Nekromanti Cleric eller inte?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Hej!

I Fantasy Adventure (mitt mini-d20-spel) ska jag ha minimalt med klasser. Typ tre. Eller fyra.

Just det behöver jag hjälp med. Förutom Commoner, Librarian och Ninja, som är givna... trodde nån på det? Fighter, Rogue och Sorcerer är givna, men ska Cleric:en finnas med?

Jag känner för att sparka ut clericen med hans heliga symbol och säga att magi, det är magi det! Inga präster här inte!

Och därmed stryka all divine magic från basreglerna.

Blasfemi?

Eller ett genidrag?

What say you?

M.

Big Marco

Läskig
Svårt att svara på utan att veta hur du har tänkt lösa prästens huvudsakliga uppgift - att se till att RPer överlever till nästa fajt. ,-)

Troberg

Sinister eater
Bort med prällen!

Han är ju ändå bara ett mellanting mellan magiker och fighter. Om du tvunget ska ha honom med så tycker jag i vilket fall att du ska göra honom mer prällig och mindre slåssig. Vill man ha en religiös krigare finns ju paladinen (om du har någon sådan...).

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Kicka honom du...

Vad är en Cleric liksom? En dålig Fighter som kan magi eller en dålig trollkarl som kan slåss...? Ge dem fri multiclassing istället så går det ända att blanda till. :gremtongue: Det enda som saknas då är väl lite Heal/Cure-formler för magikerklassen.

Detta förutsatt att du tar in Ninja som den fjärde klassen förstås. :gremwink:

Pom

Swashbuckler
Den gulmögliga medelvägen

Clericen är väl den mest ospännande av De Fyra Stora. Att ha med 2 olika magifilosofier i ett spel som syftar till maximal enkelhet känns också onödigt. Däremot behövs verkligen möjligheten att snabbt läka sig då och då.
En kompromiss kan ju vara att spola Clericen som klass, men ha kvar den som ett slags NPC man kan ha med sig under vissa omständigheter. Eller helt enkelt som ett monster som man då och då råkar på. "C: Carrion crawler, Centaur, Cleric..."

rjonas

Hero
Re: Den gulmögliga medelvägen

Egentligen tycker jag att det borde finnas många klasser i ett klassbaserat rollspel men jag förstår inklingen att vilja minimera antalet. I UA finns det tre klasser: Generic Warrior, Generic Expert och Generic Spellcaster. En spellcaster måste dock välja om hon är divine eller arcane så därför kan man säga att det faktiskt finns fyra klasser kvar.

Dock, så måste jag säga att när vi (min grupp) spelade Swashbuckling Adventures tyckte vi inte att det passade med prästerlig healing stup i ett. Vi tog helt sonika bort helning och sa i stället att alla som överlever en strid blir fulläkta nästan omedelbart efter. Det fungerade mycket bra. Det ingen som funderade över om det var realistiskt eller ej då spelet faktiskt fortsatte på en gång.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Har inte tänkt så mycket på det

Men i grund och botten tänkte jag att det ska finnas healing potions som häxor blandar ihop och som man kan köpa om man vill.

Och kanske lite gudomlig helning via artekfakter och så... kanske, kanske. Men det är mest med potions som jag tänkte lösa helning.

Hmmmm... det löser ju inte turn undead... hmmm... fast som sagt, turn undead är så jävla krångligt i d20 att det inte är sant. Så det kanske kan ryka också.

Det är ju tänkt att vara bare bones d20... hmmmm... det kanske jag ska döpa det till Bare Bones Adventures. :gremlaugh:

M.

rjonas

Hero
Re: Har inte tänkt så mycket på det

Äh, var inte rädd för att slänga ut helningen. Man får ju tänka på vad det är man gör och om det bidrar till underhållningen.

-Vad är det som är så kul med att säga "jag lägger kjurrlajt" och slå 1d8:a arton gånger efter varje strid?

Tanken var ju att man skulle magiskt hela varandra - som Aragorn - lite mystiskt, men mystiken i det försvann ju rätt snabbt efter 13 1/3 combat encounters.

Behåll remove blindness, remove curse och de andra besvärjelserna som läker ett irriterande tillsånd men låt hp-helning vara enkelt. Slå en Heal-check och läk summan. Det är mitt tips.

Turn Undead är ännu enklare. Gör om det till en Charisma check och låt alla försöka hålla odöda 10 fot bort. Ingen risk att man förstör dem, dock. Som det sak vara. Inget mera Kex! -tolv skelett går upp i rök.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Skrota klerken

Jag tycker gott du kan skrota klerken och om nödvändigt ge sorcerern lite helande magi.

Dessutom borde barden vara med bland de fyra... :gremgrin:

rjonas

Hero
Re: Skrota klerken

Japp. Barden borde vara med. :gremsmile:

Själv så gjorde jag klasser lite på tvärs. Jag hade med Academic, Brute, Expert, Journeyman, Leader och Talent. Av dessa var Brute absolut sämst och de andra skapligt balanserade. Alla hade rätt många sp (förutom Brute) för jag gillar inte att en dedikerad krigare är bättre än en utbildad samuraj eller riddare. För att kunna banka ihjäl folk så behöver man också kunna måla en trana och skriva en ode (som Musashi eller Lancelot).

Pom

Swashbuckler
Re: Skrota klerken

Japp. Barden borde vara med. :gremsmile:
Hm. För all del. Förutsatt att det inte går att multiklassa på vanligt sätt skulle barden kunna helt enkelt vara Multiklassen. Den är ju 1/3 slåssare, 1/3 färdighetsnisse och 1/3 arcane spellcaster.

vielleicht

Veteran
Mitt förslag.

Behåll clericen, men byt namn på honom till Priest eller något. Minska HD till d6, och ta bort Spontaneous Casting. På så sätt blir det krångligare att hela, i och med att du inte automatiskt kan slänga bort dina förberedda spells till föremån för en Cure ____ Wounds.

-V

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
"Jag känner för att sparka ut clericen med hans heliga symbol och säga att magi, det är magi det! Inga präster här inte!"

Så har jag gjort åtskilliga gånger, fast då har jag låtit magin evolvera dessutom tills dess man når slutstadiet; drakmagi / psionics.. Givetvis är det ett genidrag! *S* Låt istället all "divine magic" vara olika inriktningar hos vissa magiker. Vill man dyrka gudar är det väl en sak, men jag tycker definitivt att man kan kan särskilja användandet av magi från religionen.

Och som andra har sagt härnedan, behåll Barden! :gremsmile:

Staffan

Myrmidon
Re: Mitt förslag.

D6:an kan jag köpa, men att ta bort prällens förmåga att byta ut sina spells mot läkning innebär bara att prästen kommer att fylla upp nästan hela sitt formelsortiment med helande magi.

Däremot skulle man kunna sno någon av regelvarianterna i Unearthed Arcana - har för mig att det finns någon som gör präster mer lika sorcerers, så att de lägger magi spontant men har ett begränsat urval. Om man ska ha sorcerer som representant för arkan magi så borde man nog ha något liknande för präster.

Ett annat alternativ är att göra som i Arcana Unearthed, att bara ha en lista med spells, och låta folk välja hur de vill från den.

Pom

Swashbuckler
Turn - Destroy

Hmmmm... det löser ju inte turn undead... hmmm... fast som sagt, turn undead är så jävla krångligt i d20 att det inte är sant. Så det kanske kan ryka också.
Turn undead får gärna ryka helt för min del eller bli en spell eller bli helt beroende av vissa magiska föremål.

anth

Vetefan
Byt ut Cleric till Divine Sorcerer i UA.
Sorcerermagi är enklare än annan magi, det är ju därför du har med Sorcerer istället för Wizard.

Bombu

Hero
[color:\\"#009999\\"] Just det behöver jag hjälp med. Förutom Commoner, Librarian och Ninja, som är givna... trodde nån på det? Fighter, Rogue och Sorcerer är givna, men ska Cleric:en finnas med? [/color]

Kul med lite variation.

Det finns ju ingen av gud given rätt att spela en präst.

Så ta du bort clericen.

Jag tror egentligen inte på att man skall ersätta alla clericens förmågor med något liknande.

Ta bort clericen, och låt det bli lite hårdare att bli skadad, man kanske får vila sig i dagar istället för minuter, inget konstigt med det.

På nån dryg vecka är ju de flesta karaktärer friska enligt DnD, inte så blodigt.

Turn undead finns det ju inget skäl att man måste ha med. Odöda blir ju lite farligare men det är ju bara att som SL veta att odöda är farliga, så behöver man inte slänga in lika många som tidigare.

[color:\\"purple\\"] Variation tror jag på och om man ändå varierar sig så bör man inte känna sig för bunden till det man tänker ändra på [/color]

vielleicht

Veteran

D6:an kan jag köpa, men att ta bort prällens förmåga att byta ut sina spells mot läkning innebär bara att prästen kommer att fylla upp nästan hela sitt formelsortiment med helande magi.
Då får man väl reglera det också, t.ex. genom att säga att man inte kan memorera mer än en av varje spell. Dvs, inga präster som springer runt med bara 5-6 Cure Light Wounds förberedda.

-V

Bombu

Hero

Då får man väl reglera det också, t.ex. genom att säga att man inte kan memorera mer än en av varje spell. Dvs, inga präster som springer runt med bara 5-6 Cure Light Wounds förberedda
jag tycker nog inte det är nån bra väg.

Clericen i DnD är inte överbalanserad så att göra honom rejält sämmre gör väl ingen glad.

Att helt ta bort Clericen är ett kul koncept som skapar nya problem och nya rollspelsmöjligheter, men att banta ned clericen ge honom sämmre förmågor, det tror jag bara är dummt.

vielleicht

Veteran

Att helt ta bort Clericen är ett kul koncept som skapar nya problem och nya rollspelsmöjligheter, men att banta ned clericen ge honom sämmre förmågor, det tror jag bara är dummt.
Att helt ta bort clericen skapar viss obalans, om man betänker att D&D alltid varit organiserat kring fyra basklasser - krigaren (bra på att slåss), tjuven (bra på att smyga och andra tricks), magikern (offensiv magi) samt prästen (defensiv och helande magi).

Att ta bort clericen - och därmed rollfigurernas tillgång till snabbt helande - gör att man antingen får trixa ganska mycket med EL-systemet för att inte gruppen ska få totaldäng så fort de råkar i strid med något som enligt reglerna är en "balanced encounter".

Att ge helande formler till magikerna istället löser visserligen problemet, men gör att eventuella magiker får en väldigt viktigt roll inom gruppen - skulle han eller hon stupa står rollfigurerna utan både offensiv eldkraft och helande/skyddande förmågor.

-V