Det här intressant med tanke på att det känns som de flesta klagar över att det blev för mycket byråkrati o struktur i tillbehörsböckerna, medan du verkar vilja lägga till ytterligare ett lager av detta.
Med tanke på att Chronopia redan har arenor och slavar vad från Rom är det du vill tilllägga där?
Känns som det redan finns där i mångt o mycket med tanke på alla bordeller, harem, slavar, och liknande. Till det kan vi ju ta till att mer eller mindre alla fraktioner verkar syssla med droghandel.
Chronopia har liksom mer eller mindre allt i någon utsträckning så även om det redan finns arenor och slavar så går det att göra det mer Rom än vad det är och mer direkt fokus i kampanjer. Jag körde för något år sedan en kampanj där spelarna började som krigsfångar som skulle bli avrättade på den stora arenan. Självklart var hela poängen att de skulle göra en Spartacus och lyckas bli slavar/gladiatorer istället för att dö på arenan. Så öppningsscenen med strid blev mer ett sätt att se hur mycket varje spelare rp skulle värderas och vem som skulle köpa dem. De hade alltså plot armor i öppningsscenen där de inte kunde dö men de kunde strida så dåligt att de inte började kampanjen med att vara sin gladiatoragenturs större namn. Nu lyckades de väl och kampanjen flöt på väl utan att stanna vid att för alltid var gladiatorer.
Så ja, mycket av det jag gillar finns redan i Chronopia men inte riktigt på det sättet som jag personligen föredrar det. Så vad vill jag tillägga? En uttalad gladiatorkultur inom inte bara en stadsdel, utan hela staden och imperiet. En mer renodlad slavekonomi där slavar är en tydlig handelsvara som inte endast är till för grovarbete. Även en lärare, magiker eller lärd kan vara slav och då högt värderad och oftast väl omhändertagen.
Gällande dekadensen så är det självklart så att den redan kan finnas i Chronopia, jag ämnar göra så att den syns ännu mer då jag som sagt vill att staden verkligen skall andas att allt är skruvat till max.
I övrigt tror jag än en gång att jag redan beskrivit vad jag vill ha från Romarriket till just min version av Chronopia. Så jag vet inte riktigt vad du är ute efter!?