Käre dagbok
Jag har fått önskemål från spelare att köra Chtullu av något slag, 20-tal med märkliga monster- ni vet grejen. Själv är jag egentligen helt lost när det gäller CoC, har knappt läst spelet och aldrig SLat det. Spelat en kampanj i det.
Sen har vi kört AW och Solar och så och det är den genren jag gillar att köra. Och det som tanken är.
Jag gillar inte Trail of C- det känns som superrälsat detektiv-trad-spel.
Finns det något indiesystem som passar för skräck?
Är det ens möjligt att kombinera dessa två?
Jag har en tanke om att köra AW med bara grundmovsen och lite sämre stats... Karaktärsmovsen känns ju väldigt mycket som superhjälte-movse och det går ju emot CoC helt och hållet, där man ska vara vanliga människor.
Önskelistan är alltså
Improviseras fram- mer eller mindre, i alla fall first session
Movse för att göra saker- eller konfliktresolution
Karaktärsdrivet
Viktigt med relationer
20-tal
Onämbara fasor i bakgrunden
Dödliga strider
Pusslande och lite detektiv
Utsatthet och fara
Jag har funderingar på att köra en liten norsk by under första eller andra världskriget- för att få en isolerad plats (hardhold) med bristande resurser, och bara köra en first session.
Låna en massa CoCgrejer att inspireras från.
Köra på och bygga upp relationer, och inte veta ngt mer än det vi kör.
Ta det långsamt med mycket beskrivningar
Slänga ut ledtrådar som jag själv inte vet vart de leder till
Titta på Risings och Kranks tankar om vad som skapar skräck och hela tiden ha det i bakhuvudet
Som sagt, köra AW med basic moves och ett poäng mindre i grundegenskaper
Ge möjligheten att köpa ´till moves, och försöka hitta på moves kring detektivande
en grundgrej i CoC verkar vara att SL ska vara jätteinläst på tidsålder och plats, mythos och regler. Jag hatar att läsa in mig, men funderarpå att göra ett undantag om det typ är en enda bok jag måste titta i.
Några tankar eller ideer?
Låter det ogörbart?
Tips på setting eller regler?
/Nässe, som är tacksam för all input han kan få
Jag har fått önskemål från spelare att köra Chtullu av något slag, 20-tal med märkliga monster- ni vet grejen. Själv är jag egentligen helt lost när det gäller CoC, har knappt läst spelet och aldrig SLat det. Spelat en kampanj i det.
Sen har vi kört AW och Solar och så och det är den genren jag gillar att köra. Och det som tanken är.
Jag gillar inte Trail of C- det känns som superrälsat detektiv-trad-spel.
Finns det något indiesystem som passar för skräck?
Är det ens möjligt att kombinera dessa två?
Jag har en tanke om att köra AW med bara grundmovsen och lite sämre stats... Karaktärsmovsen känns ju väldigt mycket som superhjälte-movse och det går ju emot CoC helt och hållet, där man ska vara vanliga människor.
Önskelistan är alltså
Improviseras fram- mer eller mindre, i alla fall first session
Movse för att göra saker- eller konfliktresolution
Karaktärsdrivet
Viktigt med relationer
20-tal
Onämbara fasor i bakgrunden
Dödliga strider
Pusslande och lite detektiv
Utsatthet och fara
Jag har funderingar på att köra en liten norsk by under första eller andra världskriget- för att få en isolerad plats (hardhold) med bristande resurser, och bara köra en first session.
Låna en massa CoCgrejer att inspireras från.
Köra på och bygga upp relationer, och inte veta ngt mer än det vi kör.
Ta det långsamt med mycket beskrivningar
Slänga ut ledtrådar som jag själv inte vet vart de leder till
Titta på Risings och Kranks tankar om vad som skapar skräck och hela tiden ha det i bakhuvudet
Som sagt, köra AW med basic moves och ett poäng mindre i grundegenskaper
Ge möjligheten att köpa ´till moves, och försöka hitta på moves kring detektivande
en grundgrej i CoC verkar vara att SL ska vara jätteinläst på tidsålder och plats, mythos och regler. Jag hatar att läsa in mig, men funderarpå att göra ett undantag om det typ är en enda bok jag måste titta i.
Några tankar eller ideer?
Låter det ogörbart?
Tips på setting eller regler?
/Nässe, som är tacksam för all input han kan få