DoD Classic/Expert era. What races did you allow?

Mikl

Warrior
(@Mikl kan komplettera från de kampanjer han var med i om han vill :) ).
I någon av dina kampanjer på 90-talet spelade jag ett irrbloss (Monsterboken 2). Någon sorts magiker. Blev inte särskilt långlivad, den dog av en attack med köldskada om jag minns rätt.

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
-"Megaser är flygande grisar som äter obehandlat trä och gamla böcker. De flyger tyvärr inte så bra, utan kraschlandar med jämna mellanrum. Deras bästa grundegenskap är konstigt nog PSY (11). Varelsens funktion i äventyret är att käka böcker och i all vänskaplighet följa efter rollpersonerna. Varför vet jag inte".
:gremgrin:
//EvilSpook

Bifur

Veteran
Det vanligaste på den tiden var nog människor, alver och dvärgar, men det var en del ankor och halvlängdsmän oxå.
Precis så här. Vill nog påstå att ingen ens spelade anka mer än något enstaka kortare äventyr. Möjligen förekom någon enstaka metamorph, men de är ju i princip alver.

Övriga folkslag var SLP-folk (eller kom aldrig i spel -- kattmän, råttmän etc.).

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Staff member
Jo, ett nytt försök. Men det föll inte väl ut. Kentaurer hör hemma på stäppen, men synkar dåligt med mänskliga samhällen.
Kentaurer hatar stegar.
Det var precis därför jag inte tillät spelare som kentaurer. Testade en gång, men det uppstod alldeles för många situationer där kentauren antingen inte kunde vara med, eller att man fick vänta ut och in på sig själv som spelledare för att få med kentauren. Det var stegar, det var rep, det var smyga/gömma sig för fiender med mera. Shit vad jobbigt det var! Hade däremot inte sagt nej till ett äventyr där alla rollpersoner är kentaurer och äventyret är anpassat för detta.

Rickard

Urverk speldesign
Det var precis därför jag inte tillät spelare som kentaurer. Testade en gång, men det uppstod alldeles för många situationer där kentauren antingen inte kunde vara med, eller att man fick vänta ut och in på sig själv som spelledare för att få med kentauren. Det var stegar, det var rep, det var smyga/gömma sig för fiender med mera. Shit vad jobbigt det var! Hade däremot inte sagt nej till ett äventyr där alla rollpersoner är kentaurer och äventyret är anpassat för detta.
"Neeej, inte en till stege! Kan vi inte få möta resar istället?!"

Franz

Staff member
Och sen kommer en massa ilskna personer skriva: ”Näää!!! Stegar var ju själva GREJEN med Ereb Altor!!! Jag kommer bojkotta den här produkten, det är ju helt uppenbart att Helmgast bara vill tjäna pengar och helt struntar i fansen som sett fram emot att deras rollpersoner klättrar upp och ner för stegar!!!”

Franz

Staff member
Nu har jag (på riktigt) gått igenom Ereb Altor vol 1 (känd som "Kandra" av lekmän) med luskam, och där finns (återigen på riktigt) pris för kålrötter, kimerapäls och godis. Men ICKE någon stege!
Det betyder att den stora hemligheten med staden Kandra är att alla stadsbor är förklädda kentaurer!