Nekromanti CoC + D20 = Paradiset

Big Marco

Läskig
CoC + D20 = Paradiset

[color:\\"red\\"]Jag flyttade denna deltråd från denna tråd på Fenix-forumet då jag tyckte att den hörde bättre hemma på detta forum.

/Dante[/color]

Jag kanske hädar alla seriösa CoC:are, men jag tycker att den nuvarande CoC-kampanjen jag är spelare i (D20 Modern/CoC) är den bästa jag har spelat. Mycket kommer från D20-regelkärnan, där helt plötsligt man inte måste ha gjort lika många investigators i förväg som man har kloner i Paranoia.

D20 Modern är ett lysande system tillsammans med CoC-mythos. Konfrontationerna blir plötsligt intressanta och inte bara jättetrista-för-nu-dör-vi-igen.

Med D20 Modern kan man ta ut svängarna, man kan vara cool och påverka, man måste inte dö hela tiden, eller bli skogstokig. Helt plötsligt blir CoC ett spel där man kan utvecklas som RP. Den gruppen jag är med i nu har vi hittills förlorat en enda RP (som blev lite galen efter att ta tittat på en Great Old One på alldeles för nära håll, så hon förlorade 1D100 SAN (=85). Hon hade inte 85 ,-). Vår grupp är sammansvetsad, påverkad av vad som sker omkring oss, den utvecklas och får nya relationer och kopplingar. Detta har jag aldrig tidigare fått då man i princip alltid måste skapa nya RPer under äventyret eller mellan dessa. Nu har jag haft samma RP i nästan 10 äventyr. Och jag är ändå stridsgalningen i gruppen. Rekord liksom! =)

Jag säger det igen - aldrig har CoC varit så kul som när vi kastade BRP-kärnan åt helvete och kör Modern.

Anatoly Voronin signing off (Fast Hero 4/Smart Hero 2/Soldier 3)
---

Blasphemy

Swashbuckler
Re: CoC + D20 = Paradiset

Det enda jag ser som problemet med D20 är levelsystemet och alla feats som man kan samla på sig (men bara om man levlar osv). För Levelsystemet har väldigt, väldigt stora brister (men kan vara kul ändå). Lite trist om man som investigator sitter och försöker plugga in Latin men får veta att man måste levla innan man kan lära sig det språket.

Nope... Tror att Chaosium skulle tjäna på en totalrevidering av Basicsystemet, ny rollpersonsgenerering, ett nytt sanitysystem och ett helt nytt upplägg på grundboken med mindre monster och fler äventyrskopplingar och världsinfo.

Arfert

Facit

jag tycker ju D20 modern är i det närmsta ospelbart...

och man får ett helt ANNAT spel... det är ju själva grejen med CoC att man ska känna sig lite lagom liten och maktlös... annars är det inte Lovecraft...

entomophobiac

Low Prep High Play

Det handlar väl om vad man vill ha ut av sitt spel. Vill man slakta monster och racka upp Xp så passar sig Modern bättre. Vill man bekanta sig med saker och ting sakta men säkert på ett nästan garanterat ödesdigert vis - men med det sagt att det inte kan vara långsiktigt och karaktärsutvecklande - så föredrar åtminstone jag BRP...

Och jag är heller inte någon febrig d20 hatare. Tvärtom. Men för min del är och förblir Cthulhu BRP.

Big Marco

Läskig

Vill man slakta monster och racka upp Xp så passar sig Modern bättre

Kanske det, men det är inte så vi använder Modern (hade det varit så hade jag inte varit lika glatt överraskad). Xp har vi öht inte, utan får en level när SL och spelarna tycker att det passar (urskönt, men fungerar nog bara om man inte har problem med avsaknaden av millimeterrättvisa).

Det är inte just monsterkonfrontationerna som är grejen, det är hela känslan i systemet som får CoC för oss att bli mindre tråkigt (eftersom vi alla i vår grupp tycker att det är tråkigt när våra rollpersoner dör) och mer spännande. Karaktärerna är bra utbyggda ur en personlighetsvinkel, ingen är speciellt min/maxad, feats väljs ur karaktärsvinkel (två av fyra RPer saknar tex Personal Firearms Proficiency - hur ofta händer det?).

Hur menar du att BRP skulle vara mer "långsiktigt och karaktärsutvecklande" jmf med Modern?

Big Marco

Läskig

jag tycker ju D20 modern är i det närmsta ospelbart...

Varför?

och man får ett helt ANNAT spel... det är ju själva grejen med CoC att man ska känna sig lite lagom liten och maktlös... annars är det inte Lovecraft...

Är det? Jag trodde grejen var att man skulle ha kul? ,-)

Men allvarligt, är det tanken med CoC? Att man är liten och maktlös? Vad är det då för drivkraft bakom? Då blir spelandet i mina ögon extremt platt och intetsägande - då kan man lika gärna stoppa in Glocken i munnen och trycka av. Eller?

Krille

Super Moderator

"Men allvarligt, är det tanken med CoC? Att man är liten och maktlös?"

Åtminstone om tanken med CoC är att det ska ligga någorlunda nära Cthulhu-mythoset och det som Lovecraft faktiskt skrev.

...och åtminstone jag hävdar att det är just det som är tanken med Call of Cthulhu. Det heter inte Call of Cthulhu bara för att det ser koolt ut.

"Vad är det då för drivkraft bakom? Då blir spelandet i mina ögon extremt platt och intetsägande - då kan man lika gärna stoppa in Glocken i munnen och trycka av. Eller?"

Bara om du missar ditt SAN-slag.

Liksom. Call of Cthulhu är i första hand ett skräckrollspel i mina ögon. Det vill säga inte ett "intrigera nattetid i ösregn och tycka synd om sig själv"-spel, eller ett "röja monster med schysst kulspruta så att väggar och golv fräts sönder av dess blod"-spel. Det är ett skräckspel. Syftet är att spelare och dennes rollperson ska bli rädd.

En del kan givetvis hävda att man blir räddare om ens någorlunda tuffa rollperson hotas av något tokhemskt, och visst, så funkar Chill. Chill bygger trots allt på att någorlunda tuffa investigators med specialkrafter och hagelbrakare tillhör en världsomspännande monsterjagarorganisation som tar itu med diverse vampyrer och varulvar.

Kruxet är att Chill inte är Call of Cthulhu. Monstren i Cthulhu är kosmiska fasor och rollpersonerna är inte byggda för att hantera dem, vare sig fysiskt eller mentalt. Mythoset bygger liksom på det enkla faktum att vissa saker var människan inte ämnad att veta, och vet man för mycket så skalas psyket bort bit för bit (förutsatt att kroppen inte skalas bort bit för bit först). Det innebär att "glocken i munnen"-scenariet är faktiskt inte ett otänkbart slut i Cthulhu. Det enda som krävs är tillräckligt låg SAN.

Så vad bygger rollspelet på? Tja, inte är det att slakta monster. Det handlar om den känsliga balansen mellan att veta tillräckligt för att överleva och veta för mycket så att ens psyke kuckulurar. Det handlar om insikten om att man faktiskt är liten och obetydlig. Det handlar om att vara fruktansvärt utsatt och sårbar.

Så ja, det handlar om att stoppa glocken i munnen och trycka av. Eller i alla fall att hitta en anledning att låta bli och ett sätt att fortsätta att låta bli även om minnet efter den onämnbara fasan fräter sönder ens hjärna.

Big Marco

Läskig

Skräcken finns där - det spelar ingen roll om det är BRP eller D20, eller menar du att ett maxat "monster" i D20 inte kan vara farlig för en RP på hyfsad nivå i Modern? SAN-systemet är identiskt mellan BRP och den Modern vi kör, så det är ingen skillnad öht.

Jag vet inte varför så många, inklusive du, drar den för mig felaktiga slutsatsen att Modern = slakta monster?

Vad syftet med CoC är är givetvis helt personligt, även om jag håller med om det mesta du säger. Men det är på makro-nivå. Från ett utanför-perspektiv. För Anatoly, min RP, finns inte det. Han har varit med om mer jävligheter på kort tid än många andra, men han kommer inte att ge upp för det. Och det är här som brasklappen mot BRP kommer - för hade vi kört CoC BRP hade Anatoly varit stendöd ett par ggr om (nej, inte av monster). Om CoC går ut på att krossa RPer i parti och minut så är det ett CoC jag inte skulle få ut så mycket av att spela, eftersom jag när jag spelar gillar att utveckla mina rollpersoner. I vanlig BRP CoC sker detta sällan, då dödligheten är fjantigt stor (kultister med machetes finns det många av).

Jag hävdar att Moderns regelsystem ökar rollpersonens möjlighet att utvecklas och få karaktär, medan BRP gör motsatsen. Om detta är bra eller dåligt bedömer jag inte.

Krille

Super Moderator

"Och det är här som brasklappen mot BRP kommer - för hade vi kört CoC BRP hade Anatoly varit stendöd ett par ggr om (nej, inte av monster). Om CoC går ut på att krossa RPer i parti och minut så är det ett CoC jag inte skulle få ut så mycket av att spela, eftersom jag när jag spelar gillar att utveckla mina rollpersoner."

Du får gärna förtydliga vad det hade varit som hade gjort mos av din rollperson. Kultister med machetes är IMHO bara ännu en sorts monster.

IMHO, poängen med Cthulhu är inte att inte slakta monster, utan att inte slakta alls. Våld är farligt, i synnerhet i Cthulhu.

Och såvida Anatoly inte är extremsportare som fumlar på var tjugonde mountainbike-tur och bryter halsen så ser jag inte var problemet ligger.

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Jag hävdar att Moderns regelsystem ökar rollpersonens möjlighet att utvecklas och få karaktär, medan BRP gör motsatsen. Om detta är bra eller dåligt bedömer jag inte."

Tja, med en sådan formulering är det väl just det som du gör? Finns det någon som inte vill använda sig av ett regelsystem som ger möjlighet att utveckla rollpersonerna istället för motsatsen? :gremsmile:

Sedan undrar jag också varför det är så lite prat om spelledarens roll i det hela. Reglerna är trotsallt inte det enda som betyder något.

Oldtimer

Slava Ukraini!

Lite trist om man som investigator sitter och försöker plugga in Latin men får veta att man måste levla innan man kan lära sig det språket.
Du menar till skillnad mot BRP där man först måste lyckas använda färdigheten på äventyr och sedan, efter äventyret, slå bra på t%?

Personligen tycker jag sättet att höja färdigheter i BRP är varken bättre eller sämre än i d20 på att hantera den situationen.

/Mikael

Big Marco

Läskig

Sedan undrar jag också varför det är så lite prat om spelledarens roll i det hela. Reglerna är trotsallt inte det enda som betyder något.

För att det är den mest meningslösa diskussionen jag kan tänka mig här. "Min spelledare är bättre än din spelledare". Det som i sammanhanget är det mest objektiva verktyget är reglerna. Spelledaren (och spelarna) är alldeles för flexibla för att diskuteras, oavsett om det är som en realitet eller som abstraktion.

Min idé var dessutom att sätta BRP mot D20 Modern, och där har inte en spelledare en plats.

Big Marco

Läskig

Och såvida Anatoly inte är extremsportare som fumlar på var tjugonde mountainbike-tur och bryter halsen så ser jag inte var problemet ligger.

Främst är det möjligheten att påverka sitt eget agerande - Modern har det i Action Points, Eon III har det med Ödestärningar, CoC BRP har det inte alls. Eftersom vi (väl?) är överens om att reglerna är en mycket bra opartisk domare i många situationer gillar jag skaprt att spelaren kan, utan att "fuska" påverka handlingars utfall. Det är störtskönt, helt enkelt. I de flesta situationer där dramatiken finns har fysiska aktiviteter ingått, likt hoppandet från torn till helekopter, drunkna, och fler liknande situationer.

Och allmänt (och absolut inte till Krille, men jag tror inte ens du/han hade tänkt tanken att spela ut kortet "Modda reglerna dårå"), kom inte dragandes med "Modda reglerna dårå", för det är inte poängen, utan den är snarare att ställa BRP mot D20 Modern mot varandra och se hur de står sig, i dess officiella grundform. Nallo (eller Blasphemy) har en poäng när han säger att BRP som det beskrivs i CoC är lika mossigt som Arkhams fasader.

Big Marco

Läskig

Du menar till skillnad mot BRP där man först måste lyckas använda färdigheten på äventyr och sedan, efter äventyret, slå bra på t%?

Personligen tycker jag sättet att höja färdigheter i BRP är varken bättre eller sämre än i d20 på att hantera den situationen.

Båda är abstraktioner, men när det gäller D&D kan jag bara hålla med dig om villkoret är att man får mycket XP från annat än att döda motståndare. Jag tycker fortfarande att tonvikten för att få XP ligger snett i D&D.

Anledningen till att jag accepterar Modern i den tappningen vi spelar CoC i nu är just att vi får en ny level när vi tycker att det passar sig. Inte en enda XP har räknats ut.

Krille

Super Moderator

"I de flesta situationer där dramatiken finns har fysiska aktiviteter ingått, likt hoppandet från torn till helekopter, drunkna, och fler liknande situationer."

Aha. Anatoly ÄR exremsportare. :gremgrin:

Tja, skyll sig själv. I Cthulhu-novellerna så blir en person uppäten av råttor, och en annan har inget annat val än att se den halvruttnande tentakelförsedda fasan krypa närmare, då hans ben är brutna.

Som jag ser det så är det en bra idé att sakna "gå ut ur fängelse"-kort i Cthulhu. Det gör rollpersonen med utsatt, vilket gör att du inte har någon livlina. Dabbar du dig (som till exempel börjar slåss mot kultister med machete) så har du bara tur och din rollpersons skicklighet att förlita dig på.

"Nallo (eller Blasphemy) har en poäng när han säger att BRP som det beskrivs i CoC är lika mossigt som Arkhams fasader."

Dåså. Vad klagar du på? Cthulhu ska vara mossigt som Arkhams fasader, inte sterilt exploderande som nån ämlans Mission: Impossible.

---

Och för övrigt så kan väl kultister med machete inte vara så värst mycket hemskare än de högar med orcher med kroksablar som man hackade i DoD1-3 utan hjältepoäng.

Big Marco

Läskig

I Cthulhu-novellerna

Ehh, nu spelar vi rollspel, inte läser noveller. Det är ändå en rätt stor skillnad. Novellen har ett definierat slut. Det har (förhoppningsvis) inte det äventyr som skapas av gruppen av spelare och spelledare.

Om jag vill spela noveller så spelar jag hellre (eller inte alls snarare) något pretto-ångest-friforms-konventstjafs med mycket incestminnen, övergrepp, misshandel och annat irriterande. De brukar vara sådana. För ofta.

Och för övrigt så kan väl kultister med machete inte vara så värst mycket hemskare än de högar med orcher med kroksablar som man hackade i DoD1-3 utan hjältepoäng.

Det är sällan jag bar "Fjällskjorta ABS 6" när vi lirade CoC BRP. ,-)

Arfert

Facit

d20 Modern-grundboken är ju "mycket spelbok för pengarna", men helt överlastad och full med typiskt amerikanskt ordbajseri.. DÄREMOT är d20 CoC en mycket bättre produkt, eftersom de har skalat av så mycket onödigt, även om jag föredrar BRP-versionen...

/T

Krille

Super Moderator

"Ehh, nu spelar vi rollspel, inte läser noveller. Det är ändå en rätt stor skillnad. Novellen har ett definierat slut. Det har (förhoppningsvis) inte det äventyr som skapas av gruppen av spelare och spelledare."

Faktum är att jag tycker att Cthulhu gör sig bäst i novellformat, det vill säga korta äventyr på ett par tre spelmöten och kanske så långa som fem eller sex spelmöten. Spelar man så korta äventyr så vet man aldrig vad som kan hända. I en normal ärkelång kampanj så brukar ju vänligare spelledare låta bli att dräpa ens rollperson i mitten eller början, eftersom det är så jobbigt att få in en ny rollperson i ett gäng med erfarna rollpersoner. I en kort kampanj så slipper man det problemet.

Pretto-ångest-friforms-konventstjafs är det dock inte något tal om, men efter en sådan kampanj så brukar ändå rollpersonen vara förbrukad. Är han inte slaktad av kultisterna så är han uppäten av en galen äldre gud, eller så är han galen eller snudd på.

Vilket för mig ger den mest intressanta egenskapen hos Cthulhu: det handlar inte om att bli bättre. Det handlar om att inte bli sämre för fort.

"Det är sällan jag bar "Fjällskjorta ABS 6" när vi lirade CoC BRP."

Jag brukade inte ha dem i DoD heller. De skavde så förgjordat. :gremgrin:

Mer seriöst, det hade inte orcherna heller, menar du? Vad är det för fjant-orcher som du slaktade?

Big Marco

Läskig

DÄREMOT är d20 CoC en mycket bättre produkt

D20 CoC föll helt och hållet, oåterkallerligen, när de hade med en feat vid namn "Drive-by shooting". Jag tror vi alla är överens om att CoC inte är överdrivet associerat med den handlingen, och speciellt inte som en egen feat...

Big Marco

Läskig

Vi kan konstatera att vi spelar CoC olika. =) Fö kan tilläggas att vår SL inte är snäll - alla kritiska slag (alltså när saker och ting gäller, inte just crits) slås öppet, och det är läskigt som fan. =)

Ang DoD 1-3 - det jag menade var att 11 KP i DoD är "mer" än 11 Hit Points i CoC BRP IME. Speciellt som rustning är inte helt ovanligt i det förstnämnda och tvärtom.