Nekromanti CoC + D20 = Paradiset

Arfert

Facit
Re: CoC + D20 = Paradiset

tror jag får ta och köra Masks of Nyarlathotep med dig och några till, så du får se ;-)

Arfert

Facit

jag menade att D20 CoC är bättre än vanliga Modern för att man inte får migrän av att läsa reglerna ;-)

Arfert

Facit

fan Krille, önskar jag kunde uttrycka mig lika bra i skrift som du... det är EXAKT därför CoC är så fruktansvärt bra. Håller med till 100%!
/T

Arfert

Facit

det där var en bra HouseRule, Marco, med level-utdelning... antecknar.

/T

Blasphemy

Swashbuckler

Alltså... nu blir jag fanemej depraverad, less och tja uppgiven. Har alltid intalat mig att det finns regler för träning och liknande i CoC. Dvs att du kan få sådana höjningskryss genom att forska och studera... Men du har säkert rätt. FÖr jag menar om man gör 90 versioner av grundboken så kommer man självklart inte på att fixa den buggen. Nä CoC regelsystem suger verkligen Bologny och Chaosium som spelföretag saknar verkligen någon som helst vision när det gäller att uppdatera sina böcker...

Däremot så gillar jag systemet att man får kryss och sedan får höja efter spelmötets slut. That I do like...

Krille

Super Moderator

"Nä CoC regelsystem suger verkligen Bologny och Chaosium som spelföretag saknar verkligen någon som helst vision när det gäller att uppdatera sina böcker..."

Jag har hört liknande kritik om Neogames ständiga nya marginellt ändrade utgåvor av sina regelböcker... :gremgrin:

Organ

Out of time, out of mind
Spelledare vs. system

>Min idé var dessutom att sätta BRP mot D20 Modern, och där har inte en spelledare en plats.

Nu vill jag inte lägga ord i andras munnar men jag tror att det handlade om att det du upplevde som en stor skillnad efter systembytet mycket väl kunde simulerats med att spelledaren skött spelet på ett annurlunda sätt.

Nu försöker jag inte lägga in några brandfacklor i debatten D20 modern vs. BRP utan bara påpeka att även om olika system kan ha inverkan på spelets inriktning och stämmning får vi inte glömma att interaktionen mellan spelarna och spelledaren är det mäktigaste verktyget vi har och, om det används rätt, klarar av att simulera vad som helst (något som det bästa system inte fixar).

/Anders

Organ

Out of time, out of mind
DoD vs. CoC

>Och för övrigt så kan väl kultister med machete inte vara så värst mycket hemskare än de högar med orcher med kroksablar som man hackade i DoD1-3 utan hjältepoäng.

Skilnaden är dock att i DoD hade man vanligtvis andra färdigheter till sin hjälp än bara "Library Use" och "Read & Write Latin". :gremwink:

/Anders

Big Marco

Läskig
Re: Spelledare vs. system

Nu vill jag inte lägga ord i andras munnar men jag tror att det handlade om att det du upplevde som en stor skillnad efter systembytet mycket väl kunde simulerats med att spelledaren skött spelet på ett annurlunda sätt.

Givetvis - men då hade det inte längre varit CoC BRP. Utan en moddad sådan. För som jag skrev i ett annat inlägg i tråden så är det regelmekanismerna som tilltalar mig. I CoC BRP finns inget sätt att för mig som spelare påverka handlingen aktivt (som tex D20 Moderns Action Points ger) inom regelverket.

Big Marco

Läskig
Re: Neo utvecklas.

Jag har hört liknande kritik om Neogames ständiga nya marginellt ändrade utgåvor av sina regelböcker

Den enda marginellt ändrade utgåvan var mellan Eon och Eon II, eller kan du komma på någon annan? Och både N2 och Eon III är kraftigt reviderade och många saker är fixade därför att de kunde göras bättre och för att vi tog till oss kritik som kommit fram från våra fans. Det Nallo tog upp var snarare att Chaosium inte gjort ett dyft på flera decennier.

Blasphemy

Swashbuckler

Well... Nu kan ju jag i alla fall mena på att om ett spel som CoC saknar ett system för träning eller att lära in sig kunskaper mellan äventyren (exempelvis genom biblioteksstudier) så har de missat en VIKTIG del. På något sätt är det inte lika viktigt i Dungeons & Dragons då det mer är anpassat för vilda äventyr och strid. I CoC däremot så skall ju investigators vara försiktiga och göra efterforskningar...

Så jag skulle säga att det är ytterst underligt att denna regelsaknad inte har fixats under de tiotals år som gått. För det känns som att den behövs.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Spelledare vs. system

"Givetvis - men då hade det inte längre varit CoC BRP. Utan en moddad sådan. "

Fast det du jämför med och har personliga erfarenheter av är väl ett moddat D20? Vad jag förstår av dina tidigare inlägg så kör ni med en del egna versioner av vissa regler.

Troberg

Sinister eater
Och det är dåligt för att?

Jag har hört liknande kritik om Neogames ständiga nya marginellt ändrade utgåvor av sina regelböcker...
Personligen tycker jag om när det inte sker några världsomvälvande ändringar i en ny edition. Jag vill inte behöva börja om från grunden i inlärningsprocessen, jag vill bara ha lite buggfixar och mindre tillägg.

Exempel på bra revisioner:

- Några nya färdigheter
- Bättre utrustninglistor
- Mer världsinfo
- Logisk omstrukturering av layout och textstruktur
- Frivilliga regeltillägg på befintlig regelstruktur

Exempel på dåliga revisioner:

- Helt nytt system
- Regler som helt ersätter gamla regler
- Helt annat magisystem

Grundprincipen tycker jag ska vara att man ska kunna ta gamla karaktärer och spela som vanligt i den nya revisionen, men att man också ska ha fler möjligheter än tidigare.

Troberg

Sinister eater

Som du beskriver det så låter det snarare som en fråga om balansering än om regelsystemet. Jag kan hålla med om att sanity är lite grymt, speciellt i de färdiga scenariosarna. Hade man sänkt sanityförlusten och gett bättre möjligheter att återvinna den till en nivå där man klarar att hålla sanity någotsånär konstant så hade det i mitt tycke funkat bättre (så det har jag gjort).

Dessutom, handen på hjärtat, hur många är det egentligen som brytt sig om att läsa regelsystemet i BRP-varianten?

Personligen har jag läst hur man gör karaktären samt kollat hur man hanterar erfarenhetskryssen, resten har jag kört rakt av på känsla och erfarenhet från andra BRP-system (som jag oftast läst lika lite av...). Mer regler än så behövs normalt sett inte i Cthulhu. Är jag ensam om att hantera det så här?

Organ

Out of time, out of mind

>...om ett spel som CoC saknar ett system för träning eller att lära in sig kunskaper mellan äventyren...

Nu har jag ingen CoC-regelbok tillhands men jag har bestämmt för mig att det finns regler för det. Eller är det jag som hallucinerar?

/Anders

Troberg

Sinister eater

Well... Nu kan ju jag i alla fall mena på att om ett spel som CoC saknar ett system för träning eller att lära in sig kunskaper mellan äventyren (exempelvis genom biblioteksstudier) så har de missat en VIKTIG del.
Mellan äventyren? Är det inte då man vilar ut i ett rum med mjuka, fina väggar och en tröja som man kan krama sig själv i?

Krille

Super Moderator
Allt är relativt

Jag sade inte att det var dåligt, men jag tycker att det är lustigt att folket bakom Eon, Eon2 och Eon3 klagar på att Call of Cthulhu har ändrats så lite som det har gjort, med tanke på hur lite Eon har ändrats.

Organ

Out of time, out of mind
CoC + D20 + HP

Allt detta om att använda D20-systemet till att spela CoC har gjort mig lite nyfiken på att pröva. En fråga dock; hur gör ni med HP? Stiger den i takt med levlandet på samma sätt som vanligt? Det är det enda traditionella D20-inslaget som i mina ögon går helt stick i stäv med vad det innebär att spela CoC.

/Anders