Re: Premissen
Ihop med Wick-videon och dina frågor om premisser så skulle jag vilja säga att: Ja, en premiss behövs, absolut. Fast sedan är det helt beroende av typen av spel i hur mycket man lägger kring premissen. Premissen tror jag till exempel är ett viktigare designermål än ett i praktiken viktigt ingame-mål. En premiss behövs dock alltid, men den kan vara mer eller mindre tydlig.
Ett väldigt generiskt spel har nog en väldigt öppen och osynlig premiss som inte tar så mycket överhand, medan väldigt inriktade spel har premisser som är drivande för spelet i sig, in-game. Tradspel brukar till exempel ha relativt lösa och öppna premisser som mer liknar en generisk grundtanke i vilken man sedan själv kan fylla i premisserna inom grundtankens ramverk, medan t.ex. de flesta indiespelen är kraftigt inriktade på en premiss vilken därför är synligt drivande.
Förövrigt så brukar man inte direkt sitta och tänka "Hm, vad är premissen?" när man spelar ett spel. Det tror i alla fall inte jag. Vad gäller att skriva äventyr till ett spel, ja då tror jag att man tänker på äventyrets egna premiss/kärna - utifrån spelets ramar. Däremot tänker man nog "Vad är premissen här - vad är kärnan i det jag försöker skapa?" när man skriver ett spel. Om det sedan är en lös premiss som mer fungerar som en ram eller om det är något mycket strikt som riktar hela spelet - tja, det beror på spelet i övrigt.
Ta ett dataspel till exempel. Designen måste födas ur något, den måste ha något att växa ur. Den behöver en premiss, den behöver ett "What is your game about?". Diablo handlar i stort (vad gäller vad man gör)om att ränna runt, kötta monster, loota, blir bättre och grymmare. Dess premiss är dock "Besegra ondskan och rädda världen/ Hopp/ Godhet". Ett rollspel som Drakar & Demoner handlar också mest om att dra på äventyr, övervinna hinder, lösa problem, bli bättre och grymmare. Dess premiss är dock också något liknande som "Att göra skillnad", "Framgång", "Godhet" etc.
Kort och gott, en premiss kan vara mer eller mindre outtalad och mer eller mindre omedveten likväl som undermedveten - men den finns där och den har sin funktion.
Det tror jag i alla fall. Om jag reflekterar över det en stund så är det nog vad jag skulle kunna utläsa av det. Förövrigt antar jag här att "premiss" är detsamma som kärna/grundtanke/utgångspunkt - dvs "What is your game about"...? Nu råkade några av mina exempel - dåligt anpassade - halka ur den frågeställning och istället handla vad man gör istället för vad det handlar om. Fast på ett visst plan tenderar de faktiskt att korsa varandra, speciellt ur formuleringssynpunkt, så ni får helt enkelt leva med den missen.