Re: Dubbelmoral, schmubbelmoral.
För att svara på den intitiala frågan om huruvida vi ska ha en civilkuragelag så tycker jag att det är dåligt genomtänkt utan minsta insikt om vad som händer när brott begås.
Ska en kvinna som misshandlas på reguljär basis dömas för brott om hon inte ingriper mot sin mans misshandel av ders gemensamma barn och om barnet i sig är över 15 år skall han/hon då ställas till svas för detsamma då modern misshandlas. Låter ju grymt sunt... [/ironi]
Det är allt för komplext att göra någon juridiskt ansvarig för saker som andra gör utan ens egna påverkan så det låter lite väl osäkeret i mina öron.
Vi har vittnesplikt i Sverige och det räcker, vi kan inte tvinga folk att ingripa eller straffa de som de facto väljer att ställa sig på sidan. Sen kan man tycka vad man vill om etik och moral, men jag har sett tillräckligt för att förstå att det är inte så lätt jämt som man vill påskina från populistpolitiskt håll.
Våldtäkter:
Själv har jag ju faktiskt varit på ett case där en kille blir nedslagen med tillhyggen som hämd för en våldtäkt.
Problemet var ju bara att tjejen i fråga hittat på det för att killen ('våldtäktsmannen') nobbade henne och i och med att hon drar en vals för sin pojkvän så går han igång som en pittbull på tjack och tar med sig slagträn och sina polare ut på stan och hittar killen som hon pekat ut, pang bom = En grov misshandel, en möjlig Anstiftan till grov misshandel och en Falsk angivelse.
Bevisfrågan i våldtäkter är oerhört SVÅR. Jag har varit på alla möjliga olika case, allt ifrån rena lögner till helt uppenbara våldtäkter och varje gång blir man frustrerad och illa berörd över hur otroligt svårt det är att får till ett bra case som håller hela vägen.
Det är mycket som ska stämma. Vittnen (om dom finns) ska stå vid sina utsagor, tekniskt bevisning som håller (och det är inte bara en eller två svabbar med DNA och en hårtuss kan jag säga) och en trovärdig och stödande historia till ovanstående.
Det är alltid en tragedi för den som utsatts för övergrepp och det är mycket svårt att få upprättelse. Hur man ska kunna göra för att förbättra rättsprocessen för just våldtäkter är en väldigt svår fråga.
Nödvärn:
Coffe: Nödvärnsrätten kan övertas av enskild från enskild och du har rätt att använda våld så länge det inte är uppenbart oförsvarligt.
[wikipeda]:
Lagen är i själva verket ganska precis; den mängd våld eller hot om våld som den som brukar nödvärn får använda, skall stå i proportion till hotet/våldet den hotade utsätts för. Den hotade får inte bruka våld så allvarligt att det måste anses vara uppenbart oförsvarligt. [slut w.]
Du får alltså överta annans nödvärnsrätt och det våld man får bruka för att undvika våldtäkt är ganska stort.
Hårdare tag
Det är oftast inte fråga om att ta i mer. Om domstolarna utnyttjade straffskalorna som vi har så skulle jag bli nöjd. Jag tycker faktiskt att om man kör rattfull och dödar en hel familj, två föräldrar med tre barn så SKA man få maxstraff för grovt vållande till annans död, dvs 6 år i finkan.
Jag tycker att man ska få förverka bilar som används av rattfulla/drograttfulla, även första gången.
Jag tycker att det enskilda skadeståndet som en ungdom under 20 år ska stå för själv inte ska få överstiga 50.000:- utan att en statligt garanti ska då komma in för beloppet utöver detta som domstolen tilldömmer för att inte göra unga killar på glid skuldsatta över öronen innan de ens börjat sitt vuxna liv.
Jag tycker att skyddet för utsatta barn gentemot de som inte kan vara deras vuxna förebilder måste bli bättre, därmed inte sagt att alla ungar som är på fyllan den sista april skall omhändertas.
Sen ska man inte tro att samhället botar kriminella på kåken, de flesta sitter under vinterhalvåret då det är knapert som det är och sen kommer de ut till våren och gör en massa småbrott fram till hösten då de samlat ihop nog och utredningarna från våren börjar bli klara och de döms då till 6-8 mån till nästa vår, och så påbörjas en ny cykel...
Oftast kan det även vara en förvaring då de inte KAN begå nya brott, vilket jag ibland kan tycka är skäl nog till att låsa bort folk.
Om knark och horor
Knark är skit och de som tror att det är storebrorsmentalitet att inte tillåta majja eller lite benzo till vardagsbruk vet inte vad de snackar om. Att köpa knark är att ge kriminella organisationer pengar och samtidigt göra sig själv puckad. Det leder till så oerhör mycket annat skit när man väl är inne i knarksvängen. Och angående staliga knarkapotek så hänvisar jag snabbt till amsterdams coffe shops som har lett till att Holland har gigantska problem med missbruk och allt möljigt knark som följer haschet som en svans.
Horor är det några länder som har legaliserat. När man gör det så kommer man per automatik få en illegal marknad som döljer sig inom den legala som skapar oerhöra problem för samhället. (jmf amsterdam och deras cofeshops se ovan) Det är omänskligt i mina ögon att ha en legal prostitution, det är en dyngig bransh som finansierar allt möjligt skit som ingen vill ha.
Tja... lite så en söndag natt gott folk