Nekromanti CoC + D20 = Paradiset

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Hupp

Kom på att du nog menade D&D direkt när jag kopplat ner. :gremlaugh:

I så fall håller jag med, i alla fall när D&D-gubbar når lite högre level. Vid level 1 är D&D ännu mer dödligt än CoC, men det går över efter en stund. :gremlaugh:

Magnus

Blasphemy

Swashbuckler
Re: Hupp

He he i synnerhet som lvl 1 Wizard i AD&D. Då gäller det att kasta sin magic missle och sedan springer man.

Men som sagt... Det går över. :gremlaugh:

Organ

Out of time, out of mind
Re: CoC + D20 = Paradiset

>Är jag ensam om att hantera det så här?

Om du med "så här" menar "spelat spelet utan att gått igenom regelverket ordernligt" så är du, kanske inte ensam, men i alla fall i minoritet.

>Dessutom, handen på hjärtat, hur många är det egentligen som brytt sig om att läsa regelsystemet i BRP-varianten?

Personligen har jag aldrig upplevt BRP som särskilt krånglig, snarare tvärt om.

>...resten har jag kört rakt av på känsla och erfarenhet från andra BRP-system.

Fast å andra sidan, om du redan kan systemet genom att ha spelat andra BRP-spel, antar jag att du inte behöver läsa nån regelbok från pärm till pärm.

/Anders

Arfert

Facit
Re: Andra sidan av "gå ut ur fängelse"-kortet:

Har du överhuvudtaget spelat BRP CoC?
Givetvis har spelarna möjligheter att klara sig igenom långa kampanjer och hålla tillbaka the bad guys... Jag har kört CoC i snart 20 år, och jag känner inte alls igen spelet du beskriver.

Det går alldeles utmärkt att slåss, bara man slåss SMART... och välja sina strider.

/t

Arfert

Facit

själva reglerna i BRP CoC är väl sisådär 40 sidor i min utgåva, restern är kampanjrelaterat matrial... vilket är föredömligt kort. Vissa andra spel har ju för sjutton skadekapitel som nästan är 40 sidor! ;-)

/T

Organ

Out of time, out of mind
Re: Svar

>...och bättre än vanliga d20 modern.

Vad är skillnaden?

/Anders

Troberg

Sinister eater

Personligen har jag aldrig upplevt BRP som särskilt krånglig, snarare tvärt om.
Precis min poäng, det är så lätt att man inte behöver lära sig det, man kan på känsla komma tillräckligt nära hur det är tänkt.

Staffan

Myrmidon
Re: Svar

En hel del som jag förstått det. I d20M finns flera olika basklasser baserade på grundegenskaper kombinerat med olika arketyper (Strong, Fast, Tough, Smart, Dedicated, och Charismatic Hero). I CoC finns endast "Investigator", som dock är rätt modifierbar - man får balansera sina hp, attack, saves och skills mot varandra.

Dessutom har CoC ett fast "Massive Damage Threshold" på 10, medan d20M har MDT = Con. Sedan finns det säkert andra skillnader också, men eftersom jag inte spelat/läst CoCd20 så vet jag inte vad.

Hellzon

Långsamma Vargen
Träningsregler...

...finns visst. Sidan 69 i version 6. Sorry Oldtimer.

Går långsamt dock - öka färdigheten med 1d10 / 6 månader.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: Träningsregler...

Sidan 69 i version 6. Sorry Oldtimer.
Version 6? Nu är du långt efter den version som står i den här dinosauriens bokhylla.. :gremgrin:

Jo, jag insåg att de kan ha lagt till regler för det efter alla dessa år. Men det fanns inte när vi spelade CoC. Då gällde det normala BRP-beteendet om man ville förbättra rollfiguren -- använd så många olika färdigheter som möjligt på äventyret - så fort du lyckats med en, gå över till att använda en annan. ("En bok på klassisk grekiska. Vem har inte lyckats med sitt slag för grekiska ännu?").

/Mikael

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: Fråga

Kräver CoC d20 att man har d20 Modern, eller är reglerna integrerade i CoC d20?
CoC d20 är inte baserat på d20 Modern. Det kom faktiskt ut innan d20m. Istället är det baserat på en starkt moddad version av D&D 3e. Och är ett komplett spel i sig. Ingen PH behövs.

/Mikael

Dimfrost

Special Circumstances

Då gällde det normala BRP-beteendet om man ville förbättra rollfiguren -- använd så många olika färdigheter som möjligt på äventyret - så fort du lyckats med en, gå över till att använda en annan. ("En bok på klassisk grekiska. Vem har inte lyckats med sitt slag för grekiska ännu?").
Träningsregler fanns med redan i DoD3, men ett spel från 1987 kanske är lite väl modernt i sammanhanget. :gremtongue:

/Dimfrost

Staffan

Myrmidon

Fanns till och med i DoD2.

Jag misstänker att de fanns med i ur-RuneQuest också. Jag kommer i alla fall ihåg att jag läste en artikel i en gammal White Dwarf (eller kanske det var White Wolf) där man poängterade att det blev en konstig cykel där diverse uppdragsgivare betalade äventyrare en massa pengar för uppdrag, och sedan spenderade äventyrarna nästan alla pengar på att köpa träning - så varför inte ge äventyrarna "presentkort" på träning i stället?

Oldtimer

Slava Ukraini!

Jag misstänker att de fanns med i ur-RuneQuest också.
Där måste jag nog protestera. Vi spelade en hel del RQ (mest RQ II) och såg inte till något sådant. Men jag får väl leta rätt på mitt RQ och kolla.

DoD spelade jag ju bara version 1 (i samband med att jag åkte runt bland leksakhandlare och demonstrerade spelet), så DoD2 är ju för nytt för mig. :gremgrin:

/Mikael

Oldtimer

Slava Ukraini!

Träningsregler fanns med redan i DoD3, men ett spel från 1987 kanske är lite väl modernt i sammanhanget.
På tok för modernt. Då hade jag ju redan spelat rollspel i 13 år. :gremgrin:

Såg att jag var för trött för att förmulera min släng mot BRP riktigt "En bok på klassisk grekiska. Vem har inte fått ett kryss på sin grekiska ännu?" skall det naturligtvis vara.

Men visst har regler för formell träning säkert förekommit i BRP-spel (och andra). Frågan är väl hur kul och rimligt det är.Vill man verkligen att hela gruppen skall ta ledigt ett halvår medan en av dem skriver in sig på en 20-poängs kurs i Latin? Inte ens i CoC känns det önskvärt. Och skulle en termins pluggande räcka speciellt långt?

Och vad gör det för kampanjen? "Vi tar ledigt i fem år och råpluggar en massa ämnen." Skall man spela de åren eller skall man bara hoppa fram fem år och ge rollfigurerna höjda färdigheter? Tio år? Femton år? Nej, jag föredrar nog att rollspelet fokuserar på nuet och vad som händer här. Formella studier är för långsamt och tråkigt för att platsa i ett rollspel i min smak.

/Mikael