganska taffliga manus, som likförbaskat setts av många.

Blanda inte ihop nivåerna, liksom. När vi säger "spelskapare" pratar vi inte specifikt om "Niklas73". När jag pratar om "spel" så pratar jag inte specifikt om "Starchallenge", och när jag säger "publiken" så menar jag inte heller då specifikt "Niklas73". Ta det inte personligt, liksom.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Det där är väl subjektivt, taffliga manus som setts av många?

Tar inget personligt alls. Jag hävdar at premiss är en konstruktion som inte är så viktig som många gör gällande. Eller som sagt så är den nog det idag av tidigare angivna skäl.

krank

Niklas73 said:
Absolut. Själv ger jag till exempel inte mycket för Die Hard 4s manus, men du kanske ser den som ett mästerverk av Shakesperianska proportioner.

Min poäng; jag skrev inte att specialeffekter gör en film bra. Jag skrev att specialeffekter är en (av flera) faktorer när folk bestämmer sig för om de ska gå och se en film eller inte. Det är en jäkla skillnad. Filmer som matrix, Inception, Avatar etc är ju såna som marknadsförts väldigt mycket genom specialeffekter; alldeles oavsett deras positiva eller negativa egenskaper i övrigt. och nej, jag säger inte att de är dåliga filmer; men om man skulle fråga folk varför de gick och såg dem på bio så tror jag genre, kända skådespelare och effekter är starkare än "bra manus". För bra manus vet man ju inte om filmen har förrän efteråt.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag är beredd att påstå att Pirates of the Carribean 2-3, Star Wars 1-3 med flera synnerligen välbesökta filmer rent objektivt har dåliga manus.

För övrigt håller jag med om det som sagts tidigare: premiss är något som är viktigt för spelskapare/filmskapare, dock inte lika nödvändigt för biobesökare/rollspelare.

/tobias