Varför förenkla?
Jag förstår riktigt inte syftet med att ta bort cleric och kalla alla som använder trollformler för sorcerer. Då måste man gå in på lite mer metafysiska spörsmål som vad magi är först, tycker jag. ...men det kanske är lite för krångligt. Men då dyker frågan upp: varför förenkla d&d överhuvudtaget? Jag tycker att det är ganska enkelt som det är.
Varför förenkla?
För att D&D som det är inte är optimalt som nybörjarspel. Spela med ett par tioåringar så får du en annan syn på D&D:s enkelhet.
Det finns för många variationer för att förklara det snabbt och smidigt. Det är inte svårt, men om man ska ta hänsyn till alla varitioner så tar det tid att förklara. Till exempel, det finns tre sorters magiker i grundboken. Nej, sex. Wizard, Sorcerer, Druid, Paladin och Ranger. Och så Cleric.
Det gör det automatiskt svårare att förklara hur koncepten hänger ihop. Först ska man förklara att det finns trollkarlar. Det brukar inte vara svårt. Sen ska man förklara att det finns två sorters trollkarlar som kastar sin magi på olika sätt. Sen ska man förklara att det finns två sorters magi. Och sen ska man förklara präster. Och paladiner, skogsnissar och druider. Sen ska man förklara att man oftast måste ha koll på besvärjelserna och välja rätt i förväg. Fast inte alltid.
Jämför det med att säga "det finns magi, och om du är trollkarl funkar det så här". En gång, that's it.
Så i min variant ska divine magic inte finnas. För att inte krångla till det när man skalar upp. Då är det lättare att säga, "ok, tänk dig nu att det finns gudomlig magi också" istället för att säga "ok, den magi du trodde var magi var egentligen två olika sorters magi...". Jag försöker tänka på hur min variant skalar om man vill ha MER D&D när man spelat en stund. Därför vill jag inte blanda regelkoncept som magi.
M.