Om jag skulle göra en Chronopia-remake så skulle jag till att börja med nog göra staden närmast oändligt stor. Kanske finns det en "utsida", kanske inte. Ibland ger sig folk ut på expeditioner för att försöka hitta stadens kanter. En gång trodde någon att de hittat en kant, men det visade sig bara vara en enorm park, med stad runtomkring.
Och så är det literally anything goes. för det känns som kärnan i det många av oss gillar med Chronopia. Behålla existerande fantasyarter och organisationer etc, men också ha möjligheten att slänga in nya kvarter som har nästan precis vilka egenskaper och invånare som helst. Kanske till och med göra det ett steg flummigare och säga att kvarteren inte ens är stabila, alltid existerar eller nödvändigtvis stannar kvar på samma ställe…
Det där är ju typ wrnus Staden-projekt (Berättelser från Staden var väl det enda som kom ut från det projektet). Jag tycker, utan annat underlag är min persobliga estetiska åsikt, att det passar sämre för Chronopia. Jag vill ha den mer som Ankh-Morpork än som Staden. En stor stad, men ändlig, och som kan drabbas som helhet av saker.
Hade jag gjort Chronopia hade jag helt enkelt skippat att göra en karta, så åstadkommer man samma sak. Bara att kasta in kvarter som man känner. Spelet kan lista ett par exempel för folk som behöver sån’t, men utan att säga var de ligger, så kan spelgruppen placera dem hur man vill.
Och så hade jag såklart gjort det spelledarlöst och baserat på konflikter mellan rollpersonerna. Inte bara för att jag alltid gör det, utan för att jag tycker att det passar Chronopia bättre. I Chronopia är själv bäste dräng, och man kan inte lita på folk. Du har inte
kompisar, eller så är de i alla fall undantaget.