Nekromanti CoC + D20 = Paradiset

Hellzon

Långsamma Vargen
Re: Träningsregler...

Version 6? Nu är du långt efter den version som står i den här dinosauriens bokhylla.
He he. Tja, jag har ingen äldre, så jag vet ju inte.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Så ofta de kunde (OT)

Typ "jag kastar mig bakom soffan, hur mycket absorberar den?".

Svart blev nått i stil med "tja, säg tre poäng. Så då tar du bara 127 poäng i skada av Cthulhus attack!"

Den högsta skadan jag delat ut i CoC under en runda är 1063 poäng, och drabbade ett vietnamesiskt hängbuksvin.

:gremlaugh:

M.

Krille

Super Moderator

"Men visst har regler för formell träning säkert förekommit i BRP-spel (och andra). Frågan är väl hur kul och rimligt det är."

Ja, men det är ju en helt annan sak. Då talar vi smak, inte avsaknad av regler. Det är samma sorts smak som gör att jag avskyr levels och livspoängsökning.

Arfert

Facit
Re: Svar

dom har skalat ner reglerna så att man inte drunknar i dom, för att uttrycka det enkelt.

/T

Arfert

Facit
Re: CoC + D20 = Paradiset

ja, bara man ser på rollpersonsformuläret kan man räkna ut hur spelet fungerar... vilket jag tycker är en bra sak.

/T

Troberg

Sinister eater

ja, bara man ser på rollpersonsformuläret kan man räkna ut hur spelet fungerar... vilket jag tycker är en bra sak.
Exakt, det är det jag alltid gillat med BRP. Jag tror att det enda BRP-spel jag verkligen läst genom är DoD (svarta lådan) vilket var mitt första rollspel. Efter det har jag bara läst karaktärsgenerering och tagit resten på känsla, alternativt skummat reglerna för att se om de har några kul nymodigheter.

Det är här jag tycker att många system falerar. Jag anser att spelaren ska kunna förstå spelet tillräckligt bra för att kunna spela utifrån rollpappret, utan att ha läst reglerna. Det gör man inte i tex d20, Palladium, Rolemaster, Vampire med flera.

Arfert

Facit

mm, tycke och smak är det ju.. (som det mesta på det här forumet iofs)... men jag undrar om det där verkligen är en livsviktig regel, och att man kan dissa ett system pga det. Då är det betydligt vettigare att inte gilla ett system för att det är levels, till exempel.

Arfert

Facit

jag hat tom gjort ett unversalrollspel där ALLA regler fanns på baksidan av rollformuläret... och det gick alldeles utmärkt att spela.

Arfert

Facit

klart det är dödligare... men roligare.

Precis som runequest var dödligare än AD&D... hade en gång ett par spelare som hade spelat mycket AD&D, men var nya på RQ, som flög på ett par orcher på Griffin Island. De fick en MYCKET smärtsam aha-upplevelse.

Men samma spelare lyckades överleva flera officiella CoC kampanjer senare, OCH vara inne i varenda kultist-lya. Så de lärde sig saker säkerligen.

Troberg

Sinister eater

jag hat tom gjort ett unversalrollspel där ALLA regler fanns på baksidan av rollformuläret... och det gick alldeles utmärkt att spela.
Coolt! Har du funderat på att ställa upp i Dogma-utmaningen och finns det tillgängligt så att man kan ta en titt på det?

Bombu

Hero

mm, tycke och smak är det ju.. (som det mesta på det här forumet iofs)... men jag undrar om det där verkligen är en livsviktig regel, och att man kan dissa ett system pga det. Då är det betydligt vettigare att inte gilla ett system för att det är levels, till exempel

Hejsan!

Just när det gäller tycke och smak tycker jag man kan vara ganska generös :gremsmile:

Det bör vara tillåtet att dissa och tycka illa om system på de grunder man själv väljer.
:gremsmile:

Ful färg på box, fula bilder eller livspoängsökning.

Sen behöver man ju inte hålla med, men det är ju en annan sak. :gremsmile:

Bombu

Arfert

Facit

ska gräva fram det... risken finns att jag bara har lite utskrifter kvar från det.. och får skriva om det... men det kanske det är värt. det var det spelet som blev embryot till saga.
/T

Arfert

Facit

ja, en del spel är ju för FULA at spela.. eller för snygga... jag har jättesvårt för nya strömlinjeformade spel är allt är i färg som nya Lord of the rings t.ex. för att designen känns för opersonlig.

/T

Blasphemy

Swashbuckler

Personligen så tycker jag att det saknas träningsregler i CoC är en stor miss, för det är ett sådan spel som jag tycker man borde kunna lära sig kunskap mellan äventyren.

Anledningen till att jag dissar CoC är själva upplägget på grundboken som är mycket, mycket dåligt. Samt att spelet är byggt så att man skall spela engångscenarion med sina rollpersoner. Det skulle vara intressant med en utökad spelledardel där det ges förslag på hur man kan försöka köra längre kampanjer där rollpersonerna får utvecklas, samt världsinformation som är kopplad till mythosen annat än böcker med besvärjelser eller monster med skyhöga hit points.

Arfert

Facit
Re: Hupp

ja gamla Magic Users på level 1 hade ungefär lika lång livslängd i en "dunge" som killarna i öppningsscenen av "Rädda menige Ryan"... he he

/T

Arfert

Facit

finns ju MÅNGA bra kampajer till CoC man kan köpa.. som Masks of Nyarlathotep, orientexpress-kampanjen osv. CoC har ju betydligt mer kampanjmatrial i grundboken (är väl mer än hälften av sidorna, minst) än de flesta spel, som Dungeons & Dragons, d20 modern, Eon, Rolemaster, osv. osv... som mest har regler.

/T

Blasphemy

Swashbuckler

Antar att de hade en himla tur med sina tärningsslag... Och att de inte läste igenom att ockulta böcker samt tittade på alla monster.

He he minns när min rollperson hittade en ritning på ett hus i kampanjen "Horror on the orient express" och vipps förlorade han 6 i San eftersom ritningen hade allt för skumma vinklar.

Arfert

Facit

smällar man får ta ;-)

nej dom hade bra strategier också... och hyfsad tur ibland. Samt en bra spelarbalans.

/T

Troberg

Sinister eater

ska gräva fram det... risken finns att jag bara har lite utskrifter kvar från det.. och får skriva om det... men det kanske det är värt.
Kanon, det skulle vara väldigt intressant att se (jag håller själv på att fundera lite kring en ultralight-version av mitt spel Generica).

Dessutom finns det ju alltid möjligheten att vinna något i Trobergs Dogmautmaning 2005 (om du ser till att den passar i dogma-reglerna)!

Troberg

Sinister eater

finns ju MÅNGA bra kampajer till CoC man kan köpa.. som Masks of Nyarlathotep
Har du provat att köpa den nyligen? Jag har försökt, utan framgång...