Jag hade kört på en enda grundregel: Allting har ett värde i styrka. Den med mest styrka vinner. Styrkan på sådana som inte är rollpersoner slumpas ofta (så kommer man runt det underliga BRP-fenomenet där trollet med STY 17 misslyckas med att slå in dörren, men goblinen med STY 6 lyckas).
Allt annat skulle vara specialregler. Och det skulle finnas högar med specialregler. Att bli bättre skulle vara att samla på sig fler och fler specialregler. Vissa gör att du i vissa situationer får slå en T6 och lägga till din styrka. Andra gör att du får specialförmågor i vissa situationer. Ibland får du slå en T20 och använda det värdet istället för din styrka. En massa specialgrejer ger din nya attribut utöver styrkan, som inte andra har. Någon specialegenskap man samlar på sig kanske inför stridsrundor! Hela regelsystemet är en fet hög med undantag. En jävla lunta som man får sitta och bläddra i, likt nittiotalsrollspelens vapenporr. Och ja, vapen ger också specialregler. Inget standardiserat skadesystem; alla vapen har olika unika effekter!
Sedan ska släkte vara baserat på vad man gör. Äter man sopor och lever i kloaker så blir man mer och mer goblin, och får goblinegenskaper. Ju högre upp man bor och ju mer tid man spenderar där, desto mer alv blir man, och däruppe går tiden långsammare. Man blir vampyr av att dricka blod, varulv av att mörda någon i fullmånens sken, gnom av att vistas under jorden och likätare av att äta ruttnande as. Alla dessa ger olika förmågor, och man kan blanda och ge, och därmed vara både troll och alv om man har rätt bakgrund. Och, såklart, man blir krigare av att slåss, tjuv av att smyga runt, och barbar av att dricka mjöd ur sin fiendes skalle.